قذافی در خانه عرفات

۲۵ مهر ۱۳۸۶ | ۱۸:۱۷ کد : ۸۹۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
رهبر ليبى کاخ متعلق به ياسر عرفات در جزيره مالت را براى پسرش خريدارى کرد
قذافی در خانه عرفات

در حالى که کسى گمان نمى ‌کرد، ياسرعرفات رئيس سابق حکومت خود گردان فلسطينى کاخى گران‌ قيمتى درخارج از فلسطين داشته باشد، امروز اعلام شد، معمر قذافى رهبر ليبى کاخ متعلق به ياسرعرفات درجزيره مالت را به قيمت يک‌ ميليون دلار خريده است.

 

معمر قذافى براى نظارت بر امور خريد و فروش اين کاخ مجلل، پسرش سيف‌ الاسلام را به"واليتا"پايتخت مالت فرستاده تا بر روند خريد و انتقال سند اين کاخ به خانواده قذافى مستقيما نظارت داشته باشد.

 

گفته مى‌شود، قرار است اين خانه در اختيار سيف‌ الاسلام قرارگيرد. البته برخى منابع خبرى نيز اعلام کرده ‌اند، اين کاخ محل استراحت معمر قذافى در سفرهاى خارجيش خواهد شد.

 

با وجود اين که اين کاخ از تمام امکانات رفاهى لازم برخوردار است و به گفته مقام‌هاى دولت مالت بيش از 500 هزار دلار اموال گرانبها در آن موجود است. اما سيف ‌الاسلام اعلام کرده از کيفيت وسايل آن رضايت ندارد و قصد دارد در حدود 700 هزار دلار وسايل جديد براى اين کاخ تهيه کند. همچنين طى عقد قراردادى با شرکت آاگ، به ارزش يک‌ صد هزار دلار، اين شرکت به طور کامل سيستم تهويه اين کاخ را تعويض و تامين خواهد کرد.

 

يک شرکت تامين فضاى سبز نيز اعلام کرده طى عقد قراردادى به ارزش 70 هزار دلار طراحى و نگهدارى فضاى سبز اين کاخ را به مدت يک سال بر عهده گرفته است.

 

بنا به گزارش‌ها دولت مالت از زمان حيات ياسر عرفات طى عقد قراردادى مادام‌ العمر تضمين داده که در صورت تامين منابع مالى، امنيت اين کاخ و وسايل راحتى آن از قبيل تامين وسايل حمل و نقل را براى ساکنينش تامين کند. خانواده قذافى که اکنون مالک اصلى آن محسوب مى‌شوند تا کنون اعلام نکرده ‌اند که آيا تمايلى براى حفظ اين قرارداد دارند يا خير.

 

اين کاخ در يکى از بهترين نقاط پايتخت مالت قرار گرفته و اکنون نيز توسط سه تن از نگهبانان نظامى وابسته به وزارت امنيت ليبى به شدت مورد محافظت قرار گرفته است.

 

اکنون دراين کاخ «سها عرفات» زن ياسرعرفات به همراه دختر 13 ساله ‌اش ساکن هستند. وى درزمان فوت همسرش در سال 2003 از تونس محل اقامت سابق خود خارج شد. برخى منابع غيررسمى اعلام کرده‌اند که فشار دستگاه‌هاى امنيتى اسرائيلى‌ باعث خروج وى ازتونس و مهاجرتش به مالت شده است.

در آن زمان مقام‌هاى تونسى تابعيت تونس را از سهى عرفات گرفتند و خانه شخصيش در تونس را با تمام اموال منقول وغير منقول موجود در آن را مصادره کردند. سها عرفات تاکنون بارها از پاسخگويى در اين زمينه به خبرنگاران سرباز زده و حاضر نشده هيچ گونه اظهار نظرى دراين باره کند.

 

پس از اين حادثه از آنجايى که "غابى طويل"برادر سها عرفات سفير فلسطين در مالت بود وى را به پيش خود در آن کشور برد و بلافاصله پس از آن "ريموندا الطويل" مادرش نيز به وى ملحق شد.

 

همچنين برخى از نزديکان سهى عرفات مى‌گويند که اختلاف شديدى که پس از فوت شوهرش با مقام‌هاى فلسطينى به ويژه محمودعباس و نزديکانش بر سر بازگرداندن اموال عرفات به خزانه دولتى به وجود آمد، سبب شد تا دولت تونس از سوى مقام‌هاى حکومت خود گردان بر سر اخراج سها عرفات تحت فشار قرار گيرد.

 

سها عرفات متهم است که در روزهاي آخرحيات عرفات با سو‌ء استفاده از وضعيت جسمانى وى 350 ميليون دلار از حساب دولت خارج کرده و به حساب شخصى خود واريز کرده است. موضوعى که وى هيچ گاه حاضر به توضيح درباره آن نشده و اختلاف‌ها بر سر آن همچنان ادامه دارد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :