واشنگتن پست: ايران غرب را به جنگ ترغيب کرد

۲۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۰:۰۹ کد : ۶۹۶۶ اخبار اصلی
اعلام خبر تلاش ايران براى غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم اين کشور را در مواجهه با جامعه جهانى قرار داد. روزنامه واشنگتن پست در تازه‌ترين گزارش خود نوشت: تهران در حال حاضر با استراتژى که پيش رو گرفته مسير را براى حمله نظامى به اين کشور همواره کرده است...
واشنگتن پست: ايران غرب را به جنگ ترغيب کرد

اعلام خبر تلاش ايران براى غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم اين کشور را در مواجهه با جامعه جهانى قرار داد. روزنامه واشنگتن پست در تازه‌ترين گزارش خود نوشت: تهران در حال حاضر با استراتژى که پيش رو گرفته مسير را براى حمله نظامى به اين کشور همواره کرده است. تهران ادعا مى‌کند که به غنى سازى بيست درصدى اورانيوم در راکتور تحقيقاتى دست خواهد زد که 41 سال پيش آمريکايى‌ها آن را تاسيس کردند. گفته مى‌شود که ايران به اين ميزان از اورانيوم براى توليد ايزوتوپ پزشکى براى کمک به درمان حداقل 800 هزار بيمار کليوى، سرطانى و مبتلايان به ناراحتى‌هاى قلبى نياز دارد. غربى‌ها ادعا مى‌کنند که سخنرانى مقا‌م هاى ايرانى در خصوص نياز به اورانيوم براى مصارف پزشکى تنها ابزارى براى فريب غرب است و در حقيقت تهران در مسير توليد تسليحات هسته‌اى قرار گرفته است .

در ميان ادعاهاى ايران براى استفاده از اين اورانيوم در مصارف پزشکى، ديويد البرايت که رياست انستيتو علوم و امنيت ملى را بر عهده دارد، در اين خصوص مى‌گويد: تهران علم تخصصى کردن ميل‌هاى هسته اى براى استفاده در راکتور مورد ادعا را در اختيار ندارد. فرانسه و آرژانتين تنها دو کشورى هستند که اين فناورى را در اختيار دارند. به نظر مى‌رسد که تهران تنها به دنبال بالاکشيدن نردبان غنى‌سازى در کشور است . بدون کمک‌هاى بين‌المللى ايران قادر به سوخت‌رسانى به اين راکتور به تنهائى نيست.

اين اظهارات در حالى مطرح مى‌شود که ايرانى‌ها خود به مشکلات بر سر راه براى توليد سوخت واقف هستند. محمد قنادى معاون رئيس سازمان انرژى اتمى ايران در ماه دسامبر در يک مصاحبه اعلام کرد که تهران به تلاش براى توليد سوخت در داخل کشور ادامه خواهد داد اما قطعا مشکلات تکنيکى در اين ميان وجود خواهد داشت .

واشنگتن پست در ادامه مى‌نويسد: حقيقت اين است که غنى‌سازى اورانيوم حتى اگر مصارف پزشکى هم داشته باشد مى‌تواند تهران را به دست‌يافتن به تکنولوژى توليد مواد خام براى استفاده در بمب هسته‌اى نزديک‌تر کند. اين در حالى‌ست که ايرانى‌ها تا‌کنون بارها اعلام کرده‌اند که نيتى براى توليد تسليحات هسته اى ندارند.تحليل‌گران اعتقاد دارند که به محض اينکه ايران گاز اورانيوم را تا سه و نيم درصد برساند، هفتاد درصد مسير براى توليد مواد  خام مورد نياز در توليد تسليحات هسته‌اى طى شده است. زمانى که اورانيوم به بيست درصد برسد، مى‌توان روند کار را غنى‌سازى خواند. اورانيوم بايد تا 60 يا 90 درصد غنى‌سازى شود تا بتوان در توليد تسليحات از آن استفاده کرد. کشورى که غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم را به پايان برساند تا تکميل غنى‌سازى نهايى فاصله چندانى ندارد.

ايران همزمان با اعلام اين خبر به آژانس بين‌المللى انرژى هسته اى تاييد کرد که بازرسان آژانس مى‌توانند بر پروسه غنى‌سازى اورانيوم نظارت داشته باشند. هنوز معلوم نيست که ايران چه زمان روند غنى‌سازى را آغاز خواهد کرد  و آيا مواد خام لازم براى به راه‌اندازى راکتور تحقيقاتى و سرپا نگاه داشتن آن تا يک سال آينده را دارد يا خير؟ در شرايطى که ايران تمام اورانيوم در اختيار خود را غنى سازى کند، بى‌شک مواد لازم براى توليد بمب را در چنته خواهد داشت .

دنيس سى بلر که رياست نهاد اطلاعات ملى امريکا را بر عهده دارد در تازه ترين اظهار نظر خود اعلام کرده است که ايران توان علمى،ابزارى و تکنولوژيک لازم را براى غنى سازى اورانيوم به منظور توليد تسليحات هسته‌اى را ظرف چند سال اخير به دست خواهد آورد . آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى در بياينه‌اى عمومى اعلام کرده است که پس از دريافت نامه تهران ، از اين کشور خواسته است که زمان آغاز اين روند و ديگر جزئيات اين پروژه را اعلام کند. غربى‌ها و در راس آنها ايالات متحده خود را براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران مهيا مى‌کنند. تا‌کنون شوراى امنيت سه دور از تحريم‌ها را عليه ايران لحاظ کرده است.



نظر شما :