آيا آمريکا همچنان از جندالله حمايت مى‌کند؟

۲۶ آذر ۱۳۸۹ | ۱۳:۴۲ کد : ۹۶۶۴ اخبار اصلی
حمله تروريستى به شيعيان عزادار در چابهار و کشته شدن حداقل 40 نفر در اين ماجرا، بازتاب گسترده اى در رسانه هاى بين المللى داشت. نه سال است که ايالات متحده و همراهانش با شعار مبارزه با ترور به افغانستان و عراق حمله کرده‌اند.
آيا آمريکا همچنان از جندالله حمايت مى‌کند؟

ديپلماسى ايرانى: حمله تروريستى به شيعيان عزادار در چابهار و کشته شدن حداقل 40 نفر در اين ماجرا، بازتاب گسترده اى در رسانه هاى بين المللى داشت. نه سال است که ايالات متحده و همراهانش با شعار مبارزه با ترور به افغانستان و عراق حمله کرده‌اند. صدها نفر در گوآنتانامو گناهکار و بى‌گناه در حسرت يک جلسه دادگاه رسمى براى تفهيم اتهام و دفاع هستند، برخورد با تروريست هم به زمره مسائلى پيوسته که با استانداردهاى دوگانه امريکا مواجه است. سالهاست که بسيارى از منابع اطلاعاتى اعتراف مى‌کنند که غرب در برخى حوادث تروريستى در خاورميانه بخصوص ايران دست دارد. 

ديلى بيست در تازه ترين نگاه به ماجراى تروريستى در چابهار مى‌نويسد: باراک اوباما چهل و چهارمين رئيس جمهورى ايالات متحده حملات تروريستى را که حداقل 40 شيعه در چابهار را به کشتن داد، محکوم کرد. گروه جندالله مسئوليت اين حملات را بر عهده گرفته است . اکنون پرسش اينجاست که آيا ايالات متحده همچنان از اين گروه حمايت مى‌کند؟ ايالات متحده سابقه حمايت از جندالله را در پرونده خود دارد. اين گروه درست چند ساعت پس از انفجار در مسجدى در چابهار ، مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت. بر اساس آمارى که تاکنون اعلام شده حداقل 100 نفر در اين حادثه زخمى شده و چهل نفر هم کشته شده اند.

جندالله که خود را سربازان خدا مى دانند مسئوليت بسيارى از بمب گذارى‌ها در ايران در چند سال اخير را بر عهده داشته اند که ميزان تلفات آنها به صد نفر رسيده است. عبدالمالک ريگى در سال 2003 ميلادى ، گروه تروريستى جندالله را راه اندازى کرد. گفته مى شود که اين گروه ايرانى با طالبان هم در ارتباط بوده و به دليل همين ارتباط در مناطق سنى نشين در استان سيستان و بلوچستان فعاليت داشته است .

جندالله در سال 2005 ميلادى برنامه ترور محمود احمدى نژاد رئيس جمهورى ايران را  طراحى کرد که با ناکام ماندن اين جريان، نام اين گروه بيش از پيش بر زبان ها افتاد. در سه سال گذشته اين گروه به شکل ميانگين سه تا پنج عمليات تروريستى را هدايت کرده است . در يکى از اين عمليات ها ، اعضاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى هدف قرار گرفتند. در سال 2008 ميلادى هم اين گروه 13 ايرانى را ربود و با انتقال آنها به پاکستان، تصاوير اعدام وحشيانه آنها را به تصوير کشيد.   خارجى مجلس در اين خصوص مى گويد: تجربه هاى پيشين نشان داده است که سرويس هاى اطلاعاتى امريکا و کشورهاى غربى از اين گروه حمايت مى‌کنند.

  سيمور هرش از نويسندگان به نام نيويورکر افشا کرد که دولت رئيس جمهورى چهل و سوم ايالات متحده يعنى جورج بوش در طول سالهاى حضور در قدرت به گروه هاى تروريستى براى بى ثبات کردن قدرت دولت مرکزى در ايران کمک مالى کرده اند . نام جندالله هم در ليست دريافت کنندگان اين کمک ها به چشم مى خورد .در همان سال بود که وزير سابق اطلاعات پاکستان هم اعتراف کرد که امريکا از جندالله حمايت کرده و هزينه هنگفتى را خرج خلق تنش ميان دو کشور پاکستان و ايران مى کند .  گمانه زنى ها در خصوص همکارى جندالله با ايالات متحده زمانى قوت گرفت که تهران موفق به دستگيرى عبدالمالک ريگى رئيس جندالله شد. ريگى پيش از اعدام در مصاحبه اى تلويزيونى به دريافت کمک از ايالات متحده اعتراف کرد. وى در اين خصوص گفت: واشنگتن به ما وعده همکارى هاى امنيتى و نظامى داده و تاکيد کرده بود که زندانيان ما را آزاد  و براى ما پايگاهى نظامى تاسيس خواهد کرد .

  کشتن انسان هاى بى گناه که در حال دعا و نياش در روز عاشورا هستند جنايتى بابخشودنى است و عاملان اين ماجرا بايد به اشد مجازات برسند .

  مانند جندالله و ديگر شبه نظاميان تندرو در مرز پاکستان و ايران باشد. شايد اين پيشنهاد در ابتدا احمقانه يا ديوانه وار به نظر برسد اما اين دو کشور پيش از اين هم سابقه اين همکارى را با هم داشته اند.چه کسى مى داند شايد اين قبيل همکارى‌ ها بتواند جرقه اى براى آغاز همکارى ميان دو کشورى باشد که سالهاست از هم روى بر مى گردانند. 

 

نظر شما :