ایران قرن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاست به کشوری تعدی نکرده

۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۶:۳۵ کد : ۷۴۹۶ آمریکا
نوآم چامسکی در گفتگویی با نشریه المانی فرایتاگ در خصوص فشار ایالات متحده بر ایران و اسرائیل سخن می‌گوید.
ایران قرن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاست به کشوری تعدی نکرده

نوآم چامسکی به صراحت ار سیاست یک بام و دو هوای ایالات متحده و همراهان غربی‌اش در قبال ایران و اسرائیل انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، نوآم چامسکی در گفتگویی با نشریه المانی فرایتاگ در خصوص فشار ایالات متحده بر ایران و اسرائیل سخن می‌گوید. چامسکی در این باره می‌گوید: ما ایران را تهدید می‌دانیم چرا که اعتقاد داریم از قوانین بین‌المللی تخطی کرده‌است. حمله به ایران اما بی‌معناست. ایران قرن‌هاست که خارج از مرزهای خود مرتکب هیچ‌گونه خشونتی نشده‌است.اسرائیل اما در سی سال گذشته پنج بار با حمایت ایالات متحده به لبنان حمله کرده‌است. ایران اما مرتکب هیچ‌کدام از این اعمال نشده است.


باراک اوباما صلح نوبل 2009 را به خود اختصاص داد. این‌در حالی‌ست که سربازان امریکایی بیشتری به دستور او راهی افغانستان می‌شوند. چه بلایی بر سر شعار " تغییر " آمد؟
من یکی از معدود کسانی هستم که از باراک اوباما ناامید نشده‌اند چرا که هیچ‌گونه انتظار خارق العاده‌ای از او نداشتم. من در مورد شخصیت و شیوه های باراک اوباما پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی او نوشتم. بی‌شک سخنان زیادی در باب امید و تغییر بر زبان رانده شده‌است. اما همه چیز درست مانند برگ سپیدی بود که می‌توانید هر چیزی بر آن بنویسید . کسانی که در واپسین سال‌های حضور جورج بوش در قدرت ناامید شده‌بودند به دنبال تغییرات بودند و البته به اوباما هم امیدوار بودند. اما هیچ دلیلی وجود نداشت که امیدی به تحقق شعارهای باراک اوباما داشته باشیم.

دولت باراک اوباما ، ایران را به واسطه برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم یک تهدید می‌داند. این در حالی‌ست که هند، پاکستان و اسرائیل که همین تسلیحات را در اختیار دارند ، هیچ گونه فشاری را تحمل نمی‌کنند. این شیوه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما ایران را یک تهدید می‌دانیم چرا که فکر می کنیم این کشور از قوانین بین‌المللی تخطی کرده‌است. اما سخن گفتن از گزینه نظامی بی‌ربط است. ایران قرن‌هاست که خارج از مرزهای خود هیچ‌گونه خشونتی را در تاریخ ثبت نکرده است . تنها در زمان حکمرانی شاه سابق ، ایران با حمایت ایالات متحده به دو جزیره عربی حمله کرد. قطعا هیچ کس دوست ندارد نه ایران و نه هیچ کشور دیگری را در حال دستیابی به تسلیحات هسته ای ببیند. اما باید همین الگو را برای دوستان ایالات متحده مانند عربستان سعودی و مصر هم پیاده کنیم. اگر نقض حقوق بشر در ایران محکوم است در این کشورها هم باید محکوم شود. اسرائیل در سی سال گذشته ، پنج بار با پشتیبانی ایالات متحده به لبنان حمله کرده است . ایران اما هیچ‌کدام از این اشتباهات را مرتکب نشده‌است.

با این همه ایران را تهدید می‌دانیم؟
دلیل این امر در استقلال طلبی ایرانی‌ها نهفته است . ایران به سلطه هیچ‌کدام از قدرت‌ها تن نمی‌دهد . ایران در همان مسیری قرار گرفته است که شیلی در دهه هفتاد. سالوادور آلنده در شیلی زمام امور را در دست داشت اما ایالات متحده به بهانه آوردن ثبات ، بی‌ثباتی را به شیلی برد . باید دولت آلنده سرنگون می‌شد تا شیلی به ثباتی برسد که در آن تحت امر ایالات متحده قرار بگیرد . همین داستان در منطقه خلیج فارس هم تکرار می‌شود . تهران با دولت حاکم بر ایالات متحده مشکل دارد .

نیت جامعه جهانی در تشدید تحریم‌ها علیه ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اجماع علیه ایران؟ این ترکیب بندی واژگان اشتباه است. بیشتر کشورها عضو بلوک غیرمتعهدها هستند. همین کشورها به صراحت از حق ایران برای دستیابی به فناوری هسته‌ای صلح امیز حمایت می‌کنند. بارها گفته شده است که ایران به جامعه جهانی تعلق ندارد . بی‌شک منظور ایالات متحده این است که تنها کشورهایی که دوست واشنگتن هستند، عضو جامعه جهانی هم هستند. این ایالات متحده و اسرائیل هستند که ایران را تهدید می‌کنند و این تهدید را باید جدی گرفت.

به چه دلیل؟
اسرائیل در حال حاضر حجم بالایی از تسلیحات هسته ای و سیستم جایگذاری آن‌ها را در اختیار دارد . اسرائیل در حال حاضر به زیردریایی‌های دلفین دسترسی دارد. زیردریایی‌ها که نامرئی هستند. می‌توان تسلیحات هسته‌ای را بر این زیردریایی‌ها مستقر کرد. اسرائیل امادگی انتقال این زیردریایی‌ها به خلیج فارس را دارد . با تشکر از دیکتاتوری مصر ، این زیردریایی‌ها می‌توانند به راحتی از مرزهای دریایی عبور کنند و به کانال سوئز برسند .
نمی دانم که این مساله در مطبوعات آلمان هم منعکس شد یا خیر. اما دو هفته پیش ناوبری ایالات متحده اعلام کرد که در اقیانوس هند ، پایگاهی برای تسلیحات هسته ای مستقر کرده‌است .زیردریایی‌های دلفین که حامل موشک های هسته‌ای هستند در این ایستگاه‌ها مستقر خواهند شد. هدف از استقرار این زیردریایی‌ها صرفا و صرفا هدف قرار دادن ایران است. مارتین لوی ، تاریخ‌نگار نظامی اسرائیل در سال 2003 پس از حمله ایالات متحده به عراق نوشت: از امروز ایرانی‌ها برای تعلل در دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ، خود را ملامت خواهند کرد.
عملی‌تر بگویم: آیا راه دیگری برای متوقف کردن یک حمله وجود دارد؟ چرا ایالات متحده به کره‌شمالی حمله نمی‌کند. چرا که این کشور تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد . احتمال توسل ایران به تسلیحات هسته‌ای بسیار ناچیز است. اطلاعات به دست امده از سرویس‌های اطلاعاتی امریکا نیز بر این حقیقت صحه می‌گذارد . اتحادیه اروپا چه کارهایی برای کاهش تنش می‌تواند انجام دهد؟
این اتحادیه می‌تواند نقش مانع جنگ را بازی کند . اتحادیه می‌تواند بر حجم فشارهای خود بر هند، پاکستان و اسرائیل بیفزاید تا شاید این اعضا هم به معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای بپیوندند.
در اکتبر 2009 ، زمانی که اروپایی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران اعتراض کردند، آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای قطعنامه‌ای را علیه اسرائیل تنظیم کرد و خواهان الحاق این رژیم به معاهده منع تکثیر شد . اروپا و امریکا مانع از تصویب این طرح در شورای امنیت شدند.

پراودا 28 آوریل  به نقل از هفته نامه فرایتاگ


نظر شما :