تعامل با ايران محور سياست خارجى آينده عربستان

۰۹ آذر ۱۳۸۹ | ۲۱:۴۸ کد : ۹۴۹۸ اخبار اصلی
با دگرگونى‌هايى که در عربستان سعودى در شرف وقوع است و دليل عمده آن نيز به بيمارى ملک عبدالله پادشاه عربستان و وليعهدش سلطان بن عبدالعزيز باز مى‌گردد، سياست خارجى اين کشور نيز ظاهرا تعريف تازه‌اى به خود گرفته است.
تعامل با ايران محور سياست خارجى آينده عربستان

ديپلماسى ايرانى: با دگرگونى‌هايى که در عربستان سعودى در شرف وقوع است و دليل عمده آن نيز به بيمارى ملک عبدالله پادشاه عربستان و وليعهدش سلطان بن عبدالعزيز باز مى‌گردد، سياست خارجى اين کشور نيز ظاهرا تعريف تازه‌اى به خود گرفته است. به خصوص اين که قرار است به زودى سعود الفيصل بيمار از وزارت امور خارجه عربستان کنار گذاشته شود و احتمالا ترکى فيصل، سفير سابق عربستان در امريکا جاى او را بگيرد.

به گزارش روزنامه الحيات، امير ترکى فيصل در برابر متفکران و سياستمداران دانشکده علوم سياسى کندى در دانشگاه هاروارد درباره آينده سياست خارجى عربستان سعودى سخنرانى کرد که بخش مهمى از آن مرتبط با ايران بود. ترکى فيصل در اين باره گفت: «سياست جديد ما تفاوت ريشه‌اى با گذشته نخواهد داشت و اصول کلى کنونى آن تا زمانى که ملک عبدالله بن عبدالعزيز در قيد حيات باشد، همين خواهد بود. محورهاى گفت‌وگو، صلح و همکارى همچنان عناصر ثابت سياست خارجى ما را تشکيل خواهند داد. اما آن چه سياست‌هاى جديد ما را متمايز مى‌کند، اين عناصر ثابت نيستند. بلکه متغيرها بر اساس تغييرات منطقه‌اى و مناسبات ديگر کشورها با عربستان است و همچنين حفظ اين فرضيه که عربستان در موقعيت ژئوسياسى و دينى و اقتصادى با استفاده از امکانات طبيعى‌اش به خصوص نفت که جامعه جهانى به آن نياز بسيار دارد بايد در اوج باقى بماند.»

وى در ابتدا ابعاد سياست خارجى عربستان را بررسى کرد و سپس به لبنان، فلسطين، عراق، يمن و در آخر به ايران رسيد که بخش اعظم سخنانش را تشکيل مى‌داد. البته نسبت به تروريسم و عواقب آن نيز ابراز نگرانى و بر لزوم ادامه مبارزه با آن تاکيد کرد. ترکى فيصل همچنين گلايه کرد که عربستان همواره تلاش داشته در امور داخلى ديگر کشورها دخالت نکند اما اکنون خود را محصور به مجموعه‌اى از اين دست مشکلات مى‌بيند. از اين رو گفت که سياست خارجى جديد عربستان مخلوطى از دخالت‌هاى "پسنديده" و احتمالا دخالت‌هاى "مکروه" خواهد بود. وى درباره مداخلات پسنديده گفت که گفت‌وگو، آشتى، پشت سر گذاشتن مشکلات و غلبه بر عدم استقرار، مداخلات پسنديده هستند و درباره مداخلات مکروه نيز گفت که استفاده از قدرت نظامى که اهداف اقتصادى و منطقه‌اى را تعقيب مى‌کند سياستى است که عربستان سعودى در صورت لزوم در آينده در پيش خواهد گرفت.

 وى در رابطه با ايران گفت: «ايران به هيچ عنوان نمى‌تواند با عربستان حتى از راه‌هاى ديگر وارد عمل شود چرا که دستگاه امنيتى عربستان بسيار پيشرفته است و به سرعت هر احتمالى را دريافته و به مقابله با آن برخواهد خواست. البته هر دو کشور جنگ رو در رو نمى‌خواهند چرا که هر دو طرف از زيان‌هاى آن آگاهند و مى‌دانند چه ضرباتى از آن خواهند ديد. ايران هم خوب مى‌داند جنگ با عربستان در طولانى مدت به نفعش نخواهد بود.»

امير ترکى فيصل همچنين مدعى شد: قصد ايران فقط اين نيست که رهبرى جريان شيعه را در دنيا بر عهده بگيرد بلکه مى‌خواهد منبع الهام انقلابيون مسلمان در جهان باشد. اما با اين که ايران براى عربستان تهديد ايدئولوژيک محسوب مى‌شود، عربستان همچنان مى‌خواهد که دست دوستى به سمتش دراز کند و با آن براى رسيدن به صلح به گفت‌وگو بنشيند. ما تلاش داريم به ايران بگوييم که دخالت ما با آنها متفاوت است ما طرفدار دخالت مادى هستيم در حالى که ايران به دنبال دخالت مادى (نظامى) است.

وى سپس به وجود نفوذ ايران در کشورهاى مختلف منطقه پرداخت و گفت: «نفوذ ايران در منطقه بسيار مهم و حساس است. ما نفوذ و تاثيرات ايران را در لبنان، بحرين، عراق، افغانستان، يمن و فلسطين مى‌بينيم که در همه آنها تاثيرات شگرف و مهمى مى‌گذارد و در همه آنها نقش تعيين کننده دارد.»

فيصل همچنين گفت: «نفوذ ايران باز هم افزايش خواهد يافت چرا که ايران معتقد است که به جايگاه حقيقى‌اش در منطقه و دنيا نرسيده و بايد به آن برسد از اين رو براى رسيدن به اين جايگاه تلاش مى‌کند. ايران از وضعيت فعلى جهان و مواضعى که در برابر آن گرفته مى‌شود، خرسند نيست و به دنبال بهبود اين وضعيت است. ايران معتقد است که جامعه جهانى حقش را خورده و اگر حقش را ندهد به زور مى‌‌گيرد. از اين رو عربستان تلاش مى‌کند با ايران همکارى داشته باشد چرا که نمى‌خواهد اختلافات ايران با دنيا شامل حال عربستان نيز بشود.»

وى احتمال حمله به ايران را دور از ذهن ندانست و گفت چين و اسرائيل همانند گاو و خروس در يک مزرعه در کنار هم هستند، اسرائيل اگر لازم ببيند که به تاسيسات هسته‌اى ايران حمله کند اين کار را مى‌کند حتى اگر امريکا با آن مخالف باشد. البته اگر اسرائيل روزى به انجام اين کار مبادرت ورزد بى‌شک کل منطقه به آشوب کشيده خواهد شد و قطعا کشورهاى ديگر در کنار ايران براى مبارزه با امريکا و اسرائيل خواهند ايستاد.

ترکى فيصل همچنين از برنامه صلح‌آميز هسته‌اى ايران حمايت کرد و گفت نه ما بلکه همه کشورها با رسيدن ايران به تکنولوژى صلح‌آميز هسته‌اى مخالف نيستند بلکه همه ما با سلاح هسته‌اى مخالفيم حتى اگر در اختيار اسرائيل باشد. 


نظر شما :