معتادها حقايق را به فروشنده خود نمى‌گويند

۰۹ آبان ۱۳۸۶ | ۱۴:۵۵ کد : ۹۶۴ اخبار اصلی
جان هرى در يادداشتى که براى اينديپندنت نوشته به بررسى اين موضوع پرداخته که چرا با وجود ادعاى کشورهاى غربى در دفاع از حقوق بشر، سران اروپا در اين هفته از پادشاه آل سعود ميزبانى رسمى کردند.
معتادها حقايق را به فروشنده خود نمى‌گويند
”گوردون براون“ و” ديويد کامرون“ اين هفته از يکى از شريرترين ديکتاتورهاى جهان در بريتانيا ميزبانى مى‌کنند. هر دو آنها ملک عبدالله را در آغوش خواهند گرفت؛ مردى که رياست حکومتى را بر عهده دارد که بر اساس گزارش سازمان بين المللى عفو عمومى :” وحشت و نهان کارى در هر نمود از زندگى مردم آن نفوذ کرده است و هر روز به حقوق اوليه انسان‌ها در عربستان سعودى تجاوز مى‌شود.“
 
نخست وزير درسخنرانى ماه گذشته خود براى حزب کارگر اعلام کرد با هر نوع خودکامگى درجهان مقابله مى‌کند:” اين پیام بايد به تمام افرادى که تحت رنج خودکامگى قرار گرفته ‌اند برسد؛ تمام مردم اززيمباوه تا برمه... حقوق بشر موضوعى جهانى است.“
 
او حتى حاضر به شرکت در اجلاسى مشابه در زيمباوه نشد و دليل آن را حکومت ديکتاتورى ”رابرت موگابه“ در اين کشور عنوان کرد:” در زيمباوه آزادى وجود ندارد و شکنجه و ارعاب مخالفان سياسى به امرى هميشگى تبديل شده است.“
 
” ديويد کامرون“ نيز وعده داده است که ” حقوق بشر“ را در راس برنامه‌هاى سياست خارجى خود قراردهد.
 
با اين حال هر دو اين رهبرها هيچ الزامى براى خود نمى‌بينند که حتى کوچک‌ ترين اشاره ‌اى درباره حقوق بشر به شاه عربستان بکنند. درعوض او در کالسکه طلايى در کنار ملکه خواهد نشست و به عنوان ميهمان افتخارى ضيافت شامى درکاخ باکينگهام براى او ترتيب داده خواهد شد. اين آغاز ديدارى سه روزه از بريتانيا خواهد بود که پرداخت کنندگان ماليات در انگلستان، بودجه آن را تدارک ديده‌اند.
 
تصميم اتخاذ شده براى ميزبانى دست و دلبازانه و مهيا کردن اين ميزبانى رسمى ازملک عبدالله مخالفت‌هايى را نيز به دنبال داشته است. ” وينسنت کايبل“ ، رهبر ليبرال دموکرات‌ها از حضور در ضيافت شام خوددارى کرد.
 
” جان مک دانل“، نماينده حزب کارگر نيز در سخنانى عنوان کرد:” ما براى اين مرد ضيافت برپا کرده‌ايم چون عربستان سعودى 25 درصد از نفت توليدى جهان را در اختيار دارد و به اين خاطر که چند ميليارد پوند اسلحه به آنها مى‌فروشيم. اين در واقع توهينى است به تمام آنچه انگلستان درعرصه جغرافياى سياسى نگران آنهاست ومسائلى مانند حقوق زنان، اتحاديه‌ها و حقوق مردم عربستان در راس آنها قرار دارد.“
 
همان زمانى که ملک عبدالله از سوى رهبران سياسى ما مورد استقبال قرار مى‌گيرد، بسيارى از قربانيان او بيرون از کاخ تجمع خواهند کرد.
 
”سندى ميشل“،52ساله، يک دهه پيش به عنوان تکنيسين بيهوشى به بيمارستانى در رياض رفت و به عنوان يک ناظر خارجى به اين تجربه نادر دست يافت که ملک عبدالله چگونه قدرت خود را حفظ مى‌کند:” يک روز در سال 2000از ماشينم پياده شدم تا به بيمارستان بروم که ناگهان من را روى زمين انداختند، چوبى روى سرم گذاشتند و دست و پايم را بستند. اول فکر کردم طعمه يک آدم ربايى شده‌ام.“
 
ميشل وقتى به هوش آمد در اتاق بازجويى بود. پليس عربستان سعى داشت از او اعتراف بگيرد که جاسوس انگلستان است و در بمب گذارى‌ها در خاک عربستان دخالت داشته است.
 
او به آنها جواب داد بمب‌گذارى ها بايد کار اسلام ‌گراهاى تندرو همين کشور باشد- ديدگاهى که حالا صحت آن به اثبات رسيده است- پليس هم درعوض او را سر وته آويزان کرد و هشت روز او را کتک زد. او در تمام اين مدت صداى دوستش ” بيل سمپسون“ را مى‌شنيد که در اتاق مجاور شکنجه مى‌شد.
 
ميشل بالاخره 32 ماه بعد آزاد شد آن هم در جريان مبادله با شهروندانى ازعربستان سعودى که در گوانتانامو بازداشت بودند.
 
او مى‌گويد:” اتاق‌هاى شکنجه براى امثال من درست نشده بود. در اين اتاق‌ها که بيشتر به کشتارگاه‌هاى انسانى شبيه بودند براى ساليان سال مردم به قتل مى‌رسند و هيچ کس حتى به خود زحمت نمى‌دهد خون آنها را از روى زمين و ديوارها پاک کند. ما خوش شانس بوديم که نجات پيدا کرديم. تعداد زيادى از مردمان عربستان هستند که از اين اتاق‌ها زنده بيرون نمى‌آيند و ماهم چيزى درباره آنها نمى‌شنويم.“
 
سندى ميشل يکى از افرادى است که درتجمع اعتراض آميز عليه حضور شاه عربستان در بريتانيا در کنار پناهندگان سياسى که از شکنجه‌گاه‌هاى اين کشور نجات پيدا کردند حضور دارد.
 
اما زندگى درعربستان بيشتر براى زن‌ها سخت است. درحالى‌ که پادشاه عربستان، بانوى اول بريتانيا را ستايش خواهد کرد، زنان کشور او در شرايطى مانند بازداشت خانگى به سر مى‌برند. آنها اجازه رانندگى ندارند و نمى‌توانند بدون همراهى يک مرد ازخانه خارج شوند حتى اگر در شرايط اضطرارى باشند. آنها حتى از حق داشتن پاسپورت نيز برخوردار نيستند.
 
از سوى ديگر حاکمان عربستان براى اينکه با موج اسلامگراهاى تندرو وهابى در داخل کشور خود کنار بيايند و آنها را آرام نگه دارند، ميلياردها دلار از پول نفت را صرف تبليغ عقايد آنها می کنند.
 
” رابت بئير“ يکى از ماموران اسبق سازمان سيا مى‌گويد:” هيچ وقت فراموش نکنيد اين خانواده آل سعود است که چک‌هاى مورد نياز براى مدارس مذهبى تندروهاى مسلمان را در تمام دنيا امضاء مى‌کند. اين پول توجه مسلمانان از خانواده آل سعود را به سمت و سويى ديگر منحرف مى‌کند.“
 
در واقع ديکتاتورى عربستان در حال آلوده کردن اسلام در جهان است که ما نتايج آن را در خيابان‌هاى لندن نيز مى‌بينينم.
 
واقعيت اين است که حکومت بريتانيا- و تمام جوامع غربى- آنقدر به نفت عربستان اعتياد پيدا کرده ‌اند که نمى‌توانند درباره اين کشور حرفى به زبان بياورند. آنها از قطع شدن نفتى که اقتصاد کشور ما را چرب مى‌کند وحشت دارند، مثل همان اتفاقى که دربحران نفتى سال 1973 روى داد. 
 
همان طور که ستون نويس روزنامه نيويورک تايمز نوشت:” معتادها حقايق را به فروشنده خود نمى‌گويند.“ به همين دليل است که اين هفته، شکنجه‌گر در داخل کاخ باکينگهام ميزبانى مى‌شود و قربانيان او، بيرون کاخ تنها مى‌مانند.

نظر شما :