ويکى‌ليکس: عربستان خواست که به ايران حمله شود

۰۸ آذر ۱۳۸۹ | ۱۴:۱۴ کد : ۹۴۷۳ اخبار اصلی
ملک عبدالله، پادشاه عربستان و شماری از سران کشورهای عربی خاورمیانه از امریکا خواسته بودند به تأسیسات هسته ای ایران حمله شود.
ويکى‌ليکس: عربستان خواست که به ايران حمله شود
امریکا و کره جنوبی سناریوی احتمالی سقوط دولت کره شمالی و متحد شدن دو کره را بررسی کرده و سفیر امریکا در سئول به واشنگتن پیشنهاد داده بود که مشوق های اقتصادی به چین، می تواند حمایت پکن از اتحاد دو کره را ممکن سازد.

به گزارش تابناک، موضوع بالا بخشی از اسناد مورد ادعای ویکی لیکس است که ساعاتی پیش منتشر شد. این اسناد که گفته می شود از اسناد محرمانه وزارت خارجه امریکاست، موضوعات متعدد و متنوعی را شامل می شود که به یقین، واکنش های بین المللی گسترده ای نیز در پی خواهد داشت.

رسانه های بین المللی با استناد به اسنادی که ساعاتی پیش در ویکی لیکس منتشر شد، مدعی شده اند ملک عبدالله، پادشاه عربستان و شماری از سران کشورهای عربی خاورمیانه از امریکا خواسته بودند به تأسیسات هسته ای ایران حمله کند.

در همین حال، هر چند در گزارش منتشره به زمان این درخواست اشاره نشده، «بی.بی.سی» مدعی شد، احتمالا این موضوع مربوط به نزدیک سه سال پیش است که موضوع درگیری ایران و امریکا شدت یافته بود.

همچنین بنا بر ادعای این اسناد، در مقطعی امریکا از حمله هوایی اسرائیل به ایران جلوگیری کرده است.

بنا بر این اسناد، امریکا کارمندانش را در سازمان ملل موظف کرده بود تا مکالمات مسئولان سازمان ملل را شنود کنند. در این اسناد تصریح شده که آمریکا در امور ایران در سازمان ملل کارشکنی کرده است.

بر پایه این گزارش، روزنامه گاردین که همانند دفعات پیش، جزء رسانه هایی بوده که اسناد ویکی لیکس را برای انتشار در اختیار گرفته است، می گوید که ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، به طور محرمانه امریکا را به بمباران تأسیسات هسته ای ایران تشویق کرده و اردن و بحرین نیز خواستار دخالت امریکا برای توقف فعالیت‏های هسته ای ایران شده اند.

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز نیز در گزارشی، این اسناد را «روایت محرمانه رابطه ایالات متحده با جهان در عصر جنگ و تروریسم» توصیف کرده و می نویسد: امریکا از سال ۲۰۰۷ میلادی به طور محرمانه تلاش کرده که نظر مساعد پاکستان برای انتقال اورانیوم با غلظت بالای یک راکتور هسته ای تحقیقاتی اش به خارج از این کشور را جلب کند، ولی تا کنون موفق نبوده است.

این روزنامه همچنین به استناد اسناد سفارت امریکا در کابل می نویسد: معاون رئیس جمهورى افغانستان سال گذشته در سفر به امارات متحده عربی ۵۲ میلیون دلار وجه نقد در اختیار گرفته است که معلوم نیست از چه منبعی دریافت و چگونه آن را هزینه کرده است.

نیویورک تایمز همچنین با استناد به یک پیام دیپلماتیک وزارت امور خارجه امریکا می نویسد که شهروندان عربستان سعودی همچنان بزرگترین حامی مالی شبکه القاعده در خاورمیانه هستند و دولت قطر در زمینه مبارزه با تروریسم، بدترین عملکرد را در منطقه داشته است.

همچنین در اسناد منتشره، به موضوعاتی مانند این که سفارت امریکا در پکن آگاه شده بود که کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، دستور هک کردن شماری از سیستم کامپیوتری گوگل در این کشور را صادر کرده بود یا آن که، ترکیه از طالبان و عربستان سعودی از القاعده حمایت می کنند، اشاره شده است. البته بیشتر این ادعاها تاکنون از سوی کشورهای مربوطه رد شده است.

گفتنی است، ویکی لیکس از چند روز پیش گفته بود که می خواهد بیش از ۲۵۱ هزار سند محرمانه را ـ که بیشتر آنها پیام های دیپلماتیک سفارتخانه های آمریکا در کشورهای دیگر هستند ـ افشا کند.

به دنبال انتشار این خبر، وزارت امور خارجه امریکا، روز شنبه به ویکی لیکس هشدار داد که انتشار نزدیک ۲۵۰ هزار سند محرمانه بنا بر قوانین این کشور، غیرقانونی است و همکاری ایالات متحده با کشورهای دیگر را تضعیف می کند و جان افراد را به خطر خواهد انداخت. البته برخی رسانه های امریکایی مدعی شده اند که بسیاری از این اسناد محرمانه نیست.


نظر شما :