طالبان و اصرار بر مواضع گذشته در مورد زنان

۰۹ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۶ کد : ۸۰۵۹ گفتگو
گفتاری از محمد ابراهیم طاهریان برای دیپلماسی ایرانی.
طالبان و اصرار بر مواضع گذشته در مورد زنان

دیپلماسی ایرانی: سخنگنوی طالبان در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها داشت، اعلام کرد در صورت بازگشت به قدرت باز هم سختگیری‌های سابق را در مورد حقوق زنان و دختران افغان در مسائل مختلف از جمله حق تحصیل آنان انجام خواهند داد.

وی مدعی شد دیگر حکومت‌های منطقه اسلامی نیستند و تنها آنان می‌توانند اسلام واقعی را در افغانستان پیاده کنند.

گفتاری از محمد ابراهیم طاهریان برای دیپلماسی ایرانی:

اخیرا اظهارات مهمی از سوی سخنگوی جریان افراط منتشر شده است مبنی بر اینکه در صورت به قدرت رسیدن این جریان در افغانستان، آنها هیچ تغییر رفتاری در مورد حقوق زنان و بحث تحصیل زنان نخواهند داشت و به ترتیبی عمل خواهند کرد که در گذشته عمل کرده‌اند.

کارنامه جریان افراط نسبت به حقوق زنان و قرائت افراطی که از اسلام داشتند در زمانی که در بخشی از افغانستان مسلط بود کارنامه مشخصی است.

تاکید سخنگوی این جریان بر مواضع گذشته، یعنی مواضعی  که هیچ قرابتی با اسلام واقعی نداشته است به معنی این است که جریان افراط احساس می‌کند که آنها هستند که قاعده بازی را تعیین می کند، آنها هستند که دست برتر را دارند و حمایت کشورهایی را که در گذشته یکبار از این جریان حمایت کرده‌اند را قاعدتا پشت سرشان دارند و به این ترتیب به خودشان اجازه می‌دهند که از چنین موضعی نسبت به آینده سیاسی افغانستان صحبت کند.

آنچه که مسلم است این است که مردم افغانستان یکبار در گذشته به مردم منطقه و مسلمانان نشان داده‌اند که هیچ قرابتی با چنین قرائتی از اسلام ندارند، علاقه‌ای به این روند ندارند و شاید بشود گفت علیرغم این که سه کشور از جریان افراط در آن مقطع حمایت کردند ولی مردم افغانستان با این جریان همراهی نکرده و یکبار هم منجر به اضمحلال جریان افراط شدند.

و اکنون که جریان افراط به خودش اجازه می دهد مجددا نسبت به مواضع گذشته پافشاری کند در حالی که هنوز به  صورت رسمی به قدرت نرسیده است، و حداقل دولتی در کابل است که مورد حمایت جامعه بین الملل‌ست و حداقل در بخشهایی از افغانستان نفوذ و حضور دارد؛ در چنین شرایطی، وقتی جریان افراط در این 12 سال نشان داده است در صورتی که مثل گذشته به بخشی از افغانستان به طور کامل مسلط شود همان روش و منش را خواهند داشت.

به نظر می‌رسد اینگونه اظهارنظرها زنگ خطری است و باید مورد توجه مردم افغانستان، مردم منطقه، جامعه بین‌الملل و کشورهای فرامنطقه‌ای قرار گیرد که این جریان در شرایطی که هنوز به طور رسمی و کامل تسلطی به جغرافیای افغانستان ندارد چنین اظهارنظرهایی می کند؛ در آینده و در صورت تسلط، ممکن است شرایط نسبت به گذشته شرایط سخت تری هم برای مردم افغانستان و هم برای مردم منطقه و جامعه بین الملل شود.

لذا به نظر می رسد زنگ خطری اساسی است و باید به این موضوع توجه و عنایت کافی از طرف افکار عمومی و کشورهایی که در افغانستان حضور دارند، صورت گیرد.


نظر شما :