انتخابات عراق زیر سایه خمپاره‌های تروریست‌ها

۱۷ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۸ کد : ۷۱۳۹ اخبار اصلی
انتخابات پارلمان با انفجارهایی در نزدیکی حوزه‌های انتخاباتی که باعث کشته شدن شماری از شهروندان عراق شد، آغاز شد. کمیسیون انتخابات از نبود امنیت انتقاد می‌کند، ولی وزیر کشور عراق می‌گوید که خود اوضاع امنیتی را کنترل کرده است.
انتخابات عراق زیر سایه خمپاره‌های تروریست‌ها

دیپلماسی ایرانی: انتخابات پارلمان با انفجارهایی در نزدیکی حوزه‌های انتخاباتی که باعث کشته شدن شماری از شهروندان عراق شد، آغاز شد. کمیسیون انتخابات از نبود امنیت انتقاد می‌کند، ولی وزیر کشور عراق می‌گوید که خود اوضاع امنیتی را کنترل کرده است.

فرج ‌الحیدری، رئیس کمیسیون انتخابات عراق یکشنبه ۷ مارس در کنفرانسی مطبوعاتی در بغداد گفت: «اوضاع امنیتی باید تحت کنترل درآید. هدف این انفجارها انتشار ترس و وحشت در میان رأی‌دهندگان است.» پیش از ظهر یکشنبه در نزدیکی حوزه‌های انتخاباتی در شهرهای مختلف انفجارهایی رخ دادند که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشتند.

جواد بولانی، وزیر کشور عراق، که ائتلافی انتخاباتی از سنیان را رهبری می‌کند، پس از این‌که رأی خود را در منطقه خضرا به صندوق انداخت، اعلام کرد که در ساعت‌های نخستین روز شخصا اوضاع امنیتی رأی‌دهندگان را بررسی کرده است. او انتخابات را هم‌چون یک عروسی توصیف کرد و این را دلیلی برای خشنودی دانست. منطقه خضرا در بغداد که مقر نهادها و سازمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی‌ست، با تدابیر بسیار شدید امنیتی اداره می‌شود.

با وجود اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در روز انتخابات، بر اثر چند انفجار، از جمله در پایتخت، دست‌کم ۲۴نفر جان خود را از دست دادند. یک گروه تندروی سنی تهدید کرده بود که در روز انتخابات حملاتی را انجام خواهد داد. به گزارش منابع دولتی، در نخستین ساعات امروز یکشنبه ۷ مارس در غرب بغداد بر اثر یک انفجار چند تن کشته شدند. همچنین بر اثر شلیک خمپاره در شمال این شهر ۳ نفر کشته شدند. چند خمپاره نیز به سمت منطقه خضرا پرتاب شدند. این منطقه مقر ساختمان‌های دولتی، از جمله پارلمان عراق و سفارت امریکاست. به گزارش منابع دولتی عراق، به استثنای خودروهای با مجوز تردد، آمد و شد وسائل نقلیه تا صبح دوشنبه ممنوع است؛ مرزها و فرودگاه‌های کشور بسته هستند و در بسیاری از مناطق پایتخت ایستگاه‌های ایست ‌و بازرسی مستقرند. در برخی محله‌های بغداد در فاصله هر ۵۰ متر ایستگاه‌های کنترل بر پا شده‌اند.

انتخابات پارلمانی امروز، سومین انتخابات عراق از زمان سرنگونی صدام حسین است. در این انتخابات حدود ۶۲۰۰ نامزد از جمله ۱۸۱۳ نامزد زن، برای تصاحب ۳۲۵ کرسی پارلمان با هم رقابت می‌کنند. بسیاری از شهروندان بغدادی در نخستین ساعات آغاز رأی‌گیری بر سر صندوق‌ها رفتند. حدود ۱۹ میلیون از ۲۸ میلیون عراقی واجد شرایط رأی‌دادن هستند. جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، از نخستین کسانی بود که در شهر کرکوک، رای خود را به صندوق انداخت.

رقابت اصلی در انتخابات جاری عراق، میان احزاب تندروی شیعه و مجموعه‌ای از احزاب میانه‌روست. نوری المالکی، نخست وزیر کنونی، رهبری حزب الدعوه را بر عهده دارد که در قالب ائتلاف قانون، راهی میان سکولارها و سیاستمداران مذهبی را برگزیده است.

ائتلاف ملی عراق (INA) یکی از رقیبان دولت در انتخابات است. مجلس اعلای اسلامی عراق، تشکیلات بدر و طرفداران مقتدا صدر، روحانی تندرو، سه جریان اصلی این ائتلاف شیعی هستند.

در جناح دیگر، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی، نخست‌وزیر سابق عراق و صالح المطلق، سیاستمدار سنی، دیگر رقیب دولت است.

ائتلاف کردستان، متشکل از حامیان طالبانی و بارزانی، برغم حضور رقیب‌های کوچکتر (نظیر فراکسیون تغییر به رهبری نوشیروان مصطفی) همچنان حرف نخست را در کردستان عراق می‌زند. اغلب ناظران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که درانتخابات جاری، هیچ ائتلافی به تنهایی به پیروزی قاطع دست نیابد و دولت آینده عراق به هر حال دولتی ائتلافی خواهد بود.

  پس از انتخابات و در زمان مدیریت دولت آینده عراق، نیروهای امریکایی از این کشور خارج خواهند شد. اکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار نیروی امریکایی در این کشور حضور دارند که تا پایان تابستان سال جاری نیمی از آنها خاک این کشور را ترک خواهند گفت. سال ۲۰۱۲ نیز باقی‌مانده نیروهای امریکایی عراق را ترک خواهند کرد.


نظر شما :