خاتمی: هیچ کس حق مصادره انقلاب به نام خود را ندارد

۱۹ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۹:۱۵ کد : ۶۹۴۲ اخبار اصلی
رئيس دولت اصلاحات ضمن دعوت مردم براى شرکت در راهپمايى 22 بهمن تاکيد کرد:ما در حرکت اصلاح‌طلبی خود نه به بیگانه چشم دوخته‌ایم و نه اصولا معتقدیم که بیگانگان خیرخواه ما هستند. اختلافی اگر هست یک اختلاف داخلی است و اگر در مواردی بیگانگان هم از موقعیت سوء استفاده کنند بيجا مى‌کنند و اصولا آنان را دلسوز ايران و مردم نمى‌دانيم.
خاتمی: هیچ کس حق مصادره انقلاب به نام خود را ندارد

رئيس دولت اصلاحات ضمن دعوت مردم براى شرکت در راهپمايى 22 بهمن تاکيد کرد:ما در حرکت اصلاح‌طلبی خود نه به بیگانه چشم دوخته‌ایم و نه اصولا معتقدیم که بیگانگان خیرخواه ما هستند. اختلافی اگر هست یک اختلاف داخلی است و اگر در مواردی بیگانگان هم از موقعیت سوء استفاده کنند بيجا مى‌کنند و اصولا آنان را دلسوز ايران و مردم نمى‌دانيم.
به گزارش ايلنا، در سلسله ديدارهاى مديرعامل و دبيران سرويس‌هاى مختلف خبرگزارى ايلنا با شخصيت‌هاى نظام به مناسبت هفتمين سالگرد تاسيس اين خبرگزارى،روز يکشنبه با سيد محمد خاتمى ديدارى صورت گرفت.
رئيس جمهور سابق کشورمان در اين ديدار دیدار ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به دست اندرکاران صدیق این خبرگزاری که در آستانه هفتمین سال فعالیت خود قرار دارد، دفاع از حقوق مردم و انتقال صحیح و سریع اخبار در عین پای‌بندی به اصول و ارزش‌های انقلاب و اسلام را از خصوصیات این خبرگزاری دانست و پایمردی در این عرصه شایان تقدیر کرد.
وى این دیدار صمیمانه را در آستانه دو رویداد مهم، حائز اهمیت دانست و در بيان يکى از اين دو رويداد گفت: یکی از اين دو رويداد بیست‌و‌دوم بهمن‌ماه است که نقطه عطفی در تاریخ یکصد و پنجاه ساله آزادی خواهی و استقلال‌طلبى و عدالت‌جويى ملت ایران است و برای هرکس که به ایران دلبسته است، با هر دین و مذهب و گرایشی که دارد دارای اهمیت ویژه‌ای دارد.
خاتمى با بيان اينکه مبنای هویت فرهنگی و تاریخی ما دینی و اسلامی است،خاطرنشان کرد: اسلام پس از ورود به ایران در عرصه‌های فرهنگی و علمی بسط و گسترش قابل توجهی‌یافته و با آغوش باز پذیرای شخصیت‌های برجسته از سایر فرق و ادیان بوده و از این حیث در میان دوستداران ایران مورد احترام بوده و هست هر چند که در عرصه سياسى به جهت انحرافات اساسى جهان اسلام با مشکلات بزرگى روبرو بود.
وى ادامه داد:ایرانیان علاوه بر دلبستگى و پيروى شيعيان از مکتب اهل بيت فارغ از گرایش‌های دینی و مذهبى احترام به اهل بیت علیهم السلام وجه مشترک ايرانيان است.
رئيس دولت اصلاحات تاکيد کرد: انقلاب اسلامی ایران به لحاظ مردمی‌بودن یکی از حوادث بی‌نظیر در تاریخ بشر بود و سبب شد تا ملتی با دست خالی برای کسب حق تعیین سرنوشت خود و ایجاد تغییر به سوی استقرار حق و حرمت و عدالت و پیشرفت و ترقی قیام کنند و با رهبری ممتاز حضرت امام که علاوه بر جنبه‌هاى علمی، دینی و سیاسی مظهر آزادگی وعزت و مورد پذیرش آحاد ملت بود به پیروزی برسد.
خاتمى انقلاب اسلامی ایران را تداوم خواست تاریخی مردم برای به دست آوردن آزادی ، عدالت، پیشرفت و حق حاکمیت بر سرنوشت خود که از موضع دین حرکت مى‌کرد دانست و اظهار داشت: انقلابی که به دست مردم پدید آمد، همین مردم آن را حفظ خواهند کرد و هیچ کس حق مصادره انقلاب به نام خود را ندارد، چه حکومت و چه جریان‌های مختلف سياسى و مردم حق دارند و باید تلاش کنند تا روز‌به‌روز بیش از پیش به اهداف انقلاب دست پیدا کنند، اگرچه موانع بیرونی و درونی بر سر این راه هست.
وى با تاکيد بر اينکه دست آورد بزرگ انقلاب اسلامی ایران به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود است،اظهار داشت: دستاوردی که با چرخشی صد و هشتاد درجه‌ای در موضع حاکمیت که در تاریخ استبداد‌زده ما که در آن حاکمان ارباب مردم بودند و فقط از مردم تکلیف می‌خواستند ایجاد شد و مردم صاحب کشور و حکوم و نظام شناخته شدند. رئيس جمهور سابق کشورمان خاطرنشان کرد: در عرصه حاکمیت هم مردم خواهان معیارهای اسلامی و دینی هستند که با حق حاکمیت بر سرنوشتشان سازگار و بلکه فراخواننده به سوی آن است. جمهوری اسلامی مورد نظر که از سوی مردم به عنوان جایگزین نظام شاهنشاهی برگزیده شد، عبارت بود از جمهوری به همان سیاقی که در دنیا شاهد آن بودیم به اضافه وجه اسلامی به همان صورت که در حکومت امیرالمؤمنین (ع)وجود داشت، اسلامی که هم پای عرفان و خدا و اخلاق به عزت و حرمت و حقوق مردم تکیه دارد.
وى تاکيد کرد:ما باید تلاش کنیم موانع رفع شود و به سمت اهداف انقلاب پیش برویم.
خاتمى با تاکيد بر اينکه اصلاحات یعنی پذیرش اصول و اصلاح کژی‌ها و انحرافاتی که احيانا پديد مى‌آيد،گفت:در این راه مبنای حرکت ما قانون اساسی است. قانون اساسی اگرچه امری بشری است، اما اساس حرکت اصلاح‌طلبانه ما است.
وى افزود: تحریف، انحراف یا تفسیرهايى مغایر با نص قانون اساسی باشد يا در اجراى قانون اساسى مشکلى پيش بيايد بايد اصلاح شود و به يارى خداوند همه مردم در راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه با وجه مشترک دفاع از انقلاب وحقوق مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب حضور پیدا خواهند کرد.
رئيس دولت اصلاحات با بيان اينکه حضرت امام انتقاد و حتی تخطئه را یکی از مواهب الهی در کشور برشمردند،اظهار داشت:بر همین اساس هم وظیفه ملی و انقلابی ما است که از برخوردهاى نادرست انتقاد کنیم. تذکر دادن نسبت به انحرافات حق مسلم مردم است و آنان که با این تذکرهای به حق برخورد می‌کنند خواسته یا ناخواسته انقلاب را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و به واقع اصل انقلاب را زیر سؤال می‌برند.
وى ادامه داد:بايد قضاوت کرد آنان که به انحراف از اصول اعتراض می‌کنند براندازاند یا کسانی که با برخوردها و اتهامات ناروای خود مردم و نیروها و اصول اساسی انقلاب را زیر سؤال می‌برند؟ البته بنده به سادگى نسبت براندازى به کسى نمى‌دهم ولى آيا نتيجه بعضى رفتارها تضعيف نظام و کشور نيست؟
خاتمى تاکيد کرد:ما در حرکت اصلاح‌طلبی خود نه به بیگانه چشم دوخته‌ایم و نه اصولا معتقدیم که بیگانگان خیرخواه ما هستند. اختلافی اگر هست یک اختلاف داخلی است و اگر در مواردی بیگانگان هم از موقعیت سوء استفاده کنند بيجا مى‌کنند و اصولا آنان را دلسوز ايران و مردم نمى‌دانيم.
وى تصريح کرد:مسلما در این شرایط بيگانگانى که با انقلاب و ايران ناسازگارند خواستار این هستند که چهره نظام را در افکار عمومی جهانی نامطلوب جلوه دهد و طبيعى است که برخوردهای خشن و بی‌اعتنایی به حقوق مسلم مردم به آنان در اين مسير کمک مى‌کند.
رئيس جمهور سابق کشورمان در ادامه سخنان خود با اشاره به سالروز تولد ایلنا،گفت: خبررسانی در دنیای امروز یکی از امور اساسی است. يعنى در واقع رسانه را بايد رکن چهارم جمهوریت بناميم و از دیدگاه اسلامی هم با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر نقش رسانه‌ها با توجه به گستردگی و تأثیرگذاری که دارا هستند در دفاع از آزادی و حقوق مردم و منافع ملى بی‌بدیل است و ارزیابی از میزان موفقیت رسانه‌ها در دفاع از این حقوق نشانگر میزان پیشرفت ما در رسیدن به اهداف انقلاب است.
وى يادآور شد:اگر هدف انقلاب رسیدن مردم به آزادی بود، یکی از بزرگترین دشمنان بزرگ انقلاب جهالت است. آزادی‌خواهی اگرچه در عمق وجدان مردم جای گرفته، اما اطلاع‌رسانی در این راستا لازم است. مردم باید بدانند کدام جریان‌ها با این خواست تاریخی همراه‌اند و کدام جریان‌های داخلی یا خارجی در مقابل این حق مردم قرار دارند.
به گفته خاتمى اطلاع‌رسانی واقعی نسخه‌ای نیست که حکومت بپیچد و در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا براساس آن عمل کنند. اطلاع‌رسانی که صرفاً با هدف تمجید از حکومت انجام گیرد مراد و مطلوب نیست.
وى با بيان اينکه رسانه باید در اطلاع‌رسانی به "مايی" وفادار باشد که تمامی وسعت ایران را در بر می‌گیرد، نه مایی که هرکه از حلقه تنگ و بسته آن خارج شد برانداز و محارب خوانده شود،خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی یک سویه و جانبدارانه آمیزه‌ای است از جهل و اغواء. رسانه‌ها صاحب حق بازخواست‌اند و هر کجا احساس می‌کنند حکومت خادم مردم نیست و انحرافی دارد باید گوشزد کنند.
رئيس دولت اصلاحات ادامه داد:دشمن دیگر ما استبدادزدگی است که در عمق وجدان ما اعم از مردم و حاکمان زنگاری از آن برجای مانده و غفلت از آن ما را به قعر پرتگاه خواهد برد.
وى با بيان استبداد یعنی اينکه یک جریان خود را محور و مدار و حق مطلق بخواند و هرکس که با او همراه نشد به تسلیم فراخواند يا نابود کند،اظهار داشت: اما آنکه ضد استبداد است می‌گوید همه بايد با هم و به کمک هم عمل کنيم براى حل مشکلات جامعه و تامين منافع بکوشيم؛ لازمه آن رسیدن به ما تحمل، احترام و همکاری من با ديگرى است.
خاتمى لازمه مبارزه با استبداد و استبدادزدگی را افزايش قدرت تحمل دانست و گفت:در جوامعى چون جامعه ما اگر حکومت پيشتاز تحمل شد موفقيت جامعه بيشتر خواهد بود؛حکومت مطلوب حکومتى است که بر پايه رضايت مردم استوار است.
وى خاطرنشان کرد:حکومت بايد درصدد اقناع مردم و ایجاد رابطه‌ای باشد که در آن حق و حرمت مردم تامين مى‌شود؛ در این جهت رسانه مى‌تواند نقش بزرگى را ايفاء کند و لازمه اين کار آزادى و امنيت رسانه‌اى است تا بتواند فرهنگ نقد بخصوص نقد قدرت را پايدار کند.
رئيس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد:در ایران هم مانند سایر جوامع در حال گذار اگر حکومت داراى تحمل بود جامعه در مسير مطلوب قرار خواهد گرفت. حکومت باید مظهر تحمل باشد و انتقادها را حتى اگر گاهی تند هم باشد بپذيرد.
وى با تاکيد بر اينکه باید متوجه دشمنی‌ها هم بود،اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای مورد توجه در منطقه است، خصوصاً که انقلاب مردمی ایران را که روزى پايگاه مطمئن نفوذ بيگانه در منطقه و حريم امن قدرت‌هاى جهانى بود به کانون جوشش مردمی و آزادى خواهى بدل کرده است و بدخواهان مترصد ضربه زدن به آن بوده و هستند و طبعا نقاط ضعف ما به آنان کمک خواهد کرد.
خاتمى با بيان اينکه رسالت بزرگ ما الگوسازی است،اظهار داشت :الگوئى که هم در آن حق و حرمت و آزادى و پيشرفت مردم و عدالت تامين شود و هم ارزش‌هاى الهى تا اخلاقى و معنوى بر آن حاکم باشد.
وى با تاکيد بر اينکه در شرایط حساسی قرار گرفته‌ایم،اظهار داشت: مشکلات اقتصادی جدی کشور را تهدید می‌کند. وعده‌های بلندپروازانه نه تنها عملی نشده، بلکه ما از آنچه داشته‌ایم هم عقب‌تر رفته‌ایم. صحبت از جریان حاکم نیست، بحث بر روی آینده کل نظام است.
خاتمى با اشاره به انتخاب گزينشى از سخنان امام از سوى صدا و سيما،گفت: انتخاب گزینشی فرازهایی از صحبت‌های امام که در شرایطی خاص و در مواردی خاص بیان شده و بهره‌برداری مغرضانه از آن در شرایط فعلی سبب مى‌شود چهره‌اى مخدوش از انقلاب،امام و نظام را القاء کند و اين امر جفا به امام و جفا به جامعه است.
وى تصريح کرد: مگر امام در همان شرایط جنگ که تهدید جدی بیگانگان متوجه کشور بود نسبت به رفتارهایی که با برخی از شخصیت‌ها شده بود واکنش نشان ندادند و فرمان هشت ماده‌ای را صادر نکردند؟ یا حرف‌هایی که امام در جاها و شرایط مختلف در نفی تحجر زدند یا نقدهای تندی که امام نسبت به برخی از دستگاه‌ها و نهادها داشته‌اند و آنان را به رعايت حقوق مردم و احترام به ملت فراخوانده‌اند. مگر همين امام ميزان را راى ملت نمى‌دانست. مگر انتقاد و حتى تخطئه بالاترين مسئولان را هديه الهى نمى‌دانست و صدها مورد ديگر؟
رئيس جمهور تاکيد کرد:پرداختن به شخصیت حضرت امام باید جامع باشد، نه گزینشی و با هدف توجیه بعضى رفتارها و سياست‌هاى نادرست، به‌خصوص برای نسلی که امام و موقعیت صحبت‌های ایشان را از نزدیک درک نکرده‌اند.
وى ادامه داد:بعضاً شاهدیم که برخی رسانه‌ها و نشریات با مصونیت آهنینی که دارند به توهین و افترا و دروغ دامن می‌زنند ولى رسانه ملى چرا؟ این رفتارها اگرچه ممکن است در کوتاه مدت در میان عده بسیار اندکی تأثیرگذار باشد، اما در دراز مدت با روشن شدن حقیقت کاملاً اثر عکس خواهد داشت.
خاتمى خاطرنشان کرد:آنچه باعث تاسف بيشتر است اين است که از افرادی که ما آنان را داراى انصاف و متانت مى‌دانستيم حتى اگر با آنان اختلاف نظر داشته و داريم؛ تحت تأثیر جو قرار مى‌گيرند و اظهاراتى مى‌کنند که هم نادرست است و هم تحريک مى‌کنند.
وى در همين ارتباط افزود: وزارت کشور دولت اصلاحات را به ناحق مورد اتهام قرار مى‌دهند. ادعا مى‌شود که فلانى و فلانى قصد داشتند انتخابات مجلس هفتم را به تاخير بياندازند! در آن زمان بنده و رئیس مجلس محترم وقت به ردصلاحیت‌هاى گسترده اعتراض داشتيم و آن را خلاف موازين و به زيان کشور مى دانستيم و خدمت رهبری هم عرض کردیم و ایشان هم دستور دادند که نظر ما از سوى نهاد ذى‌ربط تامين شود ولى مدعیان پیروی از رهبری برخلاف آن عمل کردند.حالا هم از حق مردم دفاع مى‌کنيم و طرح این ادعا از سوی شخصیت‌های باسابقه در این فضای آلوده جای تعجب و تأسف دارد.
رئيس جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد:توقع ما از همه شخصیت‌های تأثیرگذار کشور در شرایط کنونی انصاف است. ما از حق و انتخاب مردم دفاع می‌کنیم. همه ما چنانکه اعلام کرده‌ايم؛ رسیدن به سازوکارهای برگزاری انتخابات بی‌حرف و حدیث است و اطمینان مردم از تأمین حق خود.
وى با بيان اينکه باید جلوی فحاشی‌ها و تخریب‌ها گرفته شوداظهار داشت: بايد زندانیانی که نوعاً علاقمند به نظام هستند هرچه زودتر آزاد شوند و در فضایی ملایم تر فشارها از روی رسانه‌های مستقل برداشته شود.اگر جرمی واقع شد مطابق نص صریح قانون با آن برخورد شود. اگر رسانه‌ای تخلف کرد هیأت نظارت که باید نماینده افکار عموی باشد به آن رسیدگی کند و آن را به دادگاه صالحه که در حضور هیأت منصفه تشکیل می‌شود ارجاع دهد تا خدای ناکرده از اعمال یک سویه قدرت به نفع گرایش حاکم پرهیز شود. به فرض که جرمی هم اتفاق افتاده باشد شرایط اثبات آن، نوع برخورد با آن مشخص است و به خصوص تناسب جرم جزا بايد رعايت شود و در عین حال متهم، هر که باشد در تمام مراحل و شرایط از حقوقی برخوردار است که باید مو به مو مراعات شود.
خاتمى با بيان اينکه کشور از نظر سیاسی ،اجتماعی ،اقتصادى، علمى و بين‌المللى با مشکل روبرو است،گفت: بايد بکوشيم تا همه خيرخواهان در کنار يکديگر و در فضاى آزاد و خوب از اين مشکلات عبور کنيم.
وى در پايان گفت:امیدوارم همانطور که در این هفت ساله شاهد بوده‌ایم، ایلنا همچنان با اعتقاد و علاقه به اسلام و انقلاب در راه دفاع از حقوق مردم پایمردی کرده و همچنان زبان مردم باشد و ان شاء‌الله با کمک هم به سوی اهداف بزرگ ملت در چارچوب قانون اساسی و ان شاء‌الله عزت ایران و ایرانی گام برداریم.
در ابتدای این دیدار مدير عامل خبرگزارى ايلنا گزارشى از روند فعاليت اين خبرگزارى را ارائه کرد.
گفتنى است خبرگزارى ايلنا به مناسبت هفتمين سالگرد تاسيس اين خبرگزارى سلسله ديدارهايى با شخصيت ها و مقامات لشکرى و کشورى در دستور کار دارد.
 


( ۱ )

نظر شما :