نگاهی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

۰۴ مهر ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۶ کد : ۸۷۸۳ کتابخانه
بررسی کتاب «نگاهی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران».
نگاهی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

دیپلماسی ایرانی: کتاب «نگاهی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» در واقع طرح پژوهشی است که توسط مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با همکاری دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی معاونت آموزش و پژوهش وزارت خارجه انجام شده است.

این کتاب که یکی از برجسته‌ترین آثار در زمینه شناخت سیاست خارجی ایران در سه دهه اخیر محسوب می‌شود هم به مباحث نظری این حوزه می‌پردازد و هم نگاهی به حوزه عملی دیپلماسی دارد. این کتاب در واقع در برگیرنده 10 میزگرد با موضوعات مختلف این حوزه و با حضور برجسته‌ترین کارشناسان حوزه سیاست خارجی است.

میزگرد اول با عنوان مبانی نظری تحلیل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با حضور سید محمد کاظم سجادپور و حمیرا مشیرزاده صورت گرفته است. سجادپور به بررسی تطبیقی نظریه‌های روابط بین الملل در مطالعه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد و حمیرا مشیرزاده به تحلیل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از منظر سازه انگاری می‌پردازد.

در میزگرد دوم که با موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در نظریه و عمل برگزار شده دکتر محمد هادی سمتی به مطالعات سیاست خارجی در دنیای جدید می‌پردازد و داودهرمیداس باوند سیاست خارجی ایران و خاورمیانه را بازتعریف می‌کند.

در میزگرد سوم نیز احمد نقیب زاده به نقش عوامل ذهنی در جهت‌گیری‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد و ابراهیم متقی رویکردهای نخبگان در فرایندهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

در میزگرد چهارم سیدحسین سیف زاده به سیاست خارجی ایران در چشم انداز برنامه بیست ساله می‌پردازد و عباس ملکی به کارگیری مدل‌های جدید در سیاست خارجی را مورد بحث قرار می‌دهد و امیر حاجی یوسیفی به مطالعه نظام بین الملل و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

در میزگرد پنجم محمدعلی مهتدی به تحولات لبنان، خاورمیانه و ایران می‌پردازد، اصغر محمدی نگاهی به روابط ایران و مصر می‌اندازد و جابر انصاری موضع ایران و مسئله فلسطین را بررسی می‌کند.

در میزگرد ششم احمد نقیب زاده مطرح می‌کند که ایران مستقل آخرین شانس اتحادیه اروپا در خاورمیانه است و سیدعباس عراقچی به استراتژی جدید امنیتی اروپا و جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. سعید خالوزاده روند گفتگوهای سازنده ایران و اروپا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و محمدرضا دهشیر موانع و راهکارهای روابط ایران و اتحادیه اروپا را مطالعه می‌کند.

در میزگرد هفتم زیبا فرزین‌نیا نگاهی به روابط ایران و پاکستان می‌اندازد و غلامرضا بابایی تاملی بر مسائل هسته‌ای پاکستان دارد و سید رسول موسوی سیاست خارجی ایران و افغانستان را بررسی می‌کند.

در میزگرد هفتم الهه کولایی نگاهی به فرصت‌های از دست رفته جمهوری اسلامی ایران در حوزه خزر می‌اندازد و مهدی سنایی به نقش فرهنگ در روابط ایران و آسیای مرکزی می‌پردازد. مرتضی رحمانی موحد موضوع ایران و آسیای مرکزی را مورد تحقیق قرار می‌دهد و افشار سلیمانی ملایوسف نیز سیاست خارجی ایران و مسائل قفقاز را بررسی می‌کند.

در میزگرد نهم داود هرمیداس باوند مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد انرژی هسته‌ای را بررسی می‌کند و علی خرم ایران و سازمان‌های بین المللی را به موضوع صحبت خود تبدیل می‌کند. سیدداوود آقایی رابطه ایران با سازمان کنفرانس اسلامی را ارزیابی می‌کند و باقر اسدی مسائل اقتصادی – اجتماعی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مورد تدقیق قرار می‌دهد.

در میزگرد دهم ناصر هادیان به دیپلماسی ایران و مسئله هسته‌ای می‌پردازد و مهدی چگینی زاده مدیریت استراتژیک ملی را مورد آسیب شناسی قرار می‌دهد و مصطفی ترک زهرانی نیز نگاهی به مسائل سیاست خارجی و هسته‌ای ایران می‌اندازد.

در نهایت نیز نسرین مصفا مجری این طرح پژوهشی به جمع بندی و دستاوردهای میزگردها می‌پردازد.

این مجموعه به همت حسین نوروزی آماده چاپ شده و توسط مرکز چاپ و انتشارات وزارت خارجه در تابستان 1385 در 400 صفحه و به قیمت 42000 ریال منتشر شده است. 


( ۱۰ )

نظر شما :