واشنگتن به تهران ايزوتوپ مى‌فروشد

مچ‌گيرى امريکايى‌ها از ايران!

۲۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۴:۲۱ کد : ۶۹۶۵ اخبار اصلی
ايران و غرب لجبازى عجيبى را با هم آغاز کرده‌اند. بازى ميان طرفين درگير در پرونده هسته اى ايران اندک‌اندک شکل رو کم کنى سياسى را پيدا مى‌کند. بازى در دقيقه نود دائما در حال تغيير است.
مچ‌گيرى امريکايى‌ها از ايران!

ايران و غرب لجبازى عجيبى را با هم آغاز کرده‌اند. بازى ميان طرفين درگير در پرونده هسته اى ايران اندک‌اندک شکل رو کم کنى سياسى را پيدا مى‌کند. بازى در دقيقه نود دائما در حال تغيير است. هر بار که جامعه جهانى گمان مى‌کند پيشنهاد ايران يا طرح‌هاى غرب براى برون‌رفت از بحران در حقيقت سوت پايان بازى بوده است، يکى از طرفين کارت جديدى را رو مى‌کند. ابتدا غرب پيشنهاد تبادل سوخت را به تهران مى‌دهد. تهران ظاهرا خرسند از اين پيشنهاد سر را به نشانه مثبت تکان مى‌دهد. بعد از آن پاى هيات ايرانى به پايتخت که مى‌رسد پيک‌ها خبر مى‌آورند که تهران موافقت خود را پس گرفته است. پس از آن غرب دوباره در لاک تهاجمى فرو‌ميرود و ايران مجددا تاکيد مى‌کند که از مصالحه خبرى نيست.

با اين‌همه درست در روزهايى که همه انتظار تحريمى جانانه را مى‌کشند، ايران باز پرونده انتقال غنى‌سازى اورانيوم به کشورى ثانى را روى ميز مى‌اندازد. غرب در شوک از اين حادثه است که تهران از اين همه کرشمه پردازى که البته تنها 48 ساعت طول کشيده بود دلخور مى‌شود و محمود احمدى‌نژاد رسما اعلام مى‌کند که تهران غنى‌سازى بيست‌درصدى اورانيوم را از سر خواهد گرفت. توجيه تهران براى اين حرکت توليد ايزوتو‌پ‌هاى پزشکى است. ايران ادعا مى‌کند که بيماران سرطانى در اين کشور به اين ايزوتوپ‌ها نياز دارند و در شرايطى که غرب سوخت مورد نياز براى استفاده در اين رآکتور ايزوتوپ را به تهران دهد، تهران هم دست از غنى‌سازى برخواهد داشت. در اين ميان باراک اوباما به شدت تهران را مورد نکوهش قرار مى‌دهد و ادعا مى‌کند که غرب هم‌دوش با واشنگتن خود را براى تشديد تحريم‌ها مهيا مى‌کند.

تا اين‌جاى داستان همه اميدوارند که بازى تمام شده و تحريم‌ها آغاز شود، باز اما بازى را ايالات متحده تغيير مى‌دهند. واشنگتن پيشنهادى به تهران مى‌دهد که سى ان ان از آن به عنوان مچ‌گيرى سياسى ياد مى‌کند. واشنگتن و همراهانش پيشنهاد مى ‌دهند که تهران مى‌تواند  ايزوتوپ مورد نياز خود براى مصارف پزشکى را از ايالات متحده خريدارى کند. هنوز پاسخ ايران به اين پيشنهاد برگ جديدى را رو نکرده است اما واشنگتن در حقيقت با ارائه اين پيشنهاد مى‌خواهد صدق گفتار ايرانى‌ها را محک بزند. امريکايى‌ها ادعا مى‌کنند که در شرايطى که ايران بالواقع به ايزوتوپ پزشکى نياز داشته باشد مى‌تواند دست از غنى‌سازى بيست درصدى برداشته و اين تجهيزات را از امريکا تهيه کند. در غيراين صورت ايرانى‌ها از آغاز روند غنى‌سازى منظور ديگرى داشته‌اند و البته آن نيت را مخفى کرده‌اند. سخنگوى وزرات امور خارجه ايالات متحده نخستين چهره سياسى است که مقابل خبرنگاران پرده از اين ماجرا بر مى‌دارد: ما مى‌خواهيم در صورت نياز مبرم ايران به اين ايزوتوپ‌ها اين تجهيزات را در اختيار تهران قرار دهيم.

سخنگوى وزارت امور خارجه ادعا مى‌کند که تهران با خريد اين ايزوتوپ‌ها هم از شر مسير غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم خلاصى يافته است و هم مى‌تواند آسان‌ترين راه را انتخاب کرده باشد. امريکايى‌ها اعتقاد دارند که توجيه هاى ايران براى غنى‌سازى ببيست درصدى اورانيوم تنها بهانه است براى پيش‌بردن هدف اصلى اين کشور که همان توليد تسليحات هسته اى است. سخنگو وزارت امور خارجه ايالات متحده در اين باره مى‌گويد: ما حاضر به همکارى با ايران هستيم البته به اين شرط که تهران نيز بر سر يک ميز با ما نشسته و دغدغه‌هاى ما را در خصوص پرونده هسته‌اى خود از ميان ببرد.


نظر شما :