انتقاد امريکا از اتريش بر سر ميزبانى از منوچهر متکى

۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۵:۲۴ کد : ۷۴۳۸ آمریکا
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ی ایران، روز یکشنبه (۲۵ آوریل) در وین با همتای اتریشی خود دیدار کرد. واشنگتن از این سفر ابراز ناخرسندی و از سیاست تکروانه‌ی اتریش انتقاد کرده است.
انتقاد امريکا از اتريش بر سر ميزبانى از منوچهر متکى

دیپلماسی ایرانی: منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ی ایران، روز یکشنبه (۲۵ آوریل) در وین با همتای اتریشی خود دیدار کرد. واشنگتن از این سفر ابراز ناخرسندی و از سیاست تکروانه‌ی اتریش انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، متکی در این سفر افزون بر ملاقات با همتای اتریشی خود، با یوکیا آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. اتریش تا ماه دسامبر سال جاری، عضو شورای امنیت سازمان ملل است.

پس از اعلام خبر سفر متکی به اتریش، روزنامه استاندارد چاپ وین به نقل از مقامات امریکایی، برگزاری نشست مطبوعاتی مشترک میشائیل اشپیندل‌ِاگر، وزیر امور خارجه‌ اتریش با متکی را ایده‌ای بد توصیف کرد.

وزیر امور خارجه اتریش در دفاع از تصمیم برای گفت‌گو با ایران گفت: «همه ما نظر مشترکی داریم، طبیعی است که باید با ایران صحبت کرد. علاقه همه ما این است که ایران به سلاح اتمی دست پیدا نکند. در این زمینه باید از همه ابزارهای موجود استفاده کرد. اما واضح است که قطار بسوی تحریم‌ها به حرکت درآمده است.»

روزنامه اتریشی استاندارد می‌نویسد که مقامات امریکایی گفت‌وگوی اتریش با ایران را تک‌روی ارزیابی کرده و از اینکه مقامات اتریش پس از تعیین قرار ملاقات، تازه امریکا را در جریان قرار داده‌اند، ناخشنود هستند.

وزیر امور خارجه اتریش در پاسخ به این انتقاد گفت که نه تنها این موضوع به اطلاع همه اعضای شورای امنیت رسیده، بلکه اعضای اتحادیه اروپا و کاترین اشتون مسئول روابط بین‌الملل این اتحادیه نیز در جریان قرار گرفته‌اند.

سخنگوی اشتون نیز در این میان به دفاع از وزیر امور خارجه اتریش پرداخت و گفت:« واشنگتن در جریان این سفر قرار دارد، زیرا ما دائما در ارتباط هستیم. اما ما الزامی در مشورت با شرکای امریکائی در این گونه موارد نداریم. اتحادیه اروپا سیاست خارجی خود و اولویت‌های خود را دارد.»

جو بایدن معاون رئیس جمهوری امریکا روز پنج شنبه ۲۲ آوریل در این باره گفت: «تحریم‌های جدید سازمان ملل در مقابل ایران می‌توانند اواخر ماه جاری یا اوائل ماه آینده به تصویب برسند.»

ناظران تحرک اخیر دیپلماتیک جمهوری اسلامی را برای جلب نظر اعضای انتخابی شورای امنیت برای سیاست اتمی خود ارزیابی می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در کنار پنج عضو دائمی، دارای 10 عضو غیر دائمی است که انتخابی هستند. ۱۰ عضو انتخابی شورا توسط مجمع عمومی برای یک دوره دوساله که از یک ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. هر سال پنج عضو جدید جایگزین اعضای قدیمی‌تر می‌شوند.

اعضای کنونی از یک ژانویه ۲۰۰۹ تا ۳۱ دسامبر۲۰۱۰عبارتند از اتریش، ژاپن، مکزیک، ترکیه و اوگاندا. از یک ژانویه ۲۰۱۰ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ کشورهای برزیل، گابن، لبنان، نیجریه و بوسنی هرزه‌گوین نیز به عضویت شورا در‌آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل قرار است در روزهای ۱۶ و ۱۷ ماه مه به تهران سفر کند. وی بارها بر حق استفاده ایران از انرژی اتمی تاکید کرده است.

در مناقشه اتمی با ایران در میان اعضای غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، سیاست برزیل، ترکیه و لبنان کاملا مخالف بلوک غربی اعضایی است که دارای حق وتو هستند.

سیاست سه عضو دائمی شورا یعنی امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان که البته عضو شورای امنیت نیست ولی در گروه ۵ + ۱ فعال است، تشدید تحریم‌ها است.

هرچند روسیه به این سیاست هر روز نزدیک‌تر می‌شود، اما چین هنوز هم تردید نشان می‌دهد و خواهان گفت‌وگو و راه حل دپیلماتیک برای این بحران است.


نظر شما :