جستارهايى درباره توطئه در ايران

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۳:۳۹ کد : ۷۵۸۵ کتابخانه
سه مقاله از يرواند آبراهاميان، احمد اشرف و محمد همایون کاتوزیان درباره تئوری توطئه در ایران و اذهان ایرانیان.
جستارهايى درباره توطئه در ايران

نام کتاب: جستارهایی درباره تئوری توطئه در ایران
نویسندگان: یرواند آبراهامیان – احمد اشرف – محمد همایون کاتوزیان
مترجم: محمد ابراهیم فتاحی
ناشر: نی
سال نشر: 8 اسفند 1388


کتاب "جستارهايى درباره تئورى توطئه در ايران" شامل سه مقاله درباره توهم ئوطئه است. يرواند آبراهاميان استاد تاريخ دانشگاه نيويورک، احمد اشرف استاد تاريخ اجتماعى دانشگاه پرينستون و دانشگاه تهران و محمدهمايون کاتوزيان استاد علوم اجتماعى در دانشکده مطالعات شرقى دانشگاه آکسفورد آن را نوشته اند و محمد ابراهيم فتاحى آن را به فارسى برگردانده است.

يرواند آبراهاميان در قسمت اول کتاب به پارانويد در سياست ايران مى پردازد و با روايتى تاريخى مسائلى را که به عنوان تئورى توطئه مطرح هستند را بررسى و پيامدهاى آن را در جامعه ايرانى بررسى مى کند.

احمد اشرف با رويکرد تحليل تاريخى ريشه هاى توهم توطئه را بررسى مى‌کند. به باور او قرارداد 1907، دست پنهان سياست انگليس در ايران و سياست امريکا در ايران، زمينه توطئه پردازى در تاريخ معاصر ايران را فراهم کردند. او سپس ريشه هاى اساطيرى تئورى توطئه را بررسى مى‌کند و جذابيت توهم توطئه در ايران را شرح مى‌دهد.

محمد على همايون کاتوزيان در مقاله‌اش با عنوان"خليل مکى،رد تئورى توطئه و پيشبرد جامعه مدنى" به روشنفکران ايرانى اشاره مى‌کند و خليل مکى را به عنوان يک نمونه تاريخى مورد بررسی قرار می‌دهد.


( ۵ )

نظر شما :