اماراتى‌ها با سلاح‌هاى امريکايى عليه ايران ادعا مى‌کنند

۱۹ مهر ۱۳۸۹ | ۲۲:۱۷ کد : ۸۹۴۷ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
حالا امارات متحده عربى که تا همين ديروز مهمترين شريک تجارى ايران بود و بيشترين مبادلات تجارى و بازرگانى‌ را با ايران داشت، با وعده‌هاى تسليحاتى امريکا جرئتى يافته و اظهاراتى را عليه ايران ابراز مى‌دارد.
اماراتى‌ها با سلاح‌هاى امريکايى عليه ايران ادعا مى‌کنند

ديپلماسى ايرانى: حال که سلاح‌هاى امريکايى روانه بازارهاى کشورهاى عربى شده و اعراب حاشيه خليج فارس احساس قدرت از وجود سلاح‌هاى پيشرفته امريکايى مى‌کنند، تهديدهاى آنها نيز آغاز شده است. پيش از اين به ياد نداشتيم کشورى عربى در همسايگى جنوبى ما ايران را مورد تهديد قرار دهد يا به خط و نشان کشيدن براى آن بپردازد يا توان نظامى‌اش را به رخ ايران بکشد حتى اگر سلاح‌هاى پيشرفته نظامى خريدارى کند. اما حالا امارات متحده عربى که تا همين ديروز مهمترين شريک تجارى ايران بود و بيشترين مبادلات تجارى و بازرگانى‌ را با ايران داشت، با وعده‌هاى تسليحاتى امريکا جرئتى يافته و اظهاراتى را عليه ايران ابراز مى‌دارد.

تئودور کارسيک، کارشناس ارشد موسسه خاور نزديک و خليج فارس و کارشناس نيروى هوايى امارات متحده عربى، در اظهار نظرى تازه گفته است که نيروى هوايى امارات قادر است ظرف چند ساعت نيروى هوايى ايران را ساقط کند.

کارسيک همچنين گفت: «امارات بيش از 184 جنگنده و 471 تانک دارد و يکى از قدرتمندترين و فعال‌ترين ارتش‌هاى منطقه خليج فارس است در حالى که ايران همه اعتمادش به تعداد سربازانش است.»

به گزارش ميدل ايست آن لاين به نقل از روزنامه فايننشال‌تايمز، نگرانى کشورهاى عرب حاشيه خليج فارس از قدرت نظامى ايران باعث شد تا آنها به سمت خريد جنگنده و سامانه‌هاى موشکى متمايل شوند و براى اين کار بيش از 122 ميليارد دلار تجهيزات از ايالات متحده امريکا بخرند. حالا هم براى به رخ کشيدن سلاح‌هايى که خريده‌اند به خط و نشان کشيدن براى ايران بپردازند.

اين اظهارات در حالى بيان مى‌شود که گفته مى‌شود اخيرا ارتش جمهورى اسلامى ايران در جزيره ابوموسى پرچم امارات متحده عربى را پايين کشيده است.

خانم ايرس فورم، کارشناس مرکز مطالعات صلح و جنگ در هسن در آلمان در اين باره گفت: «عربستان سعودى تلاش بسيارى مى‌کند که ايران از لحاظ نظامى از آن پيش نيفتد و به همين دليل اين کشور براى خريد اسلحه براى برطرف کردن نيازهاى امنيتى‌اش تلاش‌هاى بسيارى مى‌کند و در عين حال همه نيروى خود را صرف مى‌کند تا با خريد سلاح‌هاى پيشرفته و مدرن براى خود اعتبار کسب کند.»

وى در ادامه افزود: «در اين جا مسئله‌اى مطرح است و آن اين که عربستان سعودى که به خريد چنين تجهيزات نظامى‌ مبادرت مى‌ورزد آيا دانش لازم براى استفاده از آنها را دارد يا خير؟ در اين زمينه پرسش‌هاى بسيارى مطرح است. مثلا عربستان جنگنده‌‌هاى اف 15 از ايالات متحده خريده اما مشخص نيست قرار است آنها را کجا، کى و چگونه استفاده کند؟»

پيتر فيزمن، کارشناس مرکز مطالعات صلح بين‌المللى در استکهلم سوئد نيز ضمن تاييد صحبت‌هاى فورم اما مدعى شد، توان نيروى نظامى ايران از ارتش‌هاى کشورهاى عربى منطقه خليج فارس کمتر است. ايران با داشتن سلاح‌هاى قديمى و ارتش سنتى خود تهديدى براى منطقه محسوب نمى‌شود. ايران از لحاظ تکنولوژى تسليحاتى از همه کشورهاى همسايه‌اش در خليج فارس عقب‌تر است.

با اين حال فيزمن تاکيد کرد، ايران کشور قدرتمند و صاحب‌ نفوذى است که مى‌تواند بر اقليت‌هاى شيعه کشورهاى عربى منطقه و همسايه‌اش اثر بگذارد و در صورت احساس خطر تنگه استرات‍ژيک هرمز را ببندد و اجازه ندهد نفت از اين تنگه عبور کند، معلوم نيست در چنين حالتى کشورهاى عربى چه عکس‌العملى مى‌توانند از خود نشان دهند در حالى که چندان تسلطى بر اين تنگه ندارند؟

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :