اشتون راه حل پرونده هسته‌اى ايران را پيدا مى‌کند؟

۲۴ مهر ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۴ کد : ۸۹۹۷ اقتصاد و انرژی
بالاخره اين کاترين اشتون، مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا بود که بعد از چهار ماه طلسم تعيين زمان از سرگيرى مذاکرات هسته‌اى را شکست و اواسط نوامبر را براى آغاز گفت‌و‌گوها ميان ايران و گروه 1+5 مشخص کرد.
اشتون راه حل پرونده هسته‌اى ايران را پيدا مى‌کند؟

ديپلماسى ايرانى: بالاخره اين کاترين اشتون، مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا بود که بعد از چهار ماه طلسم تعيين زمان از سرگيرى مذاکرات هسته‌اى را شکست و اواسط نوامبر را براى آغاز گفت‌و‌گوها ميان ايران و گروه 1+5 مشخص کرد.

روز پنج شنبه يکى از سخنگويان کاترين اشتون اعلام کرد که مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا از سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى و رئيس هيئت مذاکره کننده ايرانى دعوت کرده است تا اواسط ماه نوامبر به مدت سه روز در شهر وين با او مذاکره کند.

اقدام کاترين اشتون براى تعيين زمان مذاکرات بعد از آن صورت گرفت که رامين مهمانپرست در واکنش به سخنان سخنگوى کاخ سفيد و مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا مبنى بر بى اطلاعى آن‌ها از زمان مذاکره گفته بود فکر می‌کنیم اگر خانم اشتون به سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی‌‌ ایران در خصوص زمان مذاکرات مراجعه کند، متوجه می‌شود که ما زمان مذاکرات را اعلام کرده‌ایم. تنها ایشان باید تحرک بیشتری داشته باشد تا مذاکرات انجام شود.

در اين سوى ماجرا مقامات ايرانى هم از اين اقدام مثبت مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا استقبال کرده‌اند. منوچهر متکى، وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ‌در بروکسل نسبت به نتيجه بخش بودن مذاکرات هسته‌اى ميان ايران و گروه 1+5 ابراز اميدوارى کرده است. سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى نيز که ماموريت انجام اين گفت‌وگو‌ها را بر عهده دارد، درباره تعيين زمان گفت‌وگو‌ها توسط خانم اشتون گفته است که جمهورى اسلامى ‌ايران بر مبناى مفاد نامه‌اى که براى خانم اشتون فرستاده است از بازگشت آن‌ها به گفت‌وگو و رها کردن گزينه‌هاى بى‌فرجام ديگر استقبال مى‌کند.

اما نکته قابل توجه در اين دور از مذاکرات نمايندگى خانم اشتون از طرف گروه 1+5 براى مذاکره با ايران است. به نظر مى‌رسد اختلاف گروه 1+5 در نشست نيويورک که مانع از برگزارى نشست وزراى خارجه اين گروه با ايران شد، با نمايندگى خانم اشتون براى مذاکره با ايران حل شده باشد. در حاشيه نشست مجمع عمومى‌ سازمان ملل متحد، ايران آمادگى خود را براى مذاکره با وزراى خارجه گروه 1+5 اعلام کرد اما اعضاى اروپايى اين گروه تمايل داشتند مذاکرات به صورت متمرکز و بين خانم اشتون و آقاى جليلى برگزار شود. همين امر باعث به تعويق افتادن مذاکرات هسته‌اى شد.

اعطاى نمايندگى گروه 1+5 به خانم اشتون و تمايل به مذاکره با آقاى جليلى نکته ديگرى را هم در خود نهان دارد و آن هم تمايل بر تمرکز مذاکرات است. پيگيرى گفت‌وگو‌ها از طريق مذاکره خانم اشتون با آقاى جليلى به عنوان کسى که به جهت نزديکى به رهبرى، جايگاه ويژه‌اى در تصميم‌گيرى در مذاکرات هسته‌اى دارد، حکايت از عزم طرف مقابل براى انجام مذاکرات به صورت جدى و معطوف به نتيجه است.

با اين همه ترديدهاى جدى وجود دارد که کاترين اشتون که به نسبت سولانا تجربه زيادى در مذاکرات ديپلماتيک ندارد، بتواند مذاکرات هسته‌اى ايران را که براى مدت هشت سال در دستور کار مذاکرات بين المللى بوده است، به نتيجه برساند.


نظر شما :