ايران محور مذاکرات جو بایدن با اسرائيلى‌ها

۱۷ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۳ کد : ۷۱۴۳ اخبار اصلی
جو بایدن، معاون رئیس‌ جمهوری ایالات متحده امریکا به خاورمیانه آمده است. سفر او قرار بود نزدیک به 10 روز پیش انجام شود، اما با تاخیری چند روزه دوشنبه 8 مارس به خاورمیانه آمده است.
ايران محور مذاکرات جو بایدن با اسرائيلى‌ها

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، معاون رئیس‌ جمهوری ایالات متحده امریکا به خاورمیانه آمده است. سفر او قرار بود نزدیک به 10 روز پیش انجام شود، اما با تاخیری چند روزه دوشنبه 8 مارس به خاورمیانه آمده است. هدف او از این سفر میانجیگری میان اسرائیل و فلسطین برای بازگشت به میز مذاکره اعلام شده است اما با این حال در دیدار وی ایران نیز محور گفت‌وگوها خواهد بود.

وی پس از موافقت محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین با از سرگیری غیرمستقیم مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان میانجیگری این مذاکرات را بر عهده گرفته است.

بایدن در کنار گفت‌وگو با نمایندگان اسرائیل و فلسطین با مقامات مصر و اردن نیز به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این در حالی است که به گزارش رویترز، اسرائیلی‌ها نسبت به نتیجه دیدار بایدن چندان خوشبین نیستند. این عدم خو‌شبینی به دلیل آن است که مقامات اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند که جو بایدن بر مواضع پیشین امریکا در قبال ایران تأکید خواهد کرد. اسرائیلی‌ها به موضع‌گیری رئیس‌ جمهوری امریکا در مورد جمهوری اسلامی ایران و برنامه اتمی آن همچنان به دیده تردید می‌نگردند.

ظاهرا اسرائیلی‌ها به دنبال فشاری عملی‌تر و شدیدتر علیه تهران هستند و حتی صحبت از گزینه نظامی می‌کنند در حالی که در امریکا هنوز این دیدگاه خریداری ندارد.

مقامات اسرائیلی‌، سیاست باراک اوباما در مورد موثر بودن راه ‌حل‌های دیپلماتیک و تحریم‌های هدفمند علیه جمهوری اسلامی برای پایان مناقشه اتمی این کشور را به آرزوی ساد‌ه‌لوحانه تعبیر می‌کنند. انتظار می‌رود که معاون رئیس‌ جمهوری امریکا مقامات اسرائیلی را بار دیگر به خویشتن‌داری در قبال ایران دعوت کند. "ایران را بمب‌بارن نکنید" پیامی است که دولت امریکا پیش از سفر جو بایدن به دولت اسرائیل داده است.

این در حالی است که سخنان روز شنبه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهوری ایران بار دیگر واکنش مقامات اسرائیلی را برانگیخته است. 

بنیامین بن‌الیسر وزیر صنعت و تجارت دولت اسرائیل در مصاحبه‌‌ای رادیویی آخرین سخنان محمود احمدی‌نژاد را مایه نگرانی عمیق خواند.

محمود احمدی‌نژاد در دیدار روز شنبه خود با کارکنان وزارت اطلاعات حملات ۱۱ سپتامبر را "دروغی بزرگ" خوانده بود. وی گفته بود، حمله ساختگی ۱۱ سپتامبر بهانه‌ای برای جنگ امریکا علیه تروریسم و لشگرکشی به افغانستان بوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل نیز پیش از دیدار با جو بایدن معاون رئیس ‌جمهوری امریکا ناامیدی خود را از سیاست کنونی ایالات متحده امریکا در قبال ایران اعلام کرد.

وی با انتقاد از تحریم‌های پیشنهادی امریکا علیه جمهوری اسلامی گفت:«این تحریم‌ها رهبران جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد نه اقتصاد کلی این کشور را.»

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه با جورج میچل نماینده امریکا در خاورمیانه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار بیش از دو ساعت به طول انجامید. جورج میچل برای ازسرگیری مذاکرات صلح فلسطینیان و اسرائیل تلاش می‌کند.

پس از دیدار جورج میچل و بنیامین نتانیاهو، محمود عباس رئیس‌ تشکیلات خودگردان موافقت خود را با ازسرگیری غیرمستقیم مذاکرات صلح اعلام کرد. این مذاکرات پس از جنگ غزه در آغاز سال ۲۰۰۹ متوقف شده بودند.


نظر شما :