حاشيه‌هاى جنجالى راى اعتماد به مالکى

۰۱ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۴ کد : ۹۷۳۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نورى مالکى روز سه ‌شنبه 21 دسامبر سرانجام توانست براى دولت نيمه کاره خود از پارلمان راى اعتماد بگيرد. نيمه کاره چون نزديک به 30 درصد اعضاى کابينه هنوز معرفى نشدند و وزارتخانه‌هاى امنيتى نيز همچنان بلاتکليفند.
حاشيه‌هاى جنجالى راى اعتماد به مالکى

ديپلماسى ايرانى: نورى مالکى روز سه ‌شنبه 21 دسامبر سرانجام توانست براى دولت نيمه کاره خود از پارلمان راى اعتماد بگيرد. نيمه کاره چون نزديک به 30 درصد اعضاى کابينه هنوز معرفى نشدند و وزارتخانه‌هاى امنيتى نيز همچنان بلاتکليفند. البته مالکى گفته است که سرپرستى آنها را تا زمانى که وزراى آنها مشخص شوند، خود بر عهده مى‌گيرد.

از روز دوشنبه تا روز سه‌شنبه يعنى نزديک به 24 ساعت سرنوشت اعضاى کابينه پنج بار تغيير ‌کردند. حتى زمانى که مالکى روز سه شنبه در برابر نمايندگان قرار گرفت فهرست نهايى در راهروهاى مجلس به او داده شد. نمى‌توان گفت، دقيقا کدام جريان با کدام جريان اختلاف داشت ولى مى‌توان گفت همه با هم اختلاف داشتند. جريان صدر و مجلس اعلا با مالکى، العراقيه با همديگر، کردها با مالکى، فهرست سنى وحدت العراق با مالکى، خلاصه همه باهم.

آن‌چه هنگام قرائت اسامى کابينه مالکى خوانده شد با آن‌چه توافق شده بود، کاملا مغاير بود. از مجلس اعلاى اسلامى عراق تنها يک نفر، هادى عامر، رئيس سازمان بدر براى وزارت حمل و نقل خوانده شد و از جريان صدر نيز بر خلاف انتظار نه نامى از معاونت نخست‌وزيرى براى اين جريان بود و براى وزارتخانه‌ها نيز بر خلاف آن‌چه صدرى‌‌ها انتظار داشتند تنها نام سه نفر خوانده شد. پيش از اين جريان صدر با مالکى توافق کرده بود در صورت حمايت اين جريان از مالکى يک معاونت نخست‌وزيرى و حداقل شش وزارتخانه را دريافت کند. البته قرار است عادل عبدالمهدى، مجددا معاون رئيس جمهورى شود.

جنبش تغيير که يک جريان سياسى منشعب از کردها محسوب مى‌شود و در اين انتخابات توانست در برابر بهت رهبران کرد 19 کرسى به دست آورد به دليل اين که تنها يک وزارت‌خانه به آن پيشنهاد شده، جلسه پارلمان را ترک کرد و نه تنها با دولت مالکى قهر سياسى کرد بلکه در روند راى‌گيرى نيز شرکت نکرد.

نوشیروان مصطفی، رئیس جنبش کردی تغییر که در حين خروج از جلسه رای اعتماد به کابینه مالکی ‌گفت: «این جنبش شاهد تلاش‌هایی برای نادیده گرفتن و به حاشیه راندنش از سوی سران حکومتی بوده و این باعث شده که تصمیم بگیرد که در حکومت جدید عراق شرکت نکند.»

به گفته نوشیروان مصطفی نوری مالکی تلاش کرده که با نادیده گرفتن جنبش تغییر رضایت دو حزب اصلی حاکم در کردستان را جلب کند برای همین به ما فقط یک وزارت پیشنهاد شد در حالی که ما با 19 کرسی در پارلمان حق داریم دو وزارت خانه و یک مقام معاون نخست وزیر داشته باشیم.

جنبش تغییر جنبشی مستقل در کردستان است که توانست رای غیر قابل پیش‌بینی در انتخابات مجلس نمایندگان عراق بیاورد.  

پيمان کردستانى نيز براى شرکت در دولت مالکى ساعاتى قبل از ارائه نام‌ها شرط گذاشته بود. محمود عثمان، از سران ائتلاف تشکل‌هاى کردستانى مجلس نمايندگان عراق، گفت که تا وقتى مالکى برگه‌ مطالبات کردها را امضا و بودجه‌ اقليم کردستان را اصلاح نکند کردها نامزدهاى خود براى وزارت‌ها را به مالکى معرفى نخواهند کرد.

به گزارش عراق آزاد، محمود عثمان در توضيح اختلاف کردها با دولت مرکزى گفت که در بودجه آمده که کردستان بايد روزانه 150 ميليون بشکه نفت صادر کنند در حالى که ميزان صادرات نفت کردستان کاهش پيدا کرده است.

در اين ميان زياده‌خواهى‌هاى العراقيه کار را به شکاف در اين جريان کشاند. اول از همه اياد علاوى شرط کرد در صورتى حاضر به پذيرفتن پست رياست شوراى سياست‌گذارى‌هاى استراتژيک است که حقوقى معادل حقوق نخست‌وزير يعنى 360 هزار دلار در سال دريافت کند. با اين پيشنهاد وى رسما موافقت شد.

بر سر تقسيم وزارت‌خانه‌ها به اندازه‌اى تشتت در اين جريان به وجود آمد که عده‌اى از اعضاى همين جريان به مخالفت صريح به رهبرانشان پرداختند و رسما جدايى‌شان را از فهرست العراقيه ابراز داشتند. ائتلاف اعتدال ملى که 10 نفر از اعضاى العراقيه را در خود جاى داده، نام تشکل جديدى است که در پارلمان عراق شکل گرفته است.

در همين رابطه حسن العلوی، از سران فهرست العراقیه و سیاستمدار باتجربه عراقی که جزء جداشگان از فهرست العراقيه است، به شدت از دولت جدید نوری مالکی انتقاد کرد و پیش بینی کرد که چندان پایدار نماند.

او این کابینه را کابینه‌ای ضعیف خواند و تاکید کرد که انتخاب وزرا درون احزاب و تشکل‌های سیاسی صرفا بر اساس قرابت‌ها و دوستی و شراکت‌های اقتصادی بوده است و این وضعیت امنیت ملی کشور را تهدید می‌کند.

العلوی در نشست مطبوعاتی در حاشیه جلسه رای اعتماد به کابینه مالکی گفت: «من یکی از مؤسسان العراقیه هستم اما در تعیین هیچ وزیری از العراقیه با من مشورت نشده بود.»

او ضمن انتقاد از شخص ایاد علاوی گفت که او پسرعمویش را بی‌هیچ صلاحیتی به وزارت مخابرات منصوب کرده است و این چیزی جز استبداد رای نیست.

او هم‌چنین از کم بودن تعداد زنان در کابینه انتقاد کرد و گفت که العراقیه می‌بایست حداقل شش زن را به کابینه معرفی می‌کرد اما در این باره کوتاهی کرد.

العلوی از انتخاب وزیر فرهنگ نیز انتقاد کرد و گفت که سعدون الدلیمی برای هر وزارتی مناسب است جز وزارت فرهنگ و وزیر این وزارت‌خانه باید از میان فعالان فرهنگی انتخاب می‌شد.

حسن العلوی تاکید کرد که شخصا تصمیم دارد رهبری تشکل مخالف دولت درون مجلس را برعهده بگیرد و به مالکی توصیه کرد که خود را برای تعیین کابینه‌ای جدید آماده کند.  

جالب آن که هنگامى که نوبت به تعيين وزير دفاع مى‌رسد ميان اياد علاوى و اسامه النجيفى، رئيس پارلمان که هر دو از يک فهرستند اختلاف در مى‌گيرد و کار به مشاجره ميان آن دو مى‌کشد. در نهايت فردى به نام فلاح النقيب به مالکى معرفى مى‌شود که در دولت اياد علاوى وزير دفاع بوده و از اعضاى فهرست العراقيه محسوب مى‌شد که البته اسامه النجيفى با او مخالف بود ولى مالکى نيز به صلاح‌ديد خود او را نپذيرفت.

اتفاق جالب ديگر، دوشنبه شب رخ داد، جيمز جفرى، سفير ايالات متحده امريکا در بغداد به مناسبت تشکيل کابينه جديد عراق ضيافت شامى در سفارت ترتيب داد و در آن از نورى مالکى، نخست‌وزير و اياد علاوى به همراه صالح المطلک دعوت کرد که در اين ضيافت باشند. به گزارش شبکه خبرى السومريه، نکته قابل توجه اين است که در اين ضيافت تنها اين سه تن و همراهانشان دعوت شده بودند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :