نگاهی به توان ایران برای غنی سازی تا بیست درصد

۲۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۰ کد : ۶۹۵۸ اخبار اصلی
تهران تا چه اندازه توان تولید سوخت را در داخل دارد و این فرایند چه میزان زمان برخواهد بود؟
نگاهی به توان ایران برای غنی سازی تا بیست درصد

دیپلماسی ایرانی: به دنبال اعلام آغاز رسمى برنامه غنى سازى بيست درصدى اورانيوم در ایران سوالاتی مطرح شد از جمله این که تهران تا چه اندازه توان تولید سوخت را در داخل دارد و این فرایند چه میزان زمان برخواهد بود؟

به اعتقاد برخی صاحب نظران مسائل هسته‌ای، غنی سازی تا بیست درصد بیش از نیازی است که ایران به سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران با کاربرد پزشکی دارد. همچنین اورانیوم غنی شده باید به میله‌های سوخت یا صفحات سوخت( مورد استفاده در راکتور تهران) تبدیل شود و این خود نیازمند تکنولوژی خاصی است که پیشتر ایران از در اختیار داشتن این تکنولوژی سخنی نگفته بود اما همزمان با اعلام آغاز غنی سازی تا بیست درصد در نطنز، رئیس سازمان انرژی اتمی از توان تبدیل اورانیوم غنی شده به صفحات سوخت خبر داد.

به گفته این صاحب نظران ایران توان ساخت ميله‌هاى سوخت را ندارد و بر همین اساس قرار بود که اين کار را فرانسوى‌ها انجام دهند.
از سوی دیگر یک منبع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفت که فرایند غنی سازی تا بیست درصد و تبدیل اورانیوم غنی شده به صفحات سوخت طولانی و دشوار است چراکه تهران تلاش دارد اورانیوم بیست درصد غنی شده را وارد راکتور تهران کند و قرار نیست این راکتور آن هم در داخل شهر تهران بمب تولید کند.

به نظر می‌رسد که ایران در شرایط فعلی در دو راکتور تهران و اراک نیازمند سوخت است و قصد دارد از توان سایت نطنز برای استفاده بخشی از اورانیوم 5/3 درصدی و تبدیل آن به اورانیوم نزدیک به بیست درصد استفاده کند.

مصارف راکتورهای تهران و اراک علمی، تحقیقاتی و پزشکی است اما در نطنز باید کار افزایش غنای اورانیوم انجام شود و هنوز مشخص نیست که تبدیل این اورانیوم بیست درصدی به صفحات سوخت در کجا انجام خواهد شد.


نظر شما :