کلینتون پیش از شرکت در کنفرانس کابل به پاکستان رفت

۲۷ تیر ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۹ کد : ۸۰۸۵ آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا، برای سفر دو روزه‌ای به اسلام آباد می‌رود تا درباره کمک‌های اقتصادی امریکا به پاکستان و هم‌چنین نقش این کشور در جنگ افغانستان با مقامات پاکستانی مذاکره کند.
کلینتون پیش از شرکت در کنفرانس کابل به پاکستان رفت

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا، برای سفر دو روزه‌ای به اسلام آباد می‌رود تا درباره کمک‌های اقتصادی امریکا به پاکستان و هم‌چنین نقش این کشور در جنگ افغانستان با مقامات پاکستانی مذاکره کند.

کلینتون امروز با مقامات ارشد پاکستانی مثل شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه این کشور دیدار خواهد کرد.

هدف از سفر به پاکستان، فشار به این کشور برای تشدید مبارزه پاکستان علیه گروه‌های مسلح در شمال‌غرب این کشور به خصوص شبکه حقانی است، که مرگبارترین گروه عملیاتی در افغانستان به شمار می‌رود و از خاک پاکستان به عنوان پناه‌گاه استفاده می‌کند.

کلینتون هم‌چنین امیدوار است که بتواند پاکستان را به ایفای نقش در مذاکرات آشتی میان مبارزان ضد‌دولتی و دولت افغانستان ترغیب کند. برخی مقامات امریکا گمان می‌کنند که پاکستان مبارزان مرتبط با القاعده را برای پیوستن به دولت تشویق خواهد کرد.

به گزارش الجزیره، ترزیتا شافر، تحلیل‌گر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌گوید: برای ایالات متحده بسیار مهم است که دولت افغانستان و آن دسته از عناصر طالبان که ممکن است به دولت بپیوندند، ارتباطی با القاعده نداشته باشند و افغانستان دوباره به تکیه گاهی برای القاعده نشود.

دولت پاکستان هم به نوبه خود خواست‌هایی دارد. ایالات متحده میلیون‌ها دلار برای کمک به توسعه پاکستان اختصاص داده است، اما دو کشور هنوز بر‌ سر چگونگی تقسیم آن اختلاف دارند.

ارتش پاکستان هم امیدوار است بتواند کمک‌های نظامی بیشتری از ایالات متحده بگیرد.

کلینتون پس از سفر به پاکستان، به کابل می‌رود تا در کنفرانسی که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود شرکت کند. در این کنفرانس دولت افغانستان برنامه بلند مدتی را برای توسعه کشورش به دولت‌هایی که می‌خواهند به افغانستان کمک مالی کنند، ارائه می‌دهد.

این نهمین کنفرانس بین‌المللی درباره افغانستان بعد از شروع جنگ در سال 2001 خواهد بود. کنفرانس کابل هم‌چنین بزرگترین کنفرانس بین‌المللی در این شهر از دهه 1970 خواهد بود. تدابیر امنیتی در پایتخت افغانستان بالا رفته و مقامات ناتو روز شنبه از کشف و خنثی سازی یک برنامه برای حمله به کنفرانس خبر دادند.


نظر شما :