کردها به داد مالکی می رسند

۲۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۳ کد : ۸۳۲۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
مالکی برای تشکیل دولت دست به دامن هر کسی می‌شود. به رغم مخالفت ...
کردها به داد مالکی می رسند

دیپلماسی ایرانی: مالکی برای تشکیل دولت دست به دامن هر کسی می‌شود. به رغم مخالفت گسترده با نخست‌وزیری مجدد وی در عراق او همچنان بر تصدی این پست اصرار دارد و برای رسیدن به آن هر کاری می‌کند.

مالکی در آخرین مصاحبه تلویزیونی‌اش پذیرفت که خود جزئی از مشکل عراق است ولی گفت که مشکل اصلی عراق نیست.

مالکی همچنین بدون آوردن نام به شدت از ائتلاف ملی عراق و مجلس اعلا انتقاد کرد و گفت: «کسانی که تنها 10 یا 15 کرسی در عراق آورده‌اند، حق ندارند برای این که چه کسی بماند یا نماند نظر دهند.»

در چنین فضایی نوری مالکی که ریاست ائتلاف دولت قانون را بر عهده دارد، به کردستان رفته تا شاید بتواند به کمک کردها صندلی نخست‌وزیری را حفظ کند. پیش از این مسعود بارزانی در نامه‌ای کتبا به اطلاع نوری مالکی رسانده بود که با نخست‌وزیری مجدد وی مخالف است.

با این حال مالکی تشخیص داده که دوباره شانس خود را محک بزند و به کردستان برود و با مسعود بارزانی مجدد رایزنی کند.

بارزانی در نشست خبری خود با مالکی گفت: «هیچ خط قرمزی از سوی طرف کردی برای نامزدی مجدد مالکی وجود ندارد. سفر آقای مالکی به کردستان نیز برای تشکیل پیمانی جدید نیست بلکه برای تقویت پیمان قدیمی ما با شیعیان که همواره وجود داشته، محسوب می‌شود و تا ابد نیز خواهد.»

بارزانی همچنین گفت: «ما با مالکی برای خروج از بحران تشکیل حکومت "نقشه راهی" را به بحث نشستیم و با تمام جریان‌های سیاسی دیگر نیز بر اساس این نقشه راه ادامه خواهیم داد تا بر اساس آن بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن از این بحران خارج شویم.»

نوری مالکی نیز گفت: «ائتلاف دولت قانون به نامزد خود پایبند است و سفرم به کردستان نیز بر اساس مطالبات موجود برای رسیدن به راه حلی برای تشکیل حکومت جدید صورت گرفته است. اکنون در وضعیت بحرانی و سختی به سر می‌بریم و مسئولیت ما ایجاب می‌کند تا با برآورده ساختن این مطالبات از این مسیر تاریخی عبور کنیم و دولت را در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل دهیم.»

مالکی قبل از عزیمت به کردستان با جلال طالبانی دیگر رهبر کردها و رئیس جمهوری فعلی دیدار کرده بود. طالبانی گفته بود که هیچ خط قرمزی برای نامزدی مجدد مالکی برای رسیدن به پست نخست‌وزیری ندارد.

با تمام این احوال معمای تشکیل دولت همچنان به قوت خود باقی است و دل خوشی کردها به مالکی نیز نمی‌تواند کشور را از این نابه‌سامانی نجات دهد.    

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :