تحريم‌ روابط ايران و چين را تحت تاثير قرار مى‌دهد

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۳ کد : ۸۲۳۴ اقتصاد و انرژی
مطابق تازه‌ترین آمار گمرک چين ميزان واردات نفت خام این کشور از ايران طى شش ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۳۱ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که واردات نفت چین از 10 تامین کننده اصلی نیاز این کشور، در همین فاصله زمانی 30 درصد افزایش داشته است.
تحريم‌ روابط ايران و چين را تحت تاثير قرار مى‌دهد

دیپلماسی ایرانی: خانم جیان یو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین می‌گوید، کشورش با تحریم‌های یک جانبه‌ اتحادیه اروپا علیه ایران مخالف است. این در حالی است که چین به تازه‌ترین قطعنامه شورای امنیت در مورد جمهوری اسلامی رای مثبت داده و از حجم روابط تجاری خود با ایران کاسته است.

با این حال سه روز پس از اعلام نارضایتی شدید روسیه از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، چین نیز مخالفت خود را با لحن ملایم‌تری ابراز کرد.

به گزارش منابع خبری چین، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور مخالفت پکن با این تحریم‌ها را روز جمعه هشتم مرداد در نشست هفتگی خبری خود اعلام کرد.

خانم جیان یو گفت: «چین امیدوار است تمامی جناح‌های مرتبط به مسائل دیپلماتیک پایبند باشند و با گفت‌وگو و رایزنی، مسئله هسته‌ای ایران را حل کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه، پنجم مرداد ماه از انتشار بیانیه‌ای از سوی این کشور خبر داد که در آن با اعمال تحریم‌های جدید و یک‌جانبه علیه ایران که خارج از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باشد، مخالفت کرده است.

روسیه و چین قطعنامه‌ ۱۹۲۹ را که خود در تصویب آن نقش داشته‌اند کافی می‌دانند. این دو کشور ابراز نگرانی می‌کنند که هر تحریم یک‌جانبه‌ جدیدی، به معنای نادیده گرفتن توافق‌های اعضای شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه اخیر است.

خانم جیان یو با اشاره به نامه‌ ایران به مدیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و اعلام آمادگی برای تبادل سوخت هسته‌ای گفت: «چین از این موضع ایران استقبال می کند و امیدوار است گروه وین هر چه زودتر مذاکرات با ایران را از سر گرفته و به اتفاق نظر در این باره دست یابند.»

به گزارش دویچه وله، در ماه‌های گذشته چین و روسیه که بزرگترین شریک‌های تجاری ایران به شمار می‌روند همکاری‌های دو جانبه را به شدت کاهش داده‌اند. چین با کاهش 30 درصدی واردات نفت خود تلاش می‌کند وابستگی به ایران را در تامین انرژی مورد نیازش کمتر کند.

در همین رابطه بانک‌های چینی دیگر ضمانت‌های اعتباری ایران را قبول نمی‌کنند. برخی کارشناسان چینی معتقدند که روابط دو کشور با توجه به فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای تهران پیچیده شده است. روابط پکن و تهران علاوه بر پیچیده‌تر شدن سردتر نیز شده است. حدود یک ماه پیش که محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در نمایشگاه شانگهای راهی این کشور شد هیچ یک از مقام‌های ارشد چینی از او استقبال نکردند.

مطابق تازه‌ترین آمار گمرک چين ميزان واردات نفت خام این کشور از ايران طى شش ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۳۱ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که واردات نفت چین از 10 تامین کننده اصلی نیاز این کشور، در همین فاصله زمانی 30 درصد افزایش داشته است. بنا به این گزارش، ایران تنها کشوری است که در نیمه‌ نخست امسال با افت صدور نفت خام به چین روبه‌رو شده است.

چین نیمی از نیاز نفت خود را از خارج تامین می‌کند و ایران همچنان یکی از صادرکنندگان عمده نفت خام به این کشور است. این کشور ماه گذشته به موازات کاهش خرید از ایران واردات نفت از آنگولا و عربستان سعودی را تا ۳۰ در صد افزایش داد. افزایش واردات نفت از عراق نیز در دستور کار پکن قرار دارد. کارشناسان بین‌المللی در مورد این اقدام‌ها نظرهای مختلفی ابراز می‌کنند. برخی معتقدند چین به دلیل تحریم‌ها و نامتعادل بودن آینده رابطه با ایران به فکر منابع جدید افتاده است. عده‌ای نیز بر این گمان‌اند که رابطه با تهران برای پکن اهمیت دارد اما رابطه با امریکا و کشورهای اروپایی کم‌ارزش‌تر از آن نیست.

در این میان گران‌تر بودن نفت خام ایران در قیاس با نفت برخی دیگر از کشورها نیز به عنوان یکی از علت‌های کاهش مبالادت با تهران ذکر شده است.


نظر شما :