دستگیری ۵۱ نظامی عالی‌رتبه ترکیه به خاطر توطئه علیه دولت

۰۵ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۲:۰۸ کد : ۷۰۴۶ اروپا
دستگاه قضایی ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد، ابراهیم فیرتینا، فرمانده پیشین نیروی هوایی و اوزدن اورنک، فرمانده پیشین نیروی دریایی ترکیه را به همراه ۵۱ افسر بازنشسته و در حال خدمت بازداشت کرده است.
دستگیری ۵۱ نظامی عالی‌رتبه ترکیه به خاطر توطئه علیه دولت

دیپلماسی ایرانی: پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر وجود نقشه‌های کودتا علیه دولت اسلامی محافظه‌کار ترکیه، پلیس این کشور ۱۴ افسر بلندپایه‌ را بازداشت کرد. در میان بازداشت‌شدگان فرماندهان پیشین نیروی هوایی و دریایی ترکیه نیز دیده می‌شوند.

تلویزیون ترکیه روز دوشنبه ۲۲ فوریه اعلام کرد، ابراهیم فیرتینا، فرمانده پیشین نیروی هوایی و اوزدن اورنک، فرمانده پیشین نیروی دریایی ترکیه نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند. بازجویی از این دو تن آغاز شده است. در این گزارش همچنین گفته شد که جمعا 51 افسر بازنشسته و نیز در حال خدمت بازداشت شده‌اند.

در ماه ژانویه در ترکیه اعلام شد که نقشه‌هایی مبنی بر یک کودتای نظامی علیه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و حزب عدالت و توسعه‌ او وجود دارد.

دولت ادعا کرد که بر طبق این نقشه که نام رمز عملیات آن پتک بوده، نظامیان می‌خواسته‌اند هزاران تن از اعضای حزب عدالت و توسعه را بازداشت کنند. سوء‌قصدهایی در مساجد و سرنگون ساختن یک هواپیما پیش‌شرط‌های عملیات نظامی در داخل ترکیه بوده‌اند. این سناریوها از سوی نظامیان بازی‌های جنگی خوانده شده است.

دستگاه قضایی ترکیه از دو سال پیش به مقابله با نظامیانی پرداخته است که آنان را به اقدامات توطئه‌گرانه در دستگاه دولتی متهم می‌کند. این افراد نیز کسانی هستند که متقابلا حزب عدالت و توسعه را به اسلامیزه کردن ترکیه متهم می‌کنند. دولت اردوغان در سال‌های گذشته شمار زیادی از قاضیان سکولار دستگاه قضایی را بازنشسته کرده و به جای آنان نیروهای اسلام‌گرا را به کار گمارده است.

به‌رغم بازداشت‌های گوناگون هنوز هیچ‌کس رسما محکوم نشده است. منتقدان دولت اردوغان را متهم می‌کنند که با چنین گزارش‌هایی درباره‌ اقدامات توطئه‌گرانه در پی تسویه حساب با نیروهای اپوزیسیون است.

در این میان، دولت اردوغان حوزه‌ اختیارات نظامیان را در داخل ترکیه بشدت محدود کرده است. بصیر آتالای، وزیر کشور ترکیه پروتکلی را که حدود ۱۳ سال پیش توسط ستاد ارتش به امضا رسید، ملغی کرده است. این پروتکل به نیروهای نظامی ترکیه اجازه می‌داد که برای برقراری امنیت و نظم عمومی در شرایط بحرانی حتی بدون درخواست مقامات دولتی وارد عمل شوند.

این پروتکل در ژوییه‌ سال ۱۹۹۷ در زمانی به امضا رسید که نظامیان ترکیه نجم‌الدین اربکان، اولین نخست‌وزیر اسلام‌گرای این کشور را با یک کودتای مخملی از قدرت برکنار کردند. پس از غیرقانونی شدن حزب اربکان، اسلام‌گرایان ترکیه به حزب فضیلت پیوستند. حزب عدالت و توسعه‌ اردوغان نیز از همین حزب فضیلت منشعب شده است. اردوغان حزب خود را به مرور زمان به یک حزب اسلامی محافظه‌کار با پایگاه توده‌ای تبدیل کرد. حزب عدالت و توسعه اکنون رهبری دولت ترکیه را بر عهده دارد. بسیاری از نیروهای سکولار ترکیه معتقدند که دولت اردوغان در پی اسلامیزه کردن گام به گام ترکیه است و قصد دارد میراث کمال آتاتورک در زمینه‌ جدایی اکید دین از دولت را از میان بردارد.


نظر شما :