موضوع تبادل نظر با تهران بود

۱۰ آبان ۱۳۸۶ | ۱۵:۲۶ کد : ۹۶۵ اخبار اصلی
وزیر خارجه روسیه با تاکید بر مثبت بودن دیدارهای انجام شده در تهران گفته که در دیدار با مقامهای ایرانی بر لزوم گفتگو درباره مسائل مهم برنامه هسته ای ایران تاکید کرده و این نکته را نیز یادآور شده که چنین اقداماتی به یافتن راه حلی عادلانه نیز کمک خواهد کرد.
موضوع تبادل نظر با تهران بود
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه سه شنبه شب هشتم آبان ماه از راه قزاقستان به تهران آمد و در دیدار با محمود احمدی نژاد ، پیام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کشورش را به رییس جمهور ایران نژاد تقدیم کرد.
توضیح عکس: از راست آقایان منوچهر متکی وزیر خارجه ایران، سرگئی لاوروف همتای روسی وی و محمود احمدی نژاد رییس جمهور اسلامی ایران
 
 از محتوی این پیام گزارشی منتشر نشده است اما آقای لاوروف می گوید در گفتگوی خود با وزیر امور خارجه ایران، بر ضرورت کار فعالانه با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای روشن شدن تمام مشکلات موجود درباره برنامه هسته ای ایران تاکید کرده است.
 
"در دیدار با مقامهای ایرانی، ما بر اهمیت پایان یافتن هر چه سریعتر سئوالات آژانس، به منظور احیای مسئله اعتماد صرف به صلح آمیز بودن فعالیتهای ایران در زمینه استفاده از انرژی هسته ای تاکید کردیم."
 
 
انتقاد لاوروف در تهران از آمریکا
رییس جمهور ایران در این دیدارش با آقای لاوروف گفته که  فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین بین المللی و زیر نظر آژانس انرژی اتمی ادامه خواهد داشت و تهران مصمم است که همکاری های خود را با آژانس ادامه دهد.
 
وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با مقامهای بلندپایه ایران، با انتقاد از یکجانبه گرایی آمریکا در برابر ایران تاکید کرد که اعمال تحریمهای یکجانبه کمکی به حل موضوع هسته ای تهران نمی کند.
 
آقای لاوروف  می گوید ما پیرو تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهیم بود و بر پایبندی خود به اقدامات مشارکتی تاکید می کنیم و تاکید می کنیم که اقدامات یکجانبه ای که درباره ایران اتخاذ می شوند، کمکی به اقدامات جمعی و مشارکتی نمی کنند.
 
وزیر خارجه روسیه  با تاکید بر مثبت بودن دیدارهای انجام شده درتهران گفته که در دیدار با مقامهای ایرانی بر لزوم گفتگو درباره مسائل مهم برنامه هسته ای ایران تاکید کرده و این نکته را نیز یادآور شده که چنین اقداماتی به یافتن راه حلی عادلانه که مورد پذیرش آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد، نیز کمک خواهد کرد.
 
آقای لاوروف می گوید ما این گفتگوها را ادامه داده و این کار را در تماس با همکاران خود از اروپا، آمریکا و چین (اعضای گروه 1+5 برای حل موضوع هسته ای ایران) انجام می دهیم.
 
 
جلسه تبادل نظر تهران و مسکو بود
آقای احمدی نژاد رییس جمهور ایران که سه شنبه شب میزبان آقای لاوروف بود، درباره اخبار منتشره در خصوص ناگهانی بودن سفر وزیر خارجه روسیه به تهران، گفته این سفر از قبل اعلام شده بود و همانطور که در خبرها مشاهده کردید در چارچوب روابط دو جانبه و برنامه های مورد توافق دو کشور در جریان سفر ولادیمیر پوتین به تهران انجام شد.
 
به گفته رییس جمهور ایران، مجموعه رایزنی هایی که در جریان این سفر انجام شد در راستای سفر دو هفته پیش  ولادیمیر پوتین به تهران بود. "در واقع یک جلسه تبادل نظر در ادامه جلساتی بود که با آقای پوتین داشتیم."
 
اما حضور وزیر خارجه روسیه در تهران همزمان با ملاقات اولی هاینونن، معاون آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، و هیات مذاکره کننده ایرانی بر سر پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گمانه های زیادی را پدید آورده است.
 
دیدار هاینونن، که در حقیقت سومین و آخرین دور مذاکرات آژانس و مقامات ایرانی است، به اعتقاد تحلیل‌گران تاثیر گذارترین بخش مذاکرات بر گزارش نهایی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به شمار می‌رود که قرار است اواسط ماه نوامبر منتشر شود.
 
در حالی که برخی از کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده و فرانسه مدعی هستند که هدف اصلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است، مذاکراتی که با هدف اطمینان سازی از هدف فعالیت سانتریفوژهای P-1 و P-2 در غنی‌سازی اورانیوم و رآکتور آب سنگین اراک بین مقامات ایرانی و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای برگزار می‌شود، می‌تواند گزارش آژانس را در تایید مجدد صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در پی داشته باشد و از پیامدهای نامطلوبی نظیر تصویب دور جدیدی از تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل و تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک جلوگیری کند.
 
در این شرایط و زمانی که این مذاکرات هنوز در جریان است، حضور وزیر خارجه روسیه به عنوان یکی از کشورهای مخالف تشدید تحریم‌ تعابیر مختلفی می‌تواند داشته باشد.
 
در اخبار رسمی که تا کنون درباره سفر آقای  لاوروف منتشر شده، اشاره‌ای به جزئیات دلیل این سفر نشده است. خبرگزاری اینترفکس روسیه در این باره به نقل از میخاییل کامنین، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این باره نوشته بود که چند مساله مرتبط با وضعیت برنامه‌های هسته‌ای ایران و چند پرسش درباره همکاری‌های دو جانبه در این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.
 
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از مقامات ایرانی نوشته بود که سرگئی لاوروف ساعت 19:30 به وقت تهران با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران دیدار می‌کند.
این در حالی است که آقای لاوروف تنها دو هفته پیش نیز همراه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به تهران سفر کرده و در حاشیه نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر با مقامات ایرانی دیدار و گفت و گو کرده بود. اکنون این سفر که در فاصله‌ای کوتاه از دیدار قبل انجام می‌شود به یکی دیگر از مسائلی تبدیل شده که شمار پرسش‌های بدون پاسخ را درباره اهداف روسیه از حضور لاوروف در تهران افزایش داده است.
 
آیا لاوروف از سوی قزاقستان پیشنهادی آورد؟ 
گفته می‌شود لاوروف که از سفر قزاقستان مستقیماً به تهران می‌آید و این احتمال وجود دارد که حامل پیشنهاد دولت آستانه درباره برنامه هسته‌ای ایران باشد. بر اساس این خبر که هنوز هیچ منبع و مقام رسمی آن را تایید نکرده، پیشنهاد قزاقستان می تواند این موضوع باشد که  ایران برای غنی‌سازی اورانیوم از خاک این کشور استفاده کند که البته در صورت صحت این مطلب، پیشنهاد قزاقستان بی‌شباهت به پیشنهاد یک سال پیش دولت‌های اروپایی و روسیه به ایران نخواهد بود.
 
دولت‌های اروپایی پیش‌تر به ایران پیشنهاد کرده بودند فعالیت غنی‌سازی اورانیوم و تامین سوخت هسته‌ای را در منطقه‌ای بین‌المللی تحت نظارت بازرسان آژانس و توسط ترکیبی از نیروهای ایرانی و خارجی انجام دهد. ایران در برابر این پیشنهاد اصرار داشت که این منطقه توسط کنسرسیوم بین‌المللی داخل خاک ایران خریداری شود که این مساله مورد توافق دولت‌های اروپایی نبود و به این ترتیب این طرح رد شد.
 
اکنون با توجه به پافشاری ایران بر انجام مراحل غنی‌سازی و تولید سوخت هسته‌ای داخل خاک خود باید دید در صورت صحت چنین خبری، پیشنهاد قزاقستان دارای چه جزئیاتی و امتیازاتی نسبت به پیشنهاد سابق اروپایی‌هاست که درست در میانه مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سرگئی لاوروف را برای مطلع کردن طرف‌های ایرانی، به امید پیشرفت در پرونده هسته‌ای ایران به تهران کشانده است.
 
روسیه معتقد است که اعمال زور علیه ایران در پرونده هسته‌ای، چه در قالب تحریم‌های شدیدتر و چه به صورت حمله نظامی، نتیجه عکس می‌دهد و مصرانه تلاش می‌کند تا کشورهای غربی حاضر در شورای امنیت و اجلاس 1+5 را به اتخاذ سیاست گفت و گو و استفاده از شیوه‌های دیپلماتیک ترغیب کند. پوتین دو هفته پیش در تهران خطاب به واشینگتن اعلام کرده بود مسکو به هیچ عنوان عملیات نظامی علیه ایران را نمی‌پذیرد.
 
روسیه مشغول ساختن اولین نیروگاه هسته‌ای ایران در بوشهر است و دو کشور بر سر زمان اتمام عملیات ساخت این نیروگاه و همچنین نحوه و موعد پرداخت‌های ایران در این زمینه اختلافاتی با یکدیگر دارند که به نظر می‌رسد بخشی از آن طی دیدارولادیمیر پوتین از تهران حل و فصل شده است.
 
آقای پوتین 16 اکتبر در مصاحبه مطبوعاتی در این باره گفته بود ما تا امروز روابط دوستانه‌ای در همجواری یکدیگر داشته‌ایم و پس از این نیز همین طور خواهد بود. ما در زمینه‌های مختلفی مانند نفت، گاز، و صنعت تولید انرژی الکتریکی شرکای مهمی برای یکدیگر محسوب می‌شویم.

نظر شما :