اسرائيل با جهان قهر مى‌کند

۱۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۳ کد : ۷۶۸۶ اخبار اصلی
کنفرانس بازنگرى معاهده منع تکثير تسليحات هسته‌اى تبديل به خارى در چشمان ...
اسرائيل با جهان قهر مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: کنفرانس بازنگرى معاهده منع تکثير تسليحات هسته‌اى تبديل به خارى در چشمان رهبران اسرائيل شده‌ است. رهبرانى که نيم قرن است بر سياست "ابهام" اصرار مى‌ورزند و به صراحت اعلام مى‌کنند که نه تعداد کلاهک‌هاى هسته‌اى در اختيار خود را اعلام مى‌کنند و نه سوداى خلع سلاح را در سر دارند. بنيامين نتانياهو نخست وزيرى رژيم اسرائيل است که از بيم مواخذه از شرکت در نشست امنينتى واشنگتن سرباز زد اما اين کابوس دست از سر او بر نمى‌دارد تا اينکه بيانيه نهايى کنفرانس بازنگرى ان پى تى منتشر مى‌شود و در آن اسرائيل شايد براى نخستين بار مورد انتقاد مستقيم و تند و تيز قرار مى‌گيرد.

صدور اينچنين بيانيه‌اى از ابتداى آغاز اين کنفرانس پيش‌بينى مى‌شد چرا که اعراب پا را در يک کفش کرده و اصرار داشتند که اگر سخن از خلع سلاح خاورميانه به ميان مى‌آيد، اسرائيل نيز بايد در قد و قامت مدعى حضور در منطقه به آداب بين‌الملل احترام بگذارد. در اين ميان حتى متحدان ايالات متحده نيز بازى مقاومت در برابر خيره‌سرى‌هاى اسرائيل را ادامه دادند و در نهايت وزير امور خارجه مصر احمد ابوالغيظ نيز تاکيد کرد که اسرائيل بايد در خصوص تسليحات هسته اى خود به جهانيان پاسخگو باشد.

در اين ميان اسرائيلى‌ها به شدت از اتحاد بى‌سابقه در سطح جهانى عليه خود شوکه شده‌اند. 189 کشور حاضر در کنفرانس بازنگرى ان پى اى، پاى بيانيه‌اى را امضا کردند که در آن بر لزوم خاورميانه عارى از تسليحات هسته‌اى تاکيد شده بود. در اين ميان واکنش اسرائيلى‌ها نيز در مرحله نخست از هر ذکاوتى به دور است. اسرائيلى ‌ها به شدت نسبت به اين موضع گيرى واکنش نشان مى‌دهند و به صراحت اعلام مى‌کنند که در نشست ‌هاى آتى در خصوص خاورميانه عارى از تسليحات هسته اى شرکت نخواهند کرد.

واشنگتن به رهبرى باراک اوباما که در نخستين روزهاى حضور در قدرت از جهانى عارى از تسليحات هسته‌اى سخن گفته بود تا‌کنون در خصوص اين موضع‌گيرى در کنفرانس بازنگرى ان پى تى سخنى به ميان نياورده است. مقام‌هاى اسرائيلى که از يک سال و سه ماه پيش همزمان با روى کار آمدن دولت تندرو نتانياهو به جاى سخن گفتن از صلح با فلسطين، برنامه هسته‌اى ايران را بر بوق و کرنا برده‌اند، باز هم تاکيد کردند که در قطعنامه جديد اين کنفرانس تهديد هسته‌اى ايران جدى گرفته نشده است. اسرائيل تنها مخالف برنامه هسته‌اى ايران است که بر لزوم حمله نظامى به پايگاه‌هاى هسته‌اى ايران تاکيد دارد.

بنيامين نتانياهو در حال حاضر در کانادا به سر مى‌برد با اين همه دفتر او در بيانيه‌اى در اين خصوص مى‌نويسد: اين قطعنامه به شدت تحت تاثير مسائل سياسى قرار گرفته است. حقيقت موجود در خاورميانه در اين قطعنامه ناديده گرفته شده است.

اسرائيلى‌ها در اين بيانيه از سرزمين خود با عنوان "تنها دموکراسى" حاضر در خاروميانه سخن مى‌گويند. مقام‌هاى اسرائيلى سياسى شدن اين قطعنامه را توجيهى مى‌دانند براى عدم حضور در نشست‌هاى آتى کنفرانس خلع سلاح هسته‌اى خاورميانه.

ايران که پرونده هسته‌اى آن همچنان بر روى ميز کار ايالات متحده به چشم مى‌خورد از اين بيانيه و بندهاى محکوم کردن اسرائيل در آن استقبال کرد. در بخشى از اين بيانيه بر لزوم تشکيل نشستى براى خاورميانه عارى از تسليحات هسته‌‌اى در سال 2012 تاکيد شده است و با اين وجود اسرائيلى‌ها از هم‌اکنون از عدم شرکت در اين نشست سخن مى‌گويند. بر اساس اين قطعنامه از اسرائيل خواسته شده است به ان پى تى بپيوندد و البته به قوانين آژانش بين المللى انرژى هسته‌اى احترام بگذارد. البته در اين بيانيه به کشورهاى هند و پاکستان که عضو ان پى تى نيستند، اشاره‌اى نشده‌ است و همين مساله منجر به حساسيت بيشتر اسرائيل شده است. باراک اوباما در نخستين واکنش به اين بيانيه از محتوا و رويکرد آن استقبال کرده و البته انتقادى کوچک نيز به بخش مربوط به اسرائيل آن وارد دانست.

در بيانيه‌ اين کنفرانس نيز اشاره‌اى به پرونده هسته‌اى ايران نشده است. بسيارى از تحليل گران اعتقاد دارند که مخالفت ايالات متحده با بندهاى محکوميت اسرائيل در حقيقت سمبليک است و در نهايت واشنگتن بايد به درخواست بيش از 180 کشور ديگر حاضر در الين نشست احترام بگذارد. 

مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا کاترين آشتون از اين بيانيه نهايى استقبال کرده و اعلام کرد که اين اتحاديه به تلاش‌هاى خود براى رسيدن به خاورميانه‌اى عارى از تسليحات هسته‌اى پايبند خواهد بود. اين در حالى‌ست که وزير امور خارجه فرانسه اين بيانيه نهايى را عارى از اشاره به تمامى جزئيات دانست. يک مقام همراه با نتايناهو در سفر به کانادا و ايالات متحده تاکيد کرد که اسرائيل برنامه هسته اى خود را طبق ميل حاضران در اين کنفرانس تغير نخواهد داد و البته نتانياهو در ديدار با باراک اوباما با وى در خصوص اين قطعنامه و فشارها بر اين رژيم گفتگو خواهد کرد.


نظر شما :