استعفاى رئيس اداره امنيت ملى امريکا

۰۱ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۵ کد : ۷۶۲۵ اخبار اصلی
دنیس بلر، رئیس اداره امنیت ملی امریکا، به صورت غیرمنتظره‌ای از سمت خود استعفا داد.
استعفاى رئيس اداره امنيت ملى امريکا

دنیس بلر، رئیس اداره امنیت ملی امریکا، به صورت غیرمنتظره‌ای از سمت خود استعفا داد. وی مسئولیت هماهنگی ۱۶ سازمان امنیتی در امریکا را بر عهده داشت. انتقادها به شیوه کارکرد بلر در ماه‌های گذشته بیش از پیش شدت گرفته بود.

دنیس بلر ضمن ابراز تاسف بسیار از پایان فعالیت‌های دولتی، استعفانامه خود را تقدیم باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا کرد. در این استعفانامه جزئیات کناره‌گیری بلر ذکر نشده و کاخ سفید نیز تا کنون از هرگونه موضع‌گیری در این زمینه خودداری کرده است.

به گفته یکی از مسئولان رسمی در واشنگتن، دفتر ریاست‌جمهوری گفت‌وگوهایی را برای انتصاب جانشین بلر آغاز کرده است.

به نوشته‌ خبرگزاری‌های امریکایی، رئیس‌جمهوری امریکا با استعفای بلر موافقت کرده و تاریخ ۲۸ می پایان رسمی کار دولتی دنیس بلر خواهد بود.

دنیس بلر در پیامی خطاب به همکاران خود می‌نویسد، بسیار مفتخرم که سرپرستی سازمان‌های امنیتی را تاکنون برعهده داشته و با شما به عنوان مردان و زنانی بااستعداد و مهین‌دوست همکار بوده‌ام.»

اعتماد کاخ سفید به شیوه مدیریت دنیس بلر از چندی پیش کاهش یافته بود. باراک اوباما در اوایل ماه می لئون پانتا، رئیس سی آی ای و جیمز جونز، مشاور امنیت ملی خود را برای گفت‌وگو‌های امنیتی با مقامات پاکستانی به اسلام‌آباد فرستاد. وظیفه‌ای که بطور معمول برعهده رئیس اداره امنیت ملی است. به گفته آگاهان سیاسی اختلاف نظر میان دنیس بلر و لئون پانتا در هفته‌های گذشته نیز شدت بیشتری گرفته بود.

محافل سیاسی و رسانه‌ای امریکا نیز به شیوه سرپرستی سازمان‌های امنیتی و نتایج عملی این سازمان‌ها در مبارزه علیه تروریسم انتقاد داشتند. پس از عملیات ناکام تروریستی در یک هواپیمای مسافربری در دسامبر ۲۰۰۹ حتی اوباما نیز از سهل‌انگاری و اشتباهات ساختاری به شدت انتقاد کرد و خواهان اصلاح در تبادل اطلاعات میان سازمان‌های امنیتی و نتیجه‌گیری‌های موثر از داده‌های موجود شد.

حادثه تیراندازی در پایگاه نظامی فورت هود که منجر به کشته شدن تعدادی از نظامیان امریکا شد نیز به حساب ضعف مدیریت دنیس بلر گذاشته شد. در این حادثه یک سرگرد فلسطینی‌تبار امریکایی در نوامبر ۲۰۰۹ سیزده تن از هم‌قطاران خود را به ضرب گلوله از پای در آورد.

در جریان تروری ناکام در نیویورک نیز باردیگر منتقدان از فقدان هماهنگی میان سازمان‌های امنیتی گلایه داشتند و دستگیری بمب‌گذار در آخرین لحظا‌ت را نشانه تزلزل و بی‌کفایتی سازمان‌های امنیتی خواندند.

دنیس بلر، آدمیرال بازنشسته نیروی دریایی امریکا که در ژانویه ۲۰۰۹ سرپرستی اداره امنیت ملی را بر عهده گرفت، سومین سرپرست این اداره از بدو تاسیس به شمار می‌آید.

منتقدان ماجرای ترور نافرجام در ماه دسامبر سال گذشته و بمب‌گذاری اخیر در نیویورک را از جمله دلایل برکناری بلر می‌دانند.

اداره امنیت ملی پس از حملات تروریستی به امریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاسیس شد و رئیس این اداره، مسئولیت هماهنگ کردن فعالیت‌های ۱۶ سازمان امنیتی و اطلاعاتی امریکا را بر عهده گرفت. در مجموع حدود ۲۰۰ هزار نفر در سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی امریکا مشغول به کار هستند. به این تعداد باید ماموران ضدتروریسم اف بی آی (پلیس فدرال امریکا) را نیز افزود.


نظر شما :