تحریم یا گفتگو؟ تصمیم بگیرید آقای اوباما

۰۴ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۶ کد : ۹۶۹۱ اخبار اصلی
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرزی اتمی‌ایران فعلا جایگزین ...
تحریم یا گفتگو؟ تصمیم بگیرید آقای اوباما

ديپلماسى ايرانى: نشست ژنو به خوبی و خوشی میان تهران و همراهان اروپایی‌اش به پایان رسید. نشست استانبول هم در راه است. در این میان آمریکایی‌ها از تحریم، آن هم در روزهایی که همه چشم به تعامل دوخته‌اند، سخن می‌گویند. آسیا تایمز در تازه ترین مطلب خود در این باره به چرایی سخن گفتن از تحریم‌ها ان هم در این برهه زمانی می‌پردازد و می‌نویسد: کابینه چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا خود را برای تحریم‌های جدید ایران مهیا می‌کند. قرار است مفاد این تحریم‌ها تا هفت روز دیگر بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گیرد. اکنون پرسش اینجاست که چرا این برهه زمانی برای تشدید تحریم‌ها انتخاب شده است؟

دو کارشناس مسائل ایران و آمریکا به شرط مخفی ماندن نام خود در گفتگو با آسیا تایمز؛ مفاد تحریم‌های جدید را پیش بینی کردند. به گمان این افراد قرار است نام دولتمردان بیشتری از ایران در لیست ناقضان حقوق بشر قرار گیرد. ابتدای سال جاری نام هشت مقام ایرانی در لیست سیاه امریکا قرار گرفت. بر اساس تحریم‌هاى جدید، این افراد حق سفر به ایالات متحده را ندارند و البته دارایی آنها هم در خاک امریکا بلوکه خواهد شد. گری سيمور که مشاور تسلیحاتی باراک اوباما است در گفتگو با فدراسیون دفاع از دموکراسی که نهادی نئومحافظه کار است تاکید کرد که واشنگتن می‌رود تا تحریم‌های ایران را شدت بخشد و دلیل ان هم بی ثمر ماندن روند مذاکرات میان تهران و غرب است.

غربی‌ها گویا انتظار حل مشکل پرونده هسته‌ای ایران در یک نشست آن هم در ژنو و پس از یک سال توقف را داشته اند. واشنگتن در حالی در شیپور تنگ تر کردن حلقه تحریم‌ها می‌دمد که بسیاری از تحلیل گران بین المللی اصرار دارند که تنها راه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، گفتگو و تعامل است و نه تحریم یا حتی گزینه نظامی.

زمانی که خبرنگاری از سيمور پرسید: تحریم در این برهه زمانی که ایران در استانبول با غرب به گفتگو می‌نشیند، چه معنا دارد؟ گفت: این حرکت پیغامی‌ قاطع به تهران است که بداند ما در تعقیب برنامه هسته‌ای این کشور بسیار جدی هستیم. ایرانی‌ها باید بدانند که ما ابزارهای متفاوتی برای پیشبرد اهداف خود داریم.

نشست ژنو که پس از یک سال تاخیر برگزار شد در میان محافل غربی و امریکایی‌ها بازتاب‌های متفاوتی داشت. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا این نشست را آغاز مناسب خواند و همزمان گری سيمور ادعا می‌کند که مذاکرات با هیچ پیشرفتی در ژنو همراه نشد.

یک عضو دیگر کابینه باراک اوباما هم که می‌خواهد نامش فاش نشود ادعا می‌کند که سعید جلیلی که ریاست هیات ایرانی را عهده دار بود بیشتر وقت این نشست را به ارائه شعارهای دیپلماتیک گذراند و از گفتگوهای جزئی خبر چندانی نبود. در ژنو نماینده یاران و آمریکا هیچ دیدار دو جانبه ای با هم نداشتند و این در حالی بود که هیات ایرانی با سایر نمایندگان اعضای گروه پنج به اضافه یک دیدار دو جانبه داشت.

امریکایی‌ها امیدوارند که تحریم‌ها حداقل سرعت برنامه هسته‌ای تهران را کند کند. کم هم نیستند تحلیل گرانی که گمان می‌کنند شاید تشدید تحریم‌ها بتواند در دراز مدت ایران را به تغییر استراتژی ترغیب کند.

سيمور در این باره می‌گوید : اگر ما بهای مذاکرات را بالا ببریم بی شک ایرانی‌ها توقف غنی سازی اورانیوم را خواهند پذیرفت.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایرانی‌ها تا کنون هیچ گونه انعطافی در این مورد از خود نشان نداده اند. محمود احمدی نژاد تا کنون بارها تاکید کرده است که غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.

ایران در حالی خود را برای نشست استانبول مهیا می‌کند که تغییر وزیر امور خارجه این کشور و اخراج منوچهر متکی غربی‌ها را دچار نوعی سردرگمی‌کرده است. هیچ کس نمی‌داند که باید خروج متکی را به فال نیک بگیرد یا طالعی نحس پیش از مذاکرات بداند.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرزی اتمی‌ ایران فعلا جایگزین منوچهر متکی شده است. بسیاری ادعا می‌کنند که انتخاب صالحی که تحصیل کرده آمریکا است و در امور هسته‌ای هم ید طولايی دارد نشان دهنده در اولویت قرار دادن برنامه هسته‌ای توسط دولت در ایران است.

تریتا پارسی که ریاست شورای ایرانی‌ها در امریکا را عهده دار است حادثه انتصاب ناگهانی صالحی و اخراج متکی در حالی که در ماموریت در سنگال بود را به بسته ای درهم و مبهم تشبیه می‌کند. وی در این مورد می‌گوید : اگر ایران واقعا نگاهی جدی به پرونده هسته‌ای دارد، صالحی بهترین انتخاب دولت است. در سایر حوزه‌ها اما آقای صالحی زبردستی چندانی نداشته و نخواهند داشت.

امریکا در چند ماه اخیر واکنش‌های متفاوتی به ایران و پرونده هسته‌ای این کشور نشان داده است. هیلاری کلینتون در بحرین به صراحت اعلام کرد که تهران پس از اعتماد سازی‌ها می‌تواند به غنی سازی اورانیوم خود هم ادامه دهد. همین جملات از سوی خانم وزیر کافی بود تا تندروهای امریکایی بر اوباما خرده بگیرند که تهران نباید حق غنی سازی اورانیوم را داشته باشد.

آسیا تایمز در ادامه می‌نویسد: پرونده هسته‌ای ایران در حقیقت اصلی ترین دغدغه دولت باراک اوباما است اما جمهوری خواهان امریکایی اصرار دارند که وی باید بر مسائل حقوق بشر هم سخت بگیرد.

در ماه سپتامبر بود که دولت باراک اوباما نام هشت دولتمرد ایرانی از جمله رئیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌و وزیر اطلاعات را در لیست تحریمی‌ها قرار داد. در همان زمان هم سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که این لیست اندک اندک افراد بیشتری را شامل خواهد شد.


نظر شما :