تشديد فشارها عليه ايران وزير خارجه امريکا را به منطقه آورد

۲۶ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۳:۵۸ کد : ۶۹۷۵ اخبار اصلی
گفته می‌شود کلینتون قصد دارد عربستان را به تامین بیشتر نیازهای نفتی چین برای جلب حمایت این کشور از تحریم ایران ترغیب کند. وی قرار است در روزهای شنبه تا سه شنبه در عربستان سعودی و قطر باشد.
تشديد فشارها عليه ايران وزير خارجه امريکا را به منطقه آورد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که بحث بر سر تشدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز شده و کشورهای غربی مدعی‌اند که همگرایی لازم در این زمینه حاصل شده و در همین حال امریکایی‌ها به استقرار سپر دفاع موشکی جدید در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پرداخته و گشت‌زنی‌های خود را در آب‌های ایران آغاز کرده‌اند، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به منطقه آمده تا درباره تشدید فشارها به ایران بر سر برنامه هسته‌ای با کشورهای عرب منطقه به رایزنی بپردازد.

گفته می‌شود کلینتون قصد دارد عربستان را به تامین بیشتر نیازهای نفتی چین برای جلب حمایت این کشور از تحریم ایران ترغیب کند. وی قرار است در روزهای شنبه تا سه شنبه در عربستان سعودی و قطر باشد.

اهداف دیگر این سفر تقویت روابط امریکا با جهان اسلام و احیا و تسریع روند صلح خاورمیانه اعلام شده است. قرار است هیلاری کلینتون در همایش جهان اسلام و امریکا در دوحه پایتخت قطر نیز شرکت خواهد کند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که بحث چگونگی افزایش صادرات نفتی عربستان به چین برای جبران نفتی که از ایران به چین صادر می‌شود، محور گفت و گوها است. بخش عمده واردات نفتی چین در حال حاضر از ایران تأمین می‌شود.

چین در حال حاضر عامل اصلی بازدارنده‌ تشدید تحریم علیه ایران است. مسکو اخیرا در مواضع خود در برابر ایران سخت‌گیری بیشتری نشان داده است.

قرار است هیلاری کلینتون در جده با ملک عبدالله، ‌پادشاه و شاهزاده سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار کند. وزیر امور خارجه‌ امریکا همچنین در دوحه به دیدار امیر قطر و نخست‌وزیر این کشور خواهد رفت.

در همین حال فیلیپ کراولی، ‌سخنگوی وزارت امور خارجه‌ امریکا گفت: «کلینتون گفت‌وگوهایی درباره ایران با برخی رهبران شرکت‌کننده در هفتمین همایش جهان اسلام و امریکا از جمله رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه خواهد داشت.»

به گفته‌ یکی از دیپلمات‌های ترکیه قرار است احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه‌ این کشور هفته‌ آینده به منظور شتاب بخشیدن به حل دیپلماتیک مناقشه‌ هسته‌ای با ایران به این کشور سفر کند.

ترکیه تنها عضو ناتو است که مرزهای مشترک با ایران دارد. آنکارا بر حل مناقشه‌ هسته‌ای با ایران از طریق گفت‌وگو اصرار می‌کند. ترکیه معتقد است که تحریم‌های اقتصادی یا حمله نظامی علیه ایران تاثیرات مخربی بر کل منطقه خواهد داشت.

آرون دیوید میلر، مشاور سابق دولت امریکا در امور خاورمیانه درباره این که آیا عربستان پیشنهاد امریکا برای جلب حمایت چین از تحریم ایران را خواهد پذیرفت یا خیر با تردید می‌گوید: «من شک دارم که عربستان دست به افزایش صادرات نفتی به چین بزند. ظاهرا عربستان تمایلی به این اقدام که به کاهش بهای نفت و آسیب دیدن اقتصاد ایران منجر شود، ندارد.»

به اعتقاد مولر ‌روابط عربستان و امریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر (بسیاری از اعضای القاعده از عربستان سعودی هستند) آسیب دیده و دولت جدید امریکا به رهبری باراک اوباما نیز نتوانسته است در احیای گفت‌وگوهای صلح خاور میانه موفقیتی کسب کند. این باعث شده تا عربستانی‌ها حرف شنوی چندانی از امریکایی‌ها نداشته باشند.


نظر شما :