روسيه مراقب دوستى با ايران باشد

۰۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۳ کد : ۷۵۶۴ اخبار اصلی
يک مقام عالى رتبه نزديک به کاخ سفيد به روسيه هشدار داد که در صورت فروش ...
روسيه مراقب دوستى با ايران باشد

ايران و روسيه همچنان خارى به چشم امريکا هستند. درست در روزهايى که واشنگتن و همراهان غربى‌اش خود را براى تشديد تحريم‌هاى ايران مهيا مى‌کنند، مسکو از جانب واشنگتن تهديد مى‌شود. يک مقام عالى رتبه نزديک به کاخ سفيد به روسيه هشدار داد که در صورت فروش سيستم ضد هوايى به ايران به شدت تنبيه خواهد شد. گرى سامور که مسئوليت کنترل تسليحاتى تيم اوباما را عهده دار است، هشدار داد که روسيه بايد موقعيتى را که ايران جامعه جهانى را در آن قرار داده است، درک کند. سامور تاکيد کرد که فروش سيستم ضد موشکى اس 300 به ايران از جانب روس‌ها، بى‌شک ايالات متحده را متعجب خواهد کرد.

سامور با توسل به لحنى تند و تيز و خشن گفت: ما براى روس‌ها تبعات اين همکارى نظامى با ايران را روشن کرده‌ايم. روس‌ها مى‌دانند که اين قبيل حرکات آنها تبعات جدى در برخواهد داشت.

ايالات متحده اعتقاد دارد که فروش تسليحات نظامى به ايران مى‌تواند اين کشور را در برابر تحريم‌هاى پيش‌رو و البته مد نظر غرب، ضدضربه کند. ايالات متحده همصدا با اسرائيل تا‌کنون گزينه نظامى عليه ايران در صورت ادامه دادن به برنامه هسته‌اى را کنار نزده است و اين در حالى‌ است که تهران بر صلح اميز بودن برنامه هاى هسته‌اى خود تاکيد دارد.

سامور اعتقاد دارد که برنامه هسته‌اى ايران دچار نبود تکنولوژى لازم و تجهيزات مورد نياز شده و به همين دليل مى‌توان به ديپلماسى براى نشان دادن توانايى خود اميدوار بود. سامور در سخنان خود تاکيد کرد که ساعت هسته‌اى با سرعتى ترسناک در حال ادامه دادن به مسير خود است. ايالات متحده و روسيه اخيرا خود را براى همکارى هسته‌اى با يکديگر مهيا کرده‌اند. اين در حالى‌ است که برخى مقام‌هاى کاخ سفيد تاکيد مى‌کنند که در شرايطى که روسيه به همکارى‌هاى نظامى خود با ايران ادامه دهد، واشنگتن از توافق هسته‌اى با اين کشور خارج خواهد شد. سامور در اين خصوص گفت: تلاش‌هاى واشنگتن براى بازاحياى معاهده‌هاى هسته‌اى در حقيقت نشان دهنده عزم اين کشور براى بازسازى روابط با مسکو است. بهينه‌سازى اين رابطه نيز از جمله اولويت‌هاى دستگاه ديپلماسى باراک است.

در اين ميان برخى جمهورى خواهان اعتقاد دارند که اوباما بايد ابتدا نسبت به همکارى روسيه با خود در مورد برنامه هسته‌اى ايران اطمينان مى‌يافت و سپس تمامى درها را به روى رابطه حسنه با مسکو مى‌گشود. کم نيستند منتقدان باراک اوباما که او را به تعجيل در دوستى با روس‌ها متهم مى‌کنند.


نظر شما :