بازتاب ممانعت از سفر خاتمى به ژاپن در رسانه‌هاى خارجى

۲۹ فروردین ۱۳۸۹ | ۰۴:۵۱ کد : ۷۳۸۴ اخبار اصلی
ممانعت از سفر سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران به ژاپن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.
بازتاب ممانعت از سفر خاتمى به ژاپن در رسانه‌هاى خارجى

دیپلماسی ایرانی: ممانعت از سفر سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران به ژاپن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. شبکه خبری ای‌بی‌سی امریکا در این باره نوشت، از خروج سید محمد خاتمی از تهران ممانعت به عمل آمد. وی می‌خواست برای شرکت در کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته‌ای که به مناسبت سالگرد حمله اتمی به هیروشیما ترتیب داده شده است، ا به ژاپن سفر کند که مقامات ایرانی از سفر وی ممانعت به عمل آوردند. سازمان دهندگان این کنفرانس در دقایق آخر فهمیدند که خاتمی به این کنفرانس نخواهد آمد. محمد خاتمی به دلیل حمایت از میر حسین موسوی، نامزد انتخابات گذشته ریاست جمهوری ایران که نسبت به پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات شبهه وارد کرده بود و اکنون به عنوان رهبر مخالفان وی شناخته می‌شود به شدت تحت فشار طرفداران دولت احمدی‌نژاد است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، محمد خاتمی، رئیس جمهوری اصلاح طلب ایران با فشار دولت ایران از سفر به ژاپن برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای بازماند. این در حالی است که تهران دقیقا هم‌زمان با کنفرانس هیروشیما خود میزبان کنفرانس منع گسترش تسلیحات اتمی است و قرار نیست اصلاح طلبان در آن شرکتی داشته باشند.

خبرگزاری فرانسه نیز با پر اهمیت دانستن ممانعت دولت ایران از خروج سید محمد خاتمی رهبر دولت اصلاح طلب ایران نوشت، قرار بود محمد خاتمی برای شرکت در کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته‌ای به ژاپن سفر کند که با ممانعت دولت ایران از این سفر باز ماند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش می‌دهد، البته این نخستین بار نیست که محمد خاتمی مورد حمله طرفداران دولت البته از نوعی دیگر قرار می‌گیرد. وی که از مهمترین مخالفان دولت محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهوری جنجالی ایران که انتخاب مجددش در سال 2009 سر و صدای زیادی ایجاد کرد، محسوب می‌شود، پیش از این نیز بارها از سوی تندروهای طرفدار احمدی نژاد مورد حمله کلامی و تهدید قرار گرفته است.

روزنامه الوطن چاپ عربستان نیز گزارش داد، باز داشتن خاتمی از سفر به خارج نشان از افزایش فشارها به اصلاح‌طلبان دارد و بازگو کننده آن است که قرار است تنش‌ها میان اصلاح‌طلبان مخالف دولت و طرفداران دولت باز هم افزایش یابد.

روزنامه کویتی الجریده نیز در این باره نوشت، در حالی از سفر محمد خاتمی به ژاپن برای شرکت در کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ممانعت به عمل آمده است که روز شنبه 17 آوریل تهران میزبان کنفرانسی مشابه در تهران با حضور جمعی از نمایندگان و مقامات عالی‌رتبه بیش از 50 کشور جهان بود.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد، محمد خاتمی در روزهای گذشته شاهد انتقادها و حملات بسیار تند تندروهای طرفدار احمدی‌نژاد بوده که عمده دلیل آن نیز پیوستن خاتمی به جمع رهبران مخالف معترض به انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 که به دنبال آن محمود احمدی‌نژاد مجددا رئیس جمهور شد، است.  


نظر شما :