ويکى ليکس مدعى شد:

ايران، کلافى هزارگره براى بوش و اوباما

۰۸ آذر ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۷ کد : ۹۴۷۴ اخبار اصلی
اين بار گويا ايران در صدر اين افشاگرى‌ها قرار داشت. ايرانى که بر اساس اين اسناد پادشاه عربستان بر حمله به آن تاکيد داشته و البته گفته مى‌شود که با کره شمالى هم همکارى‌هاى هسته‌اى داشته است.
ايران، کلافى هزارگره براى بوش و اوباما

ديپلماسى ايرانى: انتشار اسناد ويکى‌ليکس باز هم جنجال مطبوعاتى به راه انداخته است. اين بار روزنامه نيويورک تايمز جزء نخستين نشريه‌هايى بود که اين اسناد را منتشر کرد.

در حالى که کاخ سفيد رسما از رئيس اين سايت جنجالى خواسته بود براى حفظ جان ديگرانى که در اين پرونده حضور دارند از افشاى آن خوددارى کند، اسناد جديد باز هم منتشر شدند.

اين بار گويا ايران در صدر اين افشاگرى‌ها قرار داشت. ايرانى که بر اساس اين اسناد، پادشاه عربستان بر حمله به آن تاکيد داشته و البته گفته مى‌شود که با کره شمالى هم همکارى‌هاى هسته‌اى داشته است.

روزنامه نيويورک تايمز در نخستين دسته‌بندى از مطالب خود بحث پرونده ايران را مبنا قرار مى‌دهد و در گزارشى مفصل بر اساس ادعاهاى ويکى‌ليکس تاکيد مى‌کند که سايه ايران هم بر هشت سال رياست جمهورى جورج بوش سايه انداخته بود و هم بر دو سالى که از عمر رياست جمهورى باراک اوباما گذشته است.

اين روزنامه امريکايى در اين باره مى‌نويسد: اواخر ماه مى سال 2009 ميلادى بود که ايهود باراک، وزير دفاع ر‍ژيم اسرائيل از فرصت ديدار با هياتى از کنگره امريکا براى ارسال پيامى محرمانه براى رئيس جمهورى جديد امريکا استفاده کرد. در اين نامه محرمانه که سفير امريکا در اسرائيل پيک آن بود، ايهود باراک به اوباما هشدار داده بود که جامعه جهانى براى رويارويى با ايران هسته‌اى بازه زمانى 6 تا 18 ماهه دارد. ايهود ادعا مى‌کند که اگر واشنگتن در اين فاصله زمانى دست به کار شود شايد بتواند جلوى برنامه هسته‌اى ايران را بگيرد. البته بر اساس اسناد ويکى‌ليکس وزير دفاع اين رژيم تاکيد مى‌کند که هر گونه حمله نظامى به ايران مى‌تواند تبعات جبران ناپذيرى به دنبال داشته باشد.

اين موضع‌گيرى در مورد برنامه هسته‌اى ايران از سوى يک مقام اسرائيلى اندک جاى تعجبى نداشت. اسرائيلى‌ها همواره با تعيين بازه زمانى به نوعى جنگ روانى بر کشور مد نظر خود وارد مى‌کنند. شش ماه پس از اين ماجرا بود که پادشاه بحرين در اقدامى عجيب و غريب تاکيد کرد که برنامه هسته‌اى ايران بايد متوقف شود. بر اساس اسناد ويکى‌ليکس، وى در اين باره گفته بود: خطرى که برنامه هسته‌اى ايران بر ما تحميل مى‌کند بسيار فراتر و بيشتر از خطرى است که حمله به ايران به دنبال خواهد داشت.

سخنانى که از زبان پادشاه بحرين به گوش رسيد حرف دل بسيارى از رهبران عربى بود. رهبران عرب هم در فاصله‌هاى زمانى متفاوت واشنگتن را براى حمله به ايران تحت فشار قرار داده بودند. ملک عبدالله پادشاه عربستان حتى پا را از اين هم فراتر نهاده و به گفته ويکى ليکس ادعا کرده بود که ايران افعى است که بايد سر از تنش جدا شود!

ويکى ليکس اين بار تنها بخشى از موضع‌گيرى‌هاى مخفيانه رهبران عرب و غير عرب در خصوص برنامه هسته‌اى ايران را افشا کرده است. برنامه‌اى که سال‌هاست جامعه جهانى را به خود مشغول داشته و البته به نظر مى‌رسد که در چند ماه اخير و با حضور باراک اوباما در قدرت نگاه به آن هم تغييراتى کرده است.

ويکى‌ليکس وراى برنامه هسته‌اى ايران به تجهيزات موشکى که تهران در اختيار دارد هم اشاراتى کرده و ادعا مى‌کند که ايران به کمک کره شمالى مدرن‌ترين تجهيزات موشکى را در اختيار دارد و مى‌تواند با اين موشک‌ها خاک اروپا را هدف قرار دهد.

ويکى ليکس در بخش‌هايى از اين افشاگرى هم ادعا مى‌کند که پرونده هسته اى ايران هم براى جورج بوش و هم براى باراک اوباما ميگرنى غيرقابل درمان بوده است. بر اساس اين اسناد بوش پس از حمله به عراق هر روز فکر حمله به ايران را نيز مزه‌مزه مى‌کرده است.

ويکى‌ليکس همچنين اسنادى محرمانه را افشا مى‌کند که بر اساس آن مشخص مى‌شود که چگونه باراک اوباما با شعار تعمل با تهران آغاز کرد و در نهايت موفق شد اجماع جهانى را براى اعمال تحريم‌هايى شديد عليه ايران جلب کند. بر اساس اين اسناد ميزان موفقيت باراک اوباما در مهار ايران بسيار بيش از جورج بوش بوده است.

ويکى ليکس در بخش‌هايى از اين گزارش مى‌نويسد: باراک اوباما براى به دست آوردن حمايت روس‌ها در تحريم ايران تلاش بسيارى کرد. وى براى به دست آوردن دل کرملين‌نشين‌ها استقرار سامانه موشکى در جمهورى چک و لهستان را منتفى اعلام کرد. اوباما حتى موفق شد سامانه موشکى ناتو را درست بيخ گوش ايران در ترکيه مستقر کند. واشنگتن حتى از رياض خواست تا براى به دست آوردن حمايت چين در تحريم ايران، نفت مورد نياز پکن را در اختيار اين کشور قرار دهد. خاندان سعود هم موافقت خود را با اين مساله اعلام کرده بود. بر اساس اين افشاگرى، ايران با برنامه هسته‌اى خود اعراب و اسرائيل را در يک موضع واحد قرار داده است.

ويکى ليکس در بخش‌هايى هم ادعا مى‌کند که اعراب در گفت‌وگوهاى محرمانه خود با کاخ سفيد همواره تاکيد داشتند که خطر هسته‌اى ايران تا زمانى که دولتمردان فعلى در اين کشور قدرت را در دست دارند، وجود خواهد داشت.  

نيويورک تايمز در ادامه مى‌نويسد: اعراب همواره اين پرسش را مطرح کرده‌اند که در قبال ايران چه بايد کرد؟ سفير امارات در امريکا يک بار تعارف را به کنارى نهاد و تاکيد کرد که تنها مساله زمان حمله به ايران وجود دارد اما ذات اين حمله قطعى است. البته اماراتى ها در اين خصوص نظرات متفاوتى دارند و برخى حمله به تهران يا تاسيسات هسته اى ايران را مصيبت‌بار مى‌دانند.


نظر شما :