گزینه نظامی علیه ایران در حال حاضر در دستور کار نیست

۲۱ تیر ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۹ کد : ۸۰۱۵ آمریکا
سناتور مک کین روز چهارشنبه 7 جولای طی سفر خود به اورشلیم گفت: اسرائیل در حال حاضر در شرایطی نیست که برای توقف برنامه هسته‌ای ایران به این کشور حمله نظامی کند.
گزینه نظامی علیه ایران در حال حاضر در دستور کار نیست

دیپلماسی ایرانی: در حالی که اسرائیل تمام توان خود را برای شکل دادن ائتلافی علیه برنامه هسته‌ای ایران به کار گرفته است و ادعا می‌کند که مدارکی دارد که نشان می‌دهد ایران در صدد تولید سلاح هسته‌ای است، هنوز نتوانسته است امریکا، مهم‌ترین متحد خود را برای حمله نظامی به ایران قانع کند. چندی پیش هم لیونی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تلاشهایی را برای اقناع روسیه برای حمله نظامی به ایران آغاز کرده بود.

به گزارش واشنگتن پست، سناتور مک کین روز چهارشنبه 7 جولای طی سفر خود به اورشلیم گفت: اسرائیل در حال حاضر در شرایطی نیست که برای توقف برنامه هسته‌ای ایران به این کشور حمله نظامی کند. او که به همراه جوزف لیبرمن و لینزی گراهام بعد از دیدار با ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در پاسخ به سوالی درباه اینکه آیا او از حمله نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند؟ گفت: من معتقدم نه ما و نه دولت اسرائیل در نقطه‌ای نیستیم که چنین تصمیمی بگیریم، و بگوییم ایران در مرحله‌ای از ساحت سلاح اتمی قرار دارد که برای ما نگران کننده است.

نه مک کین و نه گراهام حمایت واضحی از حمله احتمالی اسرائیل به ایران در آینده نکردند. مک کین گفت برای او غیر ممکن است که بگوید از چنین حمله‌ای حمایت می‌کند یا خیر، چرا که این امر بستگی به شرایط مختلفی دارد. گراهام گفت که از حمله اسرائیل به ایران حمایت نمی‌کند، چرا که هنوز راه‌های دیگری برای ما وجود دارد. لیبرمن پاسخ واضحی به این سوال نداد.

هر سه سناتور برنامه هسته‌ای ایران را بزرگترین چالش استراتژیک در خاورمیانه امروز دانستند و گفتند که گزینه نظامی ممکن است در صورتی که تحریم‌ها برای توقف این برنامه مفید واقع نشوند، لازم باشد.

لیبرمن گفت: ما همه ابزارهای خود را برای ممانعت از تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای، از طریق دیپلماسی و تحریم‌های اقتصادی به کار می‌بریم و اگر مجبور شویم از گزینه نظامی استفاده خواهیم کرد.

مواضع این سه سناتور امریکایی بیانگر عدم اتفاق نظر در امریکا بر سر چگونگی برخورد با مسئله هسته‌ای ایران و تعامل با اسرائیل در رابطه با این مسئله است. این تشتت آرا در مواضع سناتورهای امریکایی نشان می‌دهد که اسرائیل هنوز راه درازی برای اقناع امریکا برای حمله به ایران پیش رو دارد.


نظر شما :