افزايش اختلاف ها ماحصل سفر بايدن به عراق

۲۴ تیر ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۱ کد : ۷۹۸۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
معادلات سیاست در عراق لحظه به لحظه تغییر می‌کند. حتی جو بایدن که امید داشت ...
افزايش اختلاف ها ماحصل سفر بايدن به عراق

دیپلماسی ایرانی: معادلات سیاست در عراق لحظه به لحظه تغییر می‌کند. حتی جو بایدن که امید داشت با سفرش به بغداد آن هم به همراه سناتورهای عالی‌رتبه مجلس سنا بتواند از حجم این بی‌ثباتی بکاهد و حتی دولت عراق سریعا تشکیل شود چنین نشد و با دست خالی عراق را ترک کرد.

سید عمار حکیم در دیدار با بایدن به او گفته است که به هیچ عنوان حاضر نیست در دولتی که محکوم به شکست است، مشارکت داشته باشد.

عمده اختلافات بر سر تقسیم قدرت میان علاوی، مالکی یا ائتلاف ملی متمرکز است. ائتلاف ملی به هیچ عنوان حاضر نیست که مالکی مجددا نخست‌وزیر شود در حالی که مالکی بر حفظ پستش بسیار اصرار دارد و ائتلاف العراقیه نیز مصر است که مسئولیت تشکیل دولت حق مسلم این ائتلاف است.

عراقی‌ها به آنچه در حال حاضر در کشور می‌گذرد خوشبین نیستند. بدبینی آنها هم چندان بی‌راه نیست. با اصراری که آقای مالکی بر در اختیار داشتن قدرت دارد نشانه‌ها نشان می‌دهد حتی اگر دولتی هم توسط آن تشکیل شود دولتی پایدار نخواهد بود چرا که از حمایت لازم سیاسی برخوردار نیست و هر آن احتمال سقوطش می‌رود.

آخرین خبرها حاکی از آن است که پس از آن که مالکی در پیامی به سید عمار حکیم اطلاع داد که می‌خواهد از اتحاد با این ائتلاف جدا شده و با فهرست العراقیه متحد شود، گروهی از سوی ائتلاف ملی نامه‌ای را به مالکی رساندند که در آن نامه تاکید می‌شد که ائتلاف ملی به هیچ عنوان نمی‌پذیرد که مالکی مجددا نخست‌وزیر شود.

ائتلاف دولت قانون این نامه را به مثابه پایان یافتن پیمان خود با ائتلاف ملی دانست و از زبان عزب شابندر یکی از رهبران حزب الدعوه و دولت قانون به رهبری مالکی اعلام کرد که از نگاه این ائتلاف، پیمان با ائتلاف ملی پایان یافته است.

در این میان شیخ جلال الدین صغیر یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق و وائل عبداللطیف، یکی از رهبران ائتلاف ملی در مصاحبه های مطبوعاتی جداگانه‌ای اعلام کردند که به فکر تشکیل اپوزسیونی قوی در درون پارلمان هستند و قصد ندارند به شروط مالکی یا علاوی برای تشکیل دولت تن دهند. عبداللطیف همچنین گفت: «پیمان کردستانی نزدیک‌ترین گزینه برای ائتلاف با ائتلاف ملی است و هر دو در تدارک ائتلاف با هم هستند.»

در این میان آنچه بیش از همه بحث‌برانگیز شده این است که آیا ائتلاف دولت قانون با ائتلاف العراقیه قادر به تشکیل ائتلافی واحد و دولتی یکپارچه هستند؟ علاوی و مالکی به اندازه‌ای اختلاف داشتند که تا همین دو هفته پیش حاضر نبودند روی هم را ببینند. در طول انتخابات و حتی تا سه ماه پس از آن حجم انتقادهای علاوی صرفا بر سوء تدبیر نوری مالکی و دولت قانون متمرکز بود. حال این دو وارد مذاکرات تازه‌ای شدند که به ادعای مقامات دولت قانون به جاهای خوبی نیز رسیده است. اما با این حال به نظر نمی‌رسد که بتوانند ائتلاف واحد و یکپارچه‌ای تشکیل دهند. دلیل عمده‌ای که ائتلاف ملی می‌گوید به این ائتلاف نمی‌پیوندد، نیز همین است. چون معتقد است که این ائتلاف به دلیل عمق اختلاف‌ها میان مالکی و علاوه به شکست خواهد انجامید.

زمان طلایی باقی نمانده، پارلمان 16 جولای آغاز به کار می‌کند در حالی که هنوز هیچ چیز مشخص نیست و هزینه تمام این اختلاف‌ها نیز از جیب ملت پرداخت می‌شود.    

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :