نیروگاه اتمی بوشهر دستاویزی برای تعلیق غنی سازی؟

۳۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۷ کد : ۸۳۷۲ اخبار اصلی
انگار انتظارها برای بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر به پایان رسیده و این بار ...
نیروگاه اتمی بوشهر دستاویزی برای تعلیق غنی سازی؟

دیپلماسی ایرانی:  انتظارها برای بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر به پایان رسیده و این بار شرکت روس اتم بهانه‌ای برای به تعویق انداختن بهره‌برداری از این نیروگاه پیدا نکرده است.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از توافق نهایی ایران و شرکت روس اتم خبر داده و زمان بندی مشخصی برای بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرده است. او روز جمعه اعلام کرد که تست‌های پیش از راه اندازی با موفقیت به پایان رسیده است و هفته آینده سوخت نیروگاه بوشهر از محل نگهداری آن به ساختمان اصلی نیروگاه و استخری که در کنار قلب راکتور قرار دارد، منتقل می شود. او گفت یک فرصت هفت تا هشت روزه لازم است که این سوخت به قلب راکتور وارد شود.

راه‌اندازی و بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر خبر خوشی است که ایران سال‌ها منتظر شنیدن آن بود اما در این میان نکته‌ای وجود دارد که توجه را بیش از همه جلب می‌کند. شرکت روس اتم همواره تابع سیاست‌های کشور روسیه در قبال برنامه هسته‌ای ایران بوده و به همین دلیل بارها راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را به تعویق انداخته است. گرچه روس اتم هربار برای به تعویق انداختن تعهدات خود در مقابل ایران بهانه‌ای فنی تراشیده اما تردیدی در این نیست که پشت پرده این بهانه تراشی‌ها دلیلی سیاسی وجود داشت و آن‌ هم مخالفت دولت روسیه با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بوده است.

حال که این شرکت تصمیم گرفته است با وجود فشارهای بین المللی و تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا و ... علیه برنامه هسته ای ایران و حمایت روسیه از این تحریم‌ها، عملیات راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را در این مقطع زمانی انجام دهد، این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا ممکن است از این اقدام هم در راستای فشار بر ایران برای توقف غنی سازی استفاده شود؟

اظهارات سخنگوی کاخ سفید درمورد خبر راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر این احتمال را تقویت می کند. رابرت گیبس در خصوص ارسال سوخت روسیه برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر گفته‌است که ایران با استفاده از این سوخت دیگر نیازی به غنی سازی اورانیوم نخواهد داشت. او گفت آمادگی ایران برای راه‌اندازی نخستین نیروگاه هسته‌ای خود با حمایت روسیه نشان می‌دهد که تهران نیازی به پیگیری طرح‌های جنجال ‌برانگیز خود برای غنی سازی اورانیوم نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد طرف غربی در مسئله هسته‌ای ایران سعی دارد با توجه به نزدیک بودن زمان شروع مجدد مذاکرات، از بهره‌برداری نیروگاه بوشهر به عنوان امتیازی برای ایران استفاده کند و این بار تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه را دستاویزی برای اصرار بر تعلیق غنی سازی در ایران قرار دهد.


نظر شما :