رابطه ایران - موریتانی به جای رابطه موریتانی - اسرائیل

۳۰ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۹ کد : ۷۳۵۱ اخبار اصلی
برخی منابع امنیتی فرانسوی مدعی شدند که ایران توانسته با پرداخت پول...
رابطه ایران - موریتانی به جای رابطه موریتانی - اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: برخی منابع امنیتی فرانسوی مدعی شدند که ایران توانسته با پرداخت پول رابطه‌ موریتانی با اسرائیل را بخرد و در نهایت کاری کند که رابطه تلاویو – نواکشوط قطع شود.

خبرگزاری موریتانیایی اخبار به نقل از یک سایت اسرائیلی موسوم به جاست نیوز مدعی شد، ایران با پرداخت 150 میلیون دلار طی پنج سال به دولت موریتانی موفق شد تا روابط حسنه اسرائیل – موریتانی را به هم زده و به جای آن رابطه دیپلماتیک میان خود با موریتانی برقرار کند.

این سایت اسرائیلی که توسط جاناتان سایمون سلیم، دیپلمات و روزنامه نگار اسرائیلی اداره می‌شود، همچنین می‌نویسد، ایران به موریتانی تعهد داده که از مصالح این کشور حمایت لجستیکی نظامی کند.

خانم الناها بنت مکناس، وزیر امور خارجه موریتانی در ماه مارس در نشست اعضای حزب حاکم موریتانی اعلام کرد، روابط نواکشوط – تلاویو به طور کامل قطع شده و از تمام احزاب و جریان‌های سیاسی کشور حتی احزاب مخالف خواست که با پیوستن به دولت موریتانی باعث تقویت این موضع کشور در برابر اسرائیل شوند.

خانم مکناس این صحبت را در پاسخ به گفته‌های مسعود ولد بلخیر، رهبر حزب دموکراتیک موریتانی که از احزاب مخالف دولت فعلی محسوب می‌شود که گفته بود، چرا باید روابط ما با دشمن صهیونیستی همچنان ادامه داشته باشد، ایراد کرده بود. روابط موریتانی با اسرائیل از سال 1999 و در زمان ریاست معاویه ولد سیدی احمد الطایع، رئیس جمهوری سابق موریتانی به رغم مخالفت‌های شدید مردمی برقرار بود تا این که محمد ولد عبد العزیز، رئیس جمهوری فعلی بر سر کار آمد و دستور به قطع کامل روابط با اسرائیل و تعطیلی سفارتخانه‌های موریتانی و اسرائیل در پایتخت‌های دو طرف داد. وی خبر این قطعی روابط را در نشست فوق‌العاده سران اتحادیه عرب در دوحه پایتخت قطر در ژانویه 2009 هم‌زمان با حمله اسرائیل به غزه اعلام کرد.

پس از حمله اسرائیل به غزه در ژانویه 2009 روابط بسیاری از کشورهای جهان با اسرائیل کم رنگ یا قطع شد. علاوه بر موریتانی روابط مغرب، تونس، قطر، عمان، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه نیز با اسرائیل قطع شد.


( ۵ )

نظر شما :