بازى دو گانه ايران براى رسيدن به چه هدفى است؟

۲۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۰۲:۵۷ کد : ۶۹۶۸ اخبار اصلی
تا کنون قدرت‌های جهان از تولید اورانیوم سه و نیم ‌درصدی در ایران هراس داشتند، اینک جمهوری اسلامی اعلام کرده که تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را آغاز کرده است. چه هدفى پشت اين قضيه پنهان است؟
بازى دو گانه ايران براى رسيدن به چه هدفى است؟

دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری آلمان روز سه‌شنبه ۹ فوریه (۲۰بهمن) تحلیلی از آغاز تولید اورانیوم ۲۰ ‌درصدی در ایران ارائه داده است. در این تحلیل آمده است، تا کنون قدرت‌های جهان از تولید اورانیوم سه و نیم ‌درصدی در ایران هراس داشتند، اینک جمهوری اسلامی اعلام کرده که تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را آغاز کرده است.

اگرچه هر دوی اینها یعنی اورانیوم سه و نیم ‌درصدی و اورانیوم ۲۰ درصدی به تنهایی خطرناک نیستند و می‌توان از آنها تنها برق اتم تولید کرد، اما به نظر می‌رسد که اقدام اخیر جمهوری اسلامی مهر تأییدی بر هراس غرب باشد.

غرب از این نگران است که هدف نهایی ایران تولید اورانیوم با غنای پایین نبوده و غنی‌سازی همچنان تا درجات بالا ادامه یابد. یک دیپلمات خارجی در تهران به خبرگزاری آلمان گفته است، این که ایرانی‌ها در تلاش ساخت بمب اتمی‌هستند یا نه یک موضوع است و این که آنها دانش ادامه‌ غنی‌‌سازی را دارند یا نه موضوعی دیگر. اظهار نظر این دیپلمات به این دلیل اهمیت دارد که در صورت ادامه‌ غنی‌‌سازی اورانیوم تا حد ۸۰ تا ۹۰ درصد می‌توان بمب اتم تولید کرد.

هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی آماده معامله با غرب برای ورود اورانیوم با غنای بالا به کشور است و به این ترتیب اعلام کرد که ایران آماده‌ انعطاف‌پذیری در مناقشه‌ هسته‌ای است. رئيس جمهوری ایران سپس با چرخشی ناگهانی به علی‌اکبر صالحی،‌ رئيس سازمان انرژی اتمی دستور داد که تولید اورانیوم غنی‌شده با غنای بالا (۲۰درصد) را آغاز کند.

گفته می‌شود که علی اکبر صالحی، تکنوکراتی که در همه‌ موارد نظراتش همسو با احمدی‌نژاد نیست در نخستین واکنش‌ها گفته است که این دستور را نمی‌توان دو روزه عملی کرد. نظری که بسیاری از ناظران دارند. اما صالحی به ناگهان نظر خود را تغییر داد و به سرعت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از تولید اورانیوم ۲۰‌درصدی آگاه ساخت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفت: «در صورتی که روسیه و فرانسه سوخت راکتور اتمی تهران برای تولید ایزوتوپ‌های پزشکی را تأمین کنند، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف خواهد کرد.»

در همین حال منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد که روند جدید با مبادله مورد نظر ارتباطی ندارد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه‌ ایران نیز ‌روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن‌ماه این اتهام که قصد ایران از استفاده از این اورانیوم مصارف نظامی است را قاطعانه رد کرد و گفت، «این اقدام در چارچوب فعالیت‌های صلح‌آمیز است.»

وی هدف اصلی استفاده از این سوخت را انسان‌دوستانه و درمان بیماران سرطانی خواند گفت: «ما سوخت را برای کشور نیاز داریم و اگر راکتور تهران با مشکل مواجه شود حدود ۸۵۰ هزار بیمار با مشکل تامین دارو مواجه خواهند شد».

مهمان‌پرست گفت: «ایران ترجیح می‌داد سوخت این راکتور را در همکاری با قدرت‌های غربی تأمین کند اما غرب نسبت به آمادگی ایران برای این همکاری واقع‌بینانه برخورد نکرد.»


نظر شما :