ارواح گذشتگان مانعی بر عادی سازی رابطه تهران- واشنگتن

۲۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۸ کد : ۸۲۵۱ گفتگو
گفتگو با جان لیمبرت مسئول سابق میز ایران در وزارت امور خارجه
ارواح گذشتگان مانعی بر عادی سازی رابطه تهران- واشنگتن

دیپلماسی ایرانی: جان لیمبرت را بسیاری در ایران می‌شناسند و البته او هم ایران را خوب می‌شناسد. سه دهه پیش بود که جان نیز به همراه 51 امریکایی دیگر در ماجرای تسخیر سفارت ایالات متحده بیش از یک سال را در ایران بود و عنوان گروگان بر خود داشت. یک سال پیش بود که او از بازنشستگی سیاسی خارج شد و مسئولیت میز ایران در وزارت امور خارجه را بر عهده گرفت. این روزها تنها نه ماه از حضور او در این قدرت می‌گذرد اما جان لیمبرت استعفای خود را اعلام کرده است:

"یک سال و نیم از حضور باراک اوباما و همفکرانش در کاخ سفید می‌گذرد و همگان گمان می‌کنند که ما باید در تعامل بیشتری با ایرانی‌ها باشیم. این بدین معنا نیست که امریکا و ایران باید دوستی عمیق با هم داشته باشند اما حداقل انتظار این است که دو طرف بتوانند هر از چندگاهی دیدارهایی با هم داشته و در خصوص همکاری‌های بین‌المللی گپ و گفتگویی کنند.

لیبرمت در بخش‌هایی از سخنان خود تاکید می‌کند که در شرایطی که کاخ سفید به شدت برای تغییر فضای حاکم بر روابط ایران – ایالات متحده تلاش می‌کند، تنش میان دو کشور همچنان روزهای صعودی خود را طی می‌کند: به گمان من ایرانی‌ها یا از روی احساس ناامنی و یا از منظر مشکلات داخلی که با آن دست به گریبان هستند، نمی‌توانند به تلاش‌های ما برای عادی سازی رابطه پاسخ مثبت دهند.

لیمبرت به نقل از یک همکار ایرانی که نامش را فاش نمی‌کند در این خصوص می‌گوید: ما ایرانی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر ما نمی‌توانیم با رئیس جمهوری از ایالات متحده که دست دوستی‌اش را به سمت ما دراز کرده و سال نو را به ما تبریک می‌گوید، دوستی کنیم مشکل در ما و استراتژی ما است و نه در دولت حاکم بر کاخ سفید.

لیمبرت اما قضاوت را به این آسانی نمی‌داند: زمانی که با ایرانی‌ها بر سر یک میز می‌نشینید. ارواحی در اتاق رفت و آمد می‌کنند که اگر آنها را نادیده بگیرید با نیشگونی حضور خود را به شما یادآوری می‌کنند. این ارواح همان گذشته ما هستند.

لیمبرت در ادامه می‌افزاید: البته تنها تاریخ روابط ایران – امریکا نیست که این روزها مانع از عادی سازی رابطه می‌شود. پس از سی سال تقابل سیاستمداران امریکایی کمی ‌هستند که ایران و فرهنگ سیاسی و اجتماعی این کشور را بشناسند. انگشت شمارند سیاستمدارانی که بتوانند به زبان ایرانی‌ها حتی سخن بگویند.

لیمبرت به مزاح در این خصوص می‌گوید: برای یافتن کارشناسان حرفه‌ای در خصوص ایران باید به پارک ژوراسیک برویم و گونه‌ای نادر را بیابیم که بتواند تحلیل‌های نزدیک به واقعیت در خصوص حوادث ایران را در اختیار ما قرار دهد. 

البته لیمبرت خود یکی از همین گونه‌های نادر است. زمانی که در سال 1981 او از ایران به وطن بازگشت پیش بینی کرد که امریکا و ایران می‌توانند در بازه زمانی بسیار کوتاه دوباره عادی سازی رابطه را از سر بگیرند. او در این خصوص می‌گوید: روزی که خاک ایران را ترک کردم با خودم گفتم شاید پنج و شاید هم ده سال دیگر ما می‌توانیم موضوعی برای گفتگو با هم پیدا کنیم. اما این سه دهه نشان داد که پیش بینی من اشتباه بود.

لیمبرت پس از استعفا از ریاست میز ایران در وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که روزی شاهد از سرگیری رابطه میان تهران – واشنگتن باشد: سی سال است که ما به سمت هم شلیک می‌کنیم شاید روزی که این شلیک‌ها متوقف شود بتوانیم به پیشرفت در روابط امیدوار باشیم.

منبع : دیپلمات    


نظر شما :