مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -1

۲۶ آذر ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۶ کد : ۹۶۵۵ اخبار اصلی
جمعه‌ها صفحه‌هاى تازه‌اى را در ديپلماسى ايرانى مى‌خوانيد – حتما بخوانيد – که هم بى‌تناسب با جمعه به عنوان يک روز تعطيل و تفريح نيست و هم خيلى دور از خبر و حاشيه نگارى و حاشيه سازى در حوزه‌هاى سياسى و بين المللي. يکى از اين صفحات \\"حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى\\" نام دارد که اين هفته در دو قسمت تقديم مى‌شود.
مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -1

دیپلماسی ایرانی: جمعه‌ها صفحه‌هاى تازه‌اى را در ديپلماسى ايرانى مى‌خوانيد – حتما بخوانيد – که هم بى‌تناسب با جمعه به عنوان يک روز تعطيل و تفريح نيست و هم خيلى دور از خبر و حاشيه نگارى و حاشيه سازى در حوزه‌هاى سياسى و بين المللي. يکى از اين صفحات "حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى" نام دارد که اين هفته در دو قسمت تقديم مى‌شود.

يک روايت روسى از ترور دانشمندان ايرانى‌

خبرگزارى ايرنا چند روز پيش ميزبان يک گروه از روزنامه نگاران روسى بود که ضمن ديدار از خبرگزارى جمهورى اسلامى، به اظهارنظر درباره رويدادهاى مرتبط با ايران پرداختند.

الکساندر پروخانف که سردبير هفته نامه زافترا معرفى شده است، اعلام کرد که ترور دو دانشمند ايرانى آخرين ماموريت "مئير داگان" ريس موساد (سازمان اطلاعاتى رژيم صهيونيستى) بود. پيش خودمان گفتيم چرا اين پروخانف را زودتر دعوت نکردند و چرا هيچ‌کس با او ارتباط خبرى نداشت تا علاج واقعه قبل از وقوع مى‌کرديم. 

او با بيان اينکه در طول سال‌هاى گذشته حدود 15 نفر از طراحان و دانشمندان زمان شوروى که دانش‌هاى سرى در اختيار داشتند ترور شدند، افزوده است: در ايران شرايط با روسيه بسيار متفاوت است چون در کشور شما دانشمندان جوان و بسيارى داريد که بلافاصله جايگزين مى‌شوند، اما در روسيه وضعيت برعکس است. در ايران وقتى يک دانشمند ترور مى‌شود، انگيزه دانشمندان جوان شما براى ادامه راه آنها چند برابر مى‌شود و اتحاد و همدلى در ميان مردم و مسئولان بيشتر مى‌شود.

اگرچه وجود دانشمندان بسيار و افزايش انگيزه آنها در ايران مثل روز روشن است ولى مى‌شود به اين دوست روزنامه نگار گفت که اين چنين رفتن به استقبال ترور اساتيد به قيمت افزايش انگيزه و همدلى و اينها زياد هم ما را خوش نمى‌آيد و ترجيح مى‌داديم که اين عزيزان در کنار ما بودند و انگيزه‌مان در همان اندازه باقى مى‌ماند.

رجب صفراف يکى ديگر از روزنامه نگاران روسى هم زبان به تعريف از ايرانى‌ها گشوده و با يادآورى اينکه دانش فيزيک هسته‌اى در ايران – مثل صنايع دستى و سفال و کاشى کارى - کاملا بومى‌ است،‌ اظهار داشت: جنس دانش دانشمندان هسته‌اى و فيزيک در ايران متفاوت از ساير کشورها است و به همين دليل بسيارى از کارشناسان و دانشمندان در اين زمينه، علاقمند به آَشنايى با اين دانش بومى‌ در ايران هستند. (باشد ما حرفى نداريم. فقط اگر خواستند بيايند بگوييد قبلش هماهنگ کنند.)

S300 به شما نداديم چون...

در ادامه گفتگوى هيات ژورناليست روسى با ايرنا، يکى از آن روزنامه نگاران درباره خلف وعده مسئولان کرملين درباره تحويل ندادن موشک‌هاى S300 به ايران،‌ گفته: تحليل من اين است که چون غرب به مسکو اطمينان داد که به تاسيسات هسته‌اى ايران حمله نخواهد کرد، از فروش آن به ايران منصرف شد.

البته همين آقا کلى بد و بيراه عليه غرب گفته و از بى‌اعتمادى روسيه به امريکا و لزوم توجه به همسايه‌ها سخن به ميان آورده است. با اين حال على اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتى رييس جمهور هم در پاسخ به اين اظهارنظر جواب دندان شکنى داده و طورى که آنها ناراحت هم نشوند ولى پيام را به دولت متبوعشان برسانند گفته است: ملت ايران دست روى دست نمى‌گذارد و منتظر ديگران نمى‌شود. ما امروز با اتکا به دانش بومى ‌خود به ظرفيت‌هايى به مراتب بالاتر از موشک‌هاى S300 ‌دست يافته ايم.

آمادگی برای عرضه بنزین سه نرخی

در حالى که حرف و حديث بر سر کيفيت بنزين‌هاى مصرفى در ايران بار ديگر راه افتاده و به عنوان يکى از دلايل اصلى آلودگى بيش از اندازه هوا در محافل غيررسمى ‌مطرح مى‌شود، موضوع مهم سهميه بندى و نحوه ساماندهى بهاى بنزين به مرحله اى حساس رسيده است.

خبرگزارى مهر در گزارشى آورده است: سامانه پرداخت بهای بنزین به صورت سه نرخی در تمامی جایگاه‌ها نصب و راه اندازی شده که همزمان با افزایش ابطال کارت‌های سوخت غیرمجاز، احتمال حذف نظام سهمیه بندی و تعیین دو نرخ جدید برای بنزین نیمه یارانه‌ای و آزاد قوت گرفته است.

بگذاريد کمى ‌بازش کنيم. اول اينکه از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به نیم میلیون کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی و غیرشخصی غیرمجاز از چرخه سامانه هوشمند سوخت خارج شده است و بر اساس اعلام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور احتمال ابطال کارت هوشمند سوخت برخی از خودروهای عمومی هم در هفته‌های آینده وجود دارد.

دوم و مهم‌تر اينکه این امکان وجود دارد که با آزاد سازی یارانه بنزین و حذف نظام سهمیه بندی، نرخ اول برای عرضه بنزین ذخیره سازی شده در کارت‌ها با قیمت‌های فعلی اختصاص یابد و سپس دو نرخ جدید برای عرضه بنزین نیمه یارانه‌ای و آزاد توسط دولت تعیین شود.

اين گزارش حاکى است، با توجه به استقبال از خرید بنزین نیمه یارانه‌ای در دو سال گذشته، بنزین 400 تومانی محتمل‌ترین گزینه برای تعیین نرخ دو بنزین توسط دولت بوده که این نرخ دوم هم تاکنون توسط هیچ یک از اعضای کابینه تکذیب نشده است.

انتقاد شدید ايران از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل طی نامه‌اى انتقادی و شدید اللحن به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت از موضع انفعالی آنها در مورد محکومیت ترور دانشمندان ایرانی و درخواست اقدامات متناسب با مسئولیت آنها انتقاد کرد.

محمد خزاعی به بان کی مون دبیرکل و روسای مجمع عمومی و شورای امنیت این سازمان، اقدام تروریستی، غیرانسانی و جنایتکارانه در به شهادت رساندن دانشمندان کشورمان را محکوم کرد.

به نظر ما هم سکوت سازمان ملل و شوراى امنيت از آن دست سکوت‌هاى معنادار است.

مردم را از مضرات گوجه فرنگی آگاه کنيد

به زودى قرار است برنامه‌اى در تلويزيون توليد و پخش شود که در آن از زبان کارشناسان اقتصادى و امنيتى و نيز بعضى از هنرمندان سينما و فوتباليست‌هاى مشهور، مضرات گوجه فرنگى و عوارض ناشى از استفاده بى‌رويه از اين گوشت قرمز تشريح شود.

در هفته‌هاى گذشته همه خبرها حکايت از سر و دست شکستن مردم براى پيدا کردن گوجه فرنگى داشت تا اينکه مسئولان را بر آن داشت تا با افزايش قيمت آن، جلوى مصرف اين سم مهلک و خطرناک را بگيرند. پيشتر از اين راهکار براى جلوگيرى از خريد سيگار و مصرف بى‌‌رويه بنزين اتخاذ شده و تا اندازه‌اى جواب داده بود.

اين روزها قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در میادین میوه و تره بار در حالی تا سه هزار تومان افزایش یافته که برخی خبرها از ورود قاچاق این محصول به کشور از مرزهای شرقی و غریی (ترکيه و پاکستان) و فروش آن با قيمت‌هاى بالا حکایت دارد.

گفته مى‌شود در آن برنامه تلويزيونى يک هنرمند خوش چهره از سرطان‌زايى گوجه، يک هنرمند خوش اندام درباره چاقى مفرط بعد از خوردن گوجه زياد و يک فوتباليست خوش لباس از تاثير گوجه خورى در افزايش بوى پاى آقايان سخن بگويند.

برای اولین بار در آسیا

رئیس دانشگاه اصفهان در گفتگو با مهر از تدوین سرفصل دروس رشته جغرافیای پزشکی برای اولین بار توسط دانشگاه اصفهان خبر داد و گفت: مجوز راه اندازی رشته جغرافیای پزشکی را از شورای گسترش آموزش عالی گرفته‌ایم.

از آنجا که اين رشته براى اولين بار در آسيا تشکيل شده است، پيشنهاد مى‌کنيم رشته‌هاى ديگرى را هم قبل از اينکه ديگران کشف کنند، به ثبت برسانيم تا در آينده نزديک دروسى را برايشان تدوين کنيم و به اميد خدا حرکت کنيم به سمت قله‌ها. چند پيشنهاد براى اينکه ديگران پيشدستى نکنند و دامنه اين رشته‌ها را ثبت نکنند ذکر مى‌کنيم: جغرافياى تاريخى، تاريخ جغرافيا در شرق، پزشکى متالوژى، آنتولوژى شناسى، مبانى شناخت شناسى روشمند، ژئوپلتيک پلى تکنيک، مختارشناسى در عهد جديد، اصولگرايي.

اصولگرایی به زودی تعريف می‌شود

قبل از اينکه وارد اين خبر شويم، اين سوال را از خودمان مى‌پرسيم: اين اصولگرايى که تا حالا مى‌شناختيم و در راهش قدم برمى‌داشتيم مقبول بوده يا خير؟ يعنى چه که تازه دارند تعريف از اصولگرايى تدوين مى‌کنند؟ پس ثواب اين همه را که به جا آورده‌ايم چه مى‌شود؟ عجب دنيايى شده.

و اما خبر. دبیران کل جامعه روحانیت مبارز و ريیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای با اشاره به نشست مشترک که با چهره‌های اصولگرا برگزار شد اعلام کردند جامعتین تعریفی جامع از اصولگرايی تدوین کرده که پس از نظرخواهی از دیگر صاحبنظران و تکمیل آن به زودی اعلام می‌شود.

پس تازه قرار است مرزها روشن شود. شايد در ميان اصولگراهاى فعلى باشند کسانى که ريزش کنند و عطاى نمايندگى مجلس و نامزدى رياست جمهورى را به لقايش ببخشند. دلمان خنک شد. مگر اين قبا الکى است که هرکس از راه رسيد تنش کند؟

در بيانيه فوق آمده است، دشمنان انقلاب و مردم مسلمان ایران پیوسته در پی ایجاد اختلاف، بدبینی و فتنه انگیزی بین قاطبه مردم، مردم و نخبگان، مردم و حاکمیت و نظام بوده‌اند، جامعه مدرسین و جامعه روحانیت در ادامه تلاش‌های خود برای مقابله با این فتنه‌ها و ایجاد تقویت وحدت، با تشکیل کمیته فوق به فعالیت‌های خود سرعت بخشیده و از راه‌های مختلف برای تحقق این اصل برجسته اسلامی تلاش می‌نمایند. (فکر مى‌کنم آن اول پاراگراف کمى‌ غلط و البته بى‌غرض نوشته شده: دشمنان انقلاب و مردم مسلمان ايران پيوسته در پى ايجاد اختلاف...)

در پايان اين بيانيه از اينکه مردم خوشبختانه اداره‌ امور کشور را به جریان اصولگرا سپرده‌اند اظهار خوشبختى شده و آمده است: جامعه مدرسین و جامعه روحانیت از همه اصولگرایان خدوم با قاطعیت حمایت می‌کنند.

اول ريزش بود بعد رويش آمد بعد جشن و سرور آمد

همان روز که خبر تعريف قريب الوقوع واحد اصولگرايى منتشر شد، صحبت‌هاى پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی هم منتشر شد که از وجود تغییرات جدی در جبهه اصولگرایی و اصلاح طلبان خبر داد و گفت: در جریان اصولگرا متاسفانه گفتمان‌های جدید ایجاد شده است که وحدت و همگرایی اصولگرایان را تهدید می‌کند. عضو فراکسیون اکثریت مجلس هشتم از شکل گیری جریانى جدید تحت عنوان "جبهه انقلاب" بعد از فتنه 88 خبر داد و خاطر نشان کرد: بعد از فتنه 88 کسانی از اصولگرایان ریزش پیدا کردند و کسانی از اصلاح طلبان رویش کردند و این افراد در صحنه فتنه 88 همدیگر را پیدا کردند، همدیگر را درک کردند و در کنار هم قرار گرفتند. (عجب پيوندي. کسانى ريزش کردند، بعد کسانى رويش کردند، بعد همديگر را پيدا کردند، درک کردند و سرآخر هم کنار هم قرار گرفتند. مبارک است. به سلامتى)

سروری سپس به انتقاد از سکوت و عدم موضع‌گیری برخی چهره‌های اصولگرا در اتفاقات سال 88 پرداخته و گفته: سئوال ما از آقایان اصولگرا این است شما در صحنه فتنه 88 کجای مسئله قرار داشتید و زمانی که مقام معظم رهبری به عنوان فصل الخطاب سخنرانی فرمودند و مواضع و خطوط را روشن فرمودند در چه موضعی قرار گرفتید و در غربال انقلابی که صورت گرفت کجا قرار داشتید؟

او در پايان گفته است که بايد براساس ساختار سياسى جديدى که در کشور شکل گرفته، حرکت کنيم. به آقاى سرورى مى‌گوييم حالا اينقدر عجله نکن، بگذار ببينيم تعريف جديد اصولگرايى چيست آن وقت درباره ريزش و رويش و ساختار جديد کشور گپ مى‌زنيم.

مواضع مشایی خيلى هزینه دارد

پرويز سرورى متخصص ريزش و رويش در گفتگويى با خبرگزارى مهر، ضمن بيان اين مطلب که برخورد نظام با حادثه کهریزک شیرین بود و ديديم که در نهايت براى متخلفان آن حادثه حکم اعدام صادر کرد و کوتاه نيامد، توصيه‌اى به احمدى نژاد کرده است که خواندنش مثل برخورد نظام با حادثه کهريزک شيرين است.

عضو فراکسیون اکثریت مجلس درباره اسفندیار رحیم مشایی ريیس دفتر رئیس جمهور گفت: در مورد مشایی به نفع اصولگرایی و به نفع دولت نیست و بهتر است آقای احمدی نژاد تجدیدنظری در رابطه با مواضع آقای مشایی بکند که دائما برای این دولت تولید هزینه می‌کند. اقدامات مثبت دولت به جهت تاثیرگذاری خوب بوده اما با مواضع مشایی دستخوش فراز و فرودهایی شده و باعث می‌شود اقدامات مثبت دولت در لوای مواضع آقای مشایی منعکس نشود.

مى‌خواهيم به آقاى سرورى بگوييم خواهشا جلوى ريزش آقاى مشايى را بگير. ايشان تازه رويش کرده و کلى شيرين سخن است. چرا مى‌خواهى اين شيرينى را از ما بگيرى؟

همه متفق القول: مذاکرات ژنو به نفع ایران بود

ظاهرا در هيات اعزامى ‌ايران به نشست ژنو افراد ديگرى غير از آنها که نامشان آمده بود هم حضور داشته‌اند وگرنه اين آقايان - که مخالف نشستن پاى ميز مذاکره بودند – از کجا قبل از نشست خبرى آقاى جليلى به شمارش دستاوردهاى ژنو پرداخته‌اند. امام جمعه تبریز در خطبه‌هاى هفته گذشته خود گفت: مذاکرات این دوره ژنو به نفع ایران بود.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری اضافه کرد: مذاکرات ژنو در مجموع به نفع ایران بوده است و باید غربی‌ها بر این مسئله واقف باشند که ملت ایران آزادگی را از نهضت حسینی فرا گرفته است.

آيت الله نورمفيدى امام جمعه گرگان هم با اشاره به مذاکرات ایران با گروه 1+5 در ژنو تصریح کرد: در این مذاکرات موضع ایران برجسته بود زیرا در تولید کیک زرد و غنی سازی اورانیوم با غلظت 20 درصد به موفقیت رسید و با این دو پیشرفت به مذاکرات رفت.

ليبرال‌دموکرات يعنى کافر مسلمان، سکولار يعنى حرام لقمه

نام امام جمعه مشهد براى دوستداران فرهنگ و ادب نامى ‌آشناست. خبرگزارى ايسنا روز شنبه گزارشى از سخنرانى او با موضوع "دانشگاه اسلامى‌ - دانشگاه سکولار" که در قالب سلسله نشست‌هاى نهضت توليد علم از سوى بسيج دانشجويى دانشکده حقوق، علوم سياسى و زبان‌هاى خارجى دانشگاه آزاد اسلامى ‌مشهد انجام شد، آورده است که جاى جاى آن نکات ظريف و تعاريف اصيل از مفاهيم پيچيده فلسفى است.

آقاى علم الهدى در نقد ليبراليسم اصل اول اين مکتب سياسى را آزادى بى‌قيد و شرط دانسته و تصريح کرده است: اين آزادى بدون محدوديت بر مبناى زيربناى فکرى افرادى چون‌ هابز و لاک در خصوص انسان‌شناسى ايجاد شد که بر اساس تفکرات‌ هابز، انسان حيوان است و در عالم حيوانات نيز اصل بر بهتر خوردن و عيش‌ و نوش بيشتر و استوارى طبيعت بر لذت و شهوت‌رانى فراوان است. بنابراين انسان بايد از تمام امکانات موجود استفاده کند و براى به دست آوردن آن، همچون حيوانات در رقابتى که بايد در يک جريان مدنى صورت پذيرد، فرد قوى، ضعيف را از بين مى‌برد.

وى با بيان اينکه در تفکرات‌ هابز و لاک، سه اصل رقابت در قدرت، برنده شدن قوى‌تر، بهره‌مندى بيشتر انسان از طبيعت با تفسير اومانيسم مطرح است، گفت: بر اين اساس زندگى همچون يک رستوران است که خوشگذرانى در آن حاکم است در نتيجه جريانى مکرر که همراه با عيش و نوش و شهوت براى قدرتمندان است، ادامه مى‌يابد.

وى با تاکيد بر اينکه اگر کسى خود را ليبرال دموکرات معرفى کرد، يعنى کافر مسلمان است، خاطرنشان کرد: دو سال قبل کارگزاران رسما چنين مساله‌اى را مطرح کردند و بيان چنين مساله‌اى يعنى آن‌ها خود را کافر مسلمان معرفى کردند چرا که در انديشه دموکرات، ماوراى انسان وجود ندارد و تکيه تنها بر خرد مادى و عقلانيت بشر است و مبناى انديشه ليبرال دموکراسى نيز سکولاريسم يعنى حذف دين است.


نظر شما :