ژنرال ايرانى، اسناد تاسیسات هسته‌ای سوریه را به موساد داد!

۳۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۰ کد : ۸۳۷۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سه سال پس از بمباران تاسیسات هسته‌ای مورد ادعای اسرائیل در سوریه...
ژنرال ايرانى، اسناد تاسیسات هسته‌ای سوریه را به موساد داد!

دیپلماسی ایرانی: سه سال پس از بمباران هوایی منطقه دیر الزور در سوریه توسط جنگنده‌های اسرائیلی و به رغم این که اسرائیل انجام این حمله توسط نیروی هوایی خود را دائما رد می‌کند، کتاب جدیدی با عنوان «موساد – عملیات بزرگ» توسط میخائیل بار زوهر و نسیم مشعال، روزنامه‌نگار اسرائیلی منتشر شده که اطلاعات تازه‌ای را درباره این عملیات مهم که در 5 سپتامبر 2007 صورت گرفت، منتشر کرده است. به خصوص نشان می‌دهد که یک ژنرال ایرانی در دادن اطلاعات مرتبط با این حادثه دست داشته است.

نویسندگان این کتاب تاکید می‌کنند که برای حمله به این تاسیسات جنگنده‌های اسرائیلی از از جورج بوش، رئیس جمهوری وقت امریکا چراغ سبز گرفته بودند. خصوصا استفان هادلی، مشاور امنیت ملی امریکا در زمان بوش در این باره گفت: «دلایل قانع‌کننده‌ای در اختیار داریم که نشان می‌دهد که سوریه به کمک کارشناسان کره‌ای و با حمایت دو میلیارد دلاری ایران در منطقه دیر الزور در شمال سوریه در حال ساخت تاسیسات هسته‌ای هستند.»

به گفته این افراد ایران و سوریه و کره شمالی در سال 2002 توافق‌ سه جانبه‌ای امضا کردند که این مکان را راه‌اندازی کنند. کارشناسان امریکایی در این باره می‌گویند: «این پروژه کاملا سری بود و تا پنج سال یعنی تا سال 2007 کاملا محرمانه و سری بود.»

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، اما نکته مهم این کتاب کسب اطلاعات لازم درباره این نیروگاه توسط یک ژنرال ایرانی است. ژنرالی که وارد اسرائیل شده و اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار اسرائیلی‌ها قرار داده است. نویسندگان این کتاب در ادامه می‌نویسند: «برای اسرائیل غیر ممکن است که تصور کنند کشوری که دشمن تاریخی آنها محسوب می‌شود، به تکنولوژی هسته‌ای دست یافته باشد.»

درباره جزئیات همکاری این ژنرال ایرانی آمده است که این فرد علی رضا اصغری (عسگری) نام دارد که در ابتدای سال 2007 با همکاری سی‌آی‌ای و موساد از ایران به غرب فرار می‌کند و ساخت تاسیسات هسته‌ای در سوریه را افشا می‌کند. بدین ترتیب این ژنرال ایرانی برای نخستین بار موضوع تلاش سوریه برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای را بر ملا می‌سازد.

پس از ملاقات این ژنرال ایرانی با مقامات موساد در اسرائیل، شعبه اطلاعات موساد اطلاعاتی را به ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل می‌دهند و به او می‌گویند که تمام دلایل موجود نشان می‌دهد که بی‌شک آنچه در دیر الزور سوریه می‌گذرد چیزی جز تاسیسات هسته‌ای سوریه نیست.

در ماه آگوست سال 2007 سیبرت متکال، جاسوس کارکشته اسرائیلی برای تایید گفته‌های عسگری به همراه چند تن از خبرگان تجسس اسرائیل وارد خاک سوریه شدند و به نمونه برداری از مواد رادیو اکتیو منتشر شده در دیر الزور اقدام می‌کنند که ثابت می‌کند که رآکتور هسته‌ای در آن منطقه وجود دارد.

اسرائیل تمام این دلایل را جمع‌آوری می‌کند و در کنار اظهارات ژنرال ایران به ایالات متحده می‌فرستد و موافقت جورج بوش و استفن هادلی را برای این حمله می‌گیرند. بلافاصله پس از آن 7 فروند جنگنده اسرائیلی مجهز به تجهیزات لیزری بر فراز سوریه پرواز می‌کنند و آن منطقه را کاملا بمباران می‌کنند.

این دو نویسنده همچنین می‌نویسند، در دوم آگوست 2008 عناصر موساد وارد آب‌های سوریه می‌شوند و سرهنگ محمد سلیمان یکی از مهمترین و نزدیک‌ترین مشاوران بشار اسد را در ویلای ساحلی‌اش ترور می‌کنند. وی خبره امور امنیتی و نظامی سوریه بود و مسئولیت تاسیس نیروگاه‌ هسته‌ای دیر الزور را بر عهده داشت. وی همچنین موشک‌های ضد جنگنده سوری را به حزب الله می‌رساند. به ادعای موساد ترور سلیمان تیر خلاصی بر برنامه‌های هسته‌ای سوریه محسوب می‌شد.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۷ )

نظر شما :