تحریم‌ها تشدید شد؛ چماق بزرگتر می‌شود

۰۱ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۱ کد : ۹۷۲۶ اخبار اصلی
آمریکا از ایران می‌خواهد به اعتماد سازی در مورد برنامه هسته‌ای‌اش بپردازد، در حالی که بیش از پیش به تحریم‌ها دامن می‌زند. غرب معتقد است تشدید تحریم‌ها می‌تواند یک «ایران ضعیف شده» را به پای میز مذاکره بکشاند.
تحریم‌ها تشدید شد؛ چماق بزرگتر می‌شود

ديپلماسى ايرانى: در حالی که مذاکرات ایران و 1+5 در دو هفته گذشته برگزار شد و دو طرف بر «همکاری حول نقاط مشترک» و تداوم مذاکرات در ماه آینده در استانبول توافق کردند روز گذشته ایالات متحده به تشدید تحریم‌ها علیه ایران اقدام کرد. رسانه‌های غربی پیش از این خبر داده بودند که دولت «باراک اوباما» در حال آماده سازى بسته جديد تحريم‌ها عليه ايران است و قرار است تا پيش از گفت‌وگوهاى 1+5 با ايران در ترکيه اعلام شود.

تحریم‌های جدید آمریکا

روز گذشته وزرات خزانه داری آمريکا اعلام کرد تحريم‌های تازه‌ای را عليه شرکت‌ها و بانک‌های مرتبط با سپاه پاسداران، کشتيرانی جمهوری اسلامی‌ و بخش انرژی ايران وضع کرده است.

به گزارش روزنامه ‌آمريکايى «نيويورک‌ تايمز» پرویز فتاح، وزير سابق نيرو و مديرعامل بنياد تعاون، بیمه معلم، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت کشتيرانی لاينر ترانسپورت کيش، بانک مهر، بانک انصار و بنياد تعاون سپاه به فهرست شرکت‌ها و افراد مورد تحریم‌های آمريکا افزوده شده‌اند.

استيوارت لوی، معاون وزير خزانه داری آمريکا در امور تروريسم و اطلاعات مالی، در اين زمينه، گفته است: «سپاه پاسداران و کشتيرانی جمهوری اسلامی ‌مهم‌ترين نهادهايی هستند که در برنامه غيرقانونی ايران برای دور زدن تحريم‌ها مشارکت دارند.» پیش از این آمریکا اعلام کرده بود که بیش از هفتاد شرکت مرتبط با کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

استيورات لوی تاکيد کرد هدف تحريم‌های تازه آمريکا بيش از آن که بخواهند مبادله نفت ايران را تحت تاثير قرار دهد، معطوف به محدود کردن سيستم مالی سپاه پاسداران و خطوط کشتيرانی جمهوری اسلامی‌ است.

وزارت خزانه داری آمريکا نام دو بانک «انصار» و «مهر» را به اتهام ارائه خدمات بانکی به سپاه پاسداران در فهرست تحريم‌های خود قرار داده است. مشارکت اين بانک‌ها در نظام بانکی و تجاری آمريکا ممنوع شده است و همچنين ارتباط شهروندان آمريکايی با اين بانک‌ها نيز ممنوع است.

«بنياد تعاون سپاه» نيز به عنوان بخشی از سپاه پاسداران در فهرست تحريم‌ها قرار گرفته است. وزارت خزانه داری آمريکا اعلام کرده: بنياد سپاه سازمانی نيمه دولتی - نيمه رسمی‌ است که از طريق ارتباط با حکومت سود می‌برد و در بخش‌های مهمی‌ از اقتصاد ايران (به غير از صنعت نفت) فعال است.

بیمه «مهر» نیز به دلیل ارائه خدمات به کشیترانی جمهوری اسلامی‌ ایران در فهرست شرکت‌های مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است. شرکت کشتيرانی لاينر ترانسپورت کيش نیز به اتهام انتقال سلاح به حزب الله لبنان تحریم شده است. شرکت نفت و گاز پارس نیز در چارچوب تحریم‌های تازه آمریکا برای جلوگیری از سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران در فهرست شرکت‌های مورد تحریم قرار گرفته است.

شرکت‌ نفت‌ و گاز پارس‌ يکی‌ از شرکت‌های‌ زيرمجموعه‌ شرکت‌ ملی‌ نفت‌ ايران‌ است که در سال ۱۳۷۷ تأسيس‌ شده است. به گزارش وبسایت رسمی ‌شرکت نفت و گاز پارس، اين‌ شرکت‌ مسئوليت‌ توسعه‌ کليه‌ فازهای‌ ميدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ و توسعه‌ ميدان‌‌های گازی‌ پارس‌ شمالی‌، گلشن‌ و فردوسی‌ را در آب‌های خليج فارس را برعهده دارد.

وزارت خزانه داری آمريکا همچنين تصريح کرده است: «سپاه پاسداران همچنان به دليل نقش اصلی‌اش در برنامه هسته‌ای و موشکی ايران، حمايت از تروريسم و همچنين در نقض جدی حقوق بشر، در کانون تحريم‌های آمريکا و جامعه بين المللی قرار دارد.»

استيورات لوی همچنين گفته است که آمريکا قصد دارد فشار بر ايران را افزايش دهد. آقای لوی گفت: «اين برای ما مهم است که به اعمال فشار (بر ايران) ادامه بدهيم و شرکت‌هايی که می‌خواهند به ايران برای دور زدن تحريم‌ها کمک کنند را نشان دهيم.»

وزارت خزانه‌داری ايالات متحده آمريکا در نهم آذرماه سال جاری ۱۰ شرکت خارجی را در اروپا و آسيا به دليل ارتباط آنها با طرف‌های ايرانی در فهرست سياه تحريم‌های خود قرار داد. از ميان ۱۰ شرکتی که در فهرست سياه تحريم‌های آمريکا قرار گرفته است، هشت شرکت در بريتانيا و يک شرکت در سوييس و يک شرکت ديگر در مالزی مستقر است.

فيليپ کرولى «سخنگوى وزارت امور خارجه آمريکا» پس از اعلام تحريم‌هاى جديد عليه سپاه پاسداران گفت که اين يک پاسخ به تلاش ايران براى دور زدن تحريم‌هاى موجود است. کرولى گفت: اين بخشى از بازى موش و گربه جارى بين ايران و جامعه جهانى است.

وى ادامه داد: ما به اين کار ادامه مى‌دهيم تا ببينيم چه اتفاقى در ايران مى‌افتد و به تحريم‌ شرکت‌هايى که فکر مى‌کنيم توسط دولت کنترل مى‌شود و مستقيما به فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران مرتبط هستند ادامه مى‌دهيم.

تحریم‌های مشترک آمریکا و اروپا

از سوی دیگر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز شنبه خبر داد که ایالات متحده و اروپا بر سر وضع تحریم‌های مضاعف و مشترک علیه ایران «توافق کرده‌اند» و این تحریم‌ها قرار است از ماه ژانویه آینده به اجرا گذاشته شود.

«وال‌استریت ژورنال» این مطلب را روز شنبه از قول «منابع آگاه» خبر داد و افزود که نمایندگان ایالات متحده و اتحادیه اروپا در فکر این هستند که گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را متوقف کنند.

بنا بر این گزارش، مقام‌های ارشد آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی که روز سه‌شنبه در پاریس دیدار کردند، قصد دارند جزئیات طرح تحریم‌های مشترک خود علیه ایران را تا پایان سال جاری میلادی نهایی کنند و این طرح را پیش از آنکه جلسه بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران در استانبول آغاز شود به کمیته تحریم‌های اتحادیه اروپا ارائه دهند.

به گزارش «وال‌استریت ژورنال» جزئیاتی از چگونگی این تحریم‌ها هنوز مشخص نیست ولی سه کشور «توافق کرده‌اند» که ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید به‌جای پی‌گیری روند وقت‌گیر از تصویب گذراندن پیشنهادهای تحریم مضاعف علیه ایران در سازمان ملل، خود به طور مشترک مجموعه‌ای یکدست از تحریم‌های بیشتر را علیه جمهوری اسلامی‌ اعمال کنند. بریتانیا و فرانسه دو کشوری هستند که در زمینه هماهنگ‌سازی سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران فعالیت بیشتری دارند.

به نوشته روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، تماس‌های روز جمعه این روزنامه با مقام‌های ایرانی برای دریافت واکنشی در این باره، نتیجه‌بخش نبوده‌است. وی هم‌چنین افزوده بود: «تنها راهی که ایران می‌تواند از زیر بار تحریم‌ها به در آید این است که همکاری کند.»

علاوه بر این تونی کارون تحیلیل‌گر آمریکایی نیز در روز دوشنبه در نشنال نوشت: «دولت اوباما معتقد است تحریم‌ها مهم‌ترین ابزار فشار بر ایران برای متقاعد کردن این کشور به این موضوع است که دنبال کردن برنامه تسلیحاتی هسته‌ای به نفعشان نیست.» او ادامه داد: «از این رو آمریکا و متحدانش در اروپا در حال آماده کردن روندی جدید از تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران هستند با این امید که فشارهای بیشتر اقتصادی بر ایران بتواند ایران در مذاکرات ماه آینده در ترکیه زودتر به توافق راضی شود.»

چماق و هویج

به نظر می‌رسد سیاست غرب در قبال ایران همچنان در چارچوب چماق و هویج ادامه پیدا می‌کند. در حالی که اخباری از پیشنهاد طرف غربی به ایران برای تن دادن ایران به اعمال نظارت‌های بیشتر در مورد برنامه هسته‌ای‌اش در مقابل توقف تحریم‌ها منتشر می‌شود، آمریکا و متحدانش تلاش می‌کنند تا پیش از مذاکرات آینده با ایران و گرفتن جواب از ایران در مورد این پیشنهاد تحریم‌ها را تا حد ممکن گسترده کنند. پیش از این آمریکا پیشنهاد «تعلیق در برابر تعلیق» را مطرح کرده بود. به این معنا که آمریکا تحریم‌های علیه ایران را به شرطی تعلیق می‌کند که ایران نیز به تعلیق غنی سازی اورانیوم بپردازد. با این حال آنطور که رسانه‌های غربی تحلیل می‌کنند سیاست آمریکا به «تعلیق در برابر اعتمادسازی» تغییر پیدا کرده است. آمریکا از ایران می‌خواهد به اعتماد سازی در مورد برنامه هسته‌ای‌اش بپردازد در حالی که بیش از پیش به تحریم‌ها دامن می‌زند. آنها معتقدند تشدید تحریم‌ها می‌تواند «یک ایران ضعیف شده» را به پای میز مذاکره بکشاند. باید دید آیا این طور خواهد شد؟ 


نظر شما :