ناکامى هيلارى کلينتون در جلب حمايت بين‌المللى براى تحريم

۱۷ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۲ کد : ۷۱۲۲ اخبار اصلی
سناتور سابق و وزير امور خارجه فعلى ايالات متحده خانم هيلارى کلينتون از چين قطع اميد...
ناکامى هيلارى کلينتون در جلب حمايت بين‌المللى براى تحريم

ديپلماسى ايرانى: سناتور سابق و وزير امور خارجه فعلى ايالات متحده خانم هيلارى کلينتون از چين قطع اميد کرده‌است. هيات آمريکايى عالى‌رتبه اى راهى چين شده است تا شايد بتواند اندکى از اختلاف‌ها ميان پکن و پنج کشور ديگر خواهان تشديد تحريم‌ها عليه ايران بکاهد. تا‌کنون اما اين هيات موفق به اندک دستاوردى در اين زمينه نشده است. همزمان خانم هيلارى کلينتون نيز به برزيل کوچ کرده تا شايد بتواند برزيلى‌ها را در اين مسير با خود همراه کند. ايالات متحده به دنبال جلب نظر اعضاى شوراى امنيت است تا بتواند تحريم‌ها عليه ايران را تشديد کند. هيلارى در حالى به کمک برزيلى‌ها در اين زمينه دل بسته است که برزيل معادلات تجارى و همکارى‌ها يدپلماتيک بسيارى با تهران دارد.

گاردين در اين خصوص مى‌نويسد: هيلارى به برزيل سفر کرده تا‌بتواند نظر مساعد ديپلمات‌هاى برزيلى را براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران جلب کند. امريکا تهران را به بى‌توجهى به دغدغه‌هاى بين‌المللى متهم مى‌کند.

برزيل از اعضاى داراى راى در شوراى امنيت است و حمايت اين کشور از اصرارهاى ايالات متحده مى‌تواند به تشديد تحريم‌ها عليه تهران کمک کند. البته رئيس‌جمهورى برزيل لوئيس لولا داسيلوا از مخالفان تحريم ايران و البته مدافعان برقرارى رابطه حسنه با تهران است. او سال گذشته ميزبان رئيس‌جمهورى ايران محمود احمدى‌نژاد بود و در ماه مى خود مهمان تهرانى‌ها خواهد بود. ايالات متحده تاکنون بارها اعلام کرده که با توجه به قدرت رو به افزايش برزيل در سطح معادلات منطقه‌اى و ديپلماتيک، داسيلوا بايد بيش از اين مسئوليت پذير باشد. برزيل برنامه هسته‌اى ايران را خطرناک نمى‌داند اما ايالات متحده اصرار دارد که برزيل بايد در مسير مقابله با تهديد برنامه هسته‌اى ايران با جامعه جهانى همراه شود. هيلارى کلينتون پيش از ورود به برزيل در مصاحبه‌اى مطبوعاتى تاکيد کرد که در ديدار با داسيلوا بر حق ايران براى دستيابى به انرژى صلح آميز هسته‌اى تاکيد خواهد کرد. او در اين خصوص گفت: البته منظور من انرژى صلح اميز است و نه تسليحات. نه تنها ايالات متحده که جامعه جهانى متوجه تخلف‌هاى ايران شده است.

هيلارى در ادامه سخنانش که گاه تند و تيز بود و گاه نرم و محتاطانه ادعا کرد که در حال حاضر تنها راه باقى مانده براى توقف برنامه هسته اى ايران عمل کردن از کانال شوراى امنيت است. پرونده هسته‌اى ايران بى‌شک محور مذاکرات در تازه ترين جلسه شوراى امنيت است. من مى‌خواهم در برزيل مطمئن شوم که داسيلوا نيز بر حساسيت موضوع واقف است.

فرانسه، آلمان، بريتانيا و ايالات متحده خواهان اعمال تحريم هاى جدى عليه ايران هستند. بسيارى از رسانه‌هاى اروپايى ادعا مى‌کنند که روسيه نيز که پيش از اين به شکل سنتى از ايران حمايت مى‌کرد دوشادوش اروپايى‌ها و امريکايى‌ها ايستاده است. کلينتون ماه گذشته ميلادى اعلام کرد که تا اعمال تحريم‌ها عليه ايران 30 تا 60 روز فاصله باقى‌ست. البته خانم وزير اخيرا از اين اظهار نظر خود عقب‌نشينى کرده و اعلام کرد که نمى‌توان براى اعمال تحريم‌ها ضرب‌الاجل تعيين کرد و شايد اين روند چندين ماه به طول بينجامد.

هيلارى که تور امريکا لاتين خود را آغاز کرده براى جلب نظر مساعد بين‌المللى براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران در سطح بين‌المللى با مشکلات جدى روبه‌رو شده است. با اين همه دميترى مدودف رئيس‌جمهورى روسيه نيز در فرانسه اعلام کرده بود که براى بررسى دور جديد تحريم‌ها عليه ايران امادگى دارد. روسيه در قطعنامه‌هاى پيشين کنار ايران ايستاده و فاصله خود را با جامعه جهانى حفظ کرد.
 


نظر شما :