چين: بياييد با ايران مذاکره کنيم

۱۸ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۲ کد : ۷۱۱۱ اخبار اصلی
در حالی که امریکا و غرب تلاش می‌کنند، چین را برای همکاری علیه ایران با خود همراه ...
چين: بياييد با ايران مذاکره کنيم

دیپلماسی ایرانی: در حالی که امریکا و غرب تلاش می‌کنند، چین را برای همکاری علیه ایران با خود همراه کنند، چین آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات دیپلماتیک در مورد برنامه هسته‌ای ایران اعلا کرده و بر این اعتقاد است که زمینه های لازم برای این کار هنوز هم وجود دارند.

گان شین سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت، ما بر این باور هستیم که حل این مسئله از راه‌های دیپلماتیک موجود است و همه را به اتخاذ این رویکرد فرا می‌خوانیم. چین برای ادامه گفت‌وگو با تمام طرفینی که درباره این مسئله علاقمند به مذاکره هستند، آماده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد، موضع چین در مورد ایران با مواضع جامعه جهانی سازگار است. ما همواره از موضعی که همه باید توافق عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی را رعایت کنند و همچنین به صلح و ثبات در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس پایبند باشند، حمایت می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، وزارت امور خارجه چین اصرار دارد که تمام طرفین باید به منظور حفظ و پیشرفت بیشتر در روند مذاکرات به منظور پیدا کردن راه منطقی در حل مسئله ایران، تلاش‌های دیپلماتیکشان را تقویت کنند.

امریکا و غرب ایران را به تلاش برای تولید سلاح‌های هسته‌ای اتهام می‌کنند. در حالی که ایران تمامی اتهامات غرب را رد می‌کند و تاکید دارد که برنامه‌های هسته‌ای‌اش صرفا صلح آمیز است و فقط به دنبال تولید انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز است.

در سال 2006 بررسی برنامه هسته ای ایران از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد منتقل شده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تا به حال پنج قطعنامه برای توقف توسعه برنامه‌های هسته ای ایران صادر کرده است که در سه قطعنامه تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده است.

اظهارات تهران در اوائل فوریه سال 2010 در مورد غنی سازی اورانیوم 20 در صدی برای تولید سوخت راکتور پزشکی تهران، موجب خشم مجامع جهانی از جمله روسیه شد. کارشناسان بر این اعتقاد هستند که در برابر اقدامات اخیر و مواضع تهران، موضع گروه شش (روسیه، امریکا، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) در رابطه با تشدید تحریم ها علیه ایران می‌تواند نزدیک‌تر شود.

دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه در پاریس گفت: «اگر توافقی در این زمینه حاصل نشود روسیه آماده است تا همراه با شرکای خود اعمال تحریم‌ها علیه ایران را بررسی کند.»

مدودف تاکید کرد، تحریم‌ها باید حساب شده و هوشمندانه باشند. این تحریم‌ها نباید علیه مردم ایران وضع شوند و فراتر از آن درهای مذاکره با تهران را ببندند.


نظر شما :