واکنش تند غربى‌ها به اظهارات متکى و برنامه‌هاى جديد هسته‌اى ايران

۱۹ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۷:۱۸ کد : ۶۹۳۵ اخبار اصلی
طرح پیشنهاد مبهم ایران در معامله اتمی و مخالفت مجدد با آن در داخل کشور و اینک دستور احمدی‌نژاد به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم واکنش‌هایی را به همراه داشته است. جهت‌گیری این واکنش‌ها به سوی تحریم‌شدیدتر علیه ایران است.
واکنش تند غربى‌ها به اظهارات متکى و برنامه‌هاى جديد هسته‌اى ايران

دیپلماسی ایرانی: طرح پیشنهاد مبهم ایران در معامله اتمی و مخالفت مجدد با آن در داخل کشور و اینک دستور احمدی‌نژاد به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم واکنش‌هایی را به همراه داشته است. جهت‌گیری این واکنش‌ها به سوی تحریم‌شدیدتر علیه ایران است.

حضور غیرمنتظره منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ در وهله نخست موجب توجه و خوشبینی سیاستمداران عالی‌رتبه‌جهان شد ولی سپس بدبینی پیشین نسبت به عملکرد مقامات جمهوری اسلامی در مناقشه‌ اتمی را تشدید کرد.

وولفگانگ ایشینگر رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ از این که در آغاز کنفرانس حضور متکی در مونیخ را پراهمیت تلقی کرده و توجهات را سوی مسئله ایران و شاید حل احتمالی مناقشه جلب کرده بود، از چند سو مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ایشینگر در سخنان پایانی این کنفرانس از رویکرد خود دفاع کرد و گفت: «البته مهم بود که حرف‌های او (متکی) را نیز بشنویم. مهم بود روشن سازیم که از سوی ایران گامی برای حل مناقشه‌ اتمی برداشته خواهد شد، ولی این امیدواری بیهوده بود.»

مسئله مناقشه اتمی ایران از مهم‌ترین موضوع‌ها در کنفرانس امنیتی مونیخ بود. در پی اظهارات منوچهر متکی‌ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جو لیبرمن سناتور امریکایی گفت: «ما باید تصمیم بگیریم یا تحریم‌های اقتصادی شدید تا دیپلماسی بتواند کار کند یا این که در برابر رویکرد نظامی قرار بگیریم.»

وی همچنین گفت: «گفت‌وگو با ایران مدت شش سال است که ادامه دارد، آن‌هم بدون هر گونه نتیجه‌ای. این مذاکرات فقط زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند که به طرف مقابل مشت پرزور نشان دهیم.»

لیبرمن سپس از اظهارات متکی در کنفرانس مونیخ انتقاد کرد و مدعی شد، من نمی‌دانم چگونه می‌توان با دولتی وارد مذاکره شد که وزیری را به اینجا می‌‌فرستد که خیلی راحت به همه ما دروغ می‌گوید.

روز یکشنبه ۱۸ بهمن خبرگزاری‌های ایرانی اعلام کردند، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران به رئیس سازمان انرژی اتمی دستور غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را داده است. اعلام این خبر واکنش کشورهای غربی را در بر داشت.

دولت بریتانیا برنامه غنی‌سازی ۲۰ درصدی جمهوری اسلامی ایران را به معنای نقض تمامی پنج قطعنامه‌ای دانست که شورای امنیت سازمان ملل در مورد برنامه اتمی ایران صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز وزارت امور خارجه بریتانیا طی بیانیه‌ای اعلام کرد، گزارش‌ها در این باره که ایران قصد غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را دارد، باعث نگرانی شدید است. این امر نقض آشکار هر پنج قطعنامه شورای امنیت است.

رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا نیز جامعه بین‌الملل را به سخت‌گیری بیشتر در مورد ایران فراخواند. گیتس روز یکشنبه ۷ فوریه در رم پس از گفت‌‌وگو با ایگناتسیو لا روسا همتای ایتالیایی خود گفت: «جامعه جهانی باید برای اعمال فشار بر ایران سیاستی مشترک اتخاذ کند.»

اظهارات گیتس در واکنش به دستور محمود احمدی‌نژاد در مورد بالا بردن سطح غنی‌سازی در ایران بود. گیتس همچنین گفت: «جامعه بین‌الملل به ایران فرصت‌های زیادی داده است تا برنامه اتمی خود را شفاف سازد. نتایج این تلاش‌ها تأسف‌بار بوده‌اند.»

وزیر دفاع امریکا همچنین مدعی شد، در صورتی که جامعه جهانی همکاری از خود نشان داده و فشار بر ایران را افزایش دهد، آن گاه زمان به اندازه کافی خواهیم داشت تا ببینیم تحریم‌ها تأثیر خود را نشان خواهند داد یا خیر. ولی شرط آن همکاری همگان است.

در همین رابطه هیلاری کلینتون در مصاحبه‌ای به شبکه سی‌ان‌ان مدعی شد، کشورهایی مانند کره شمالی یا ایران تهدیدی واقعی یا بالقوه محسوب می‌شوند. از نظر بسیاری از سیاستمداران غربی، بزرگترین تهدید و خطر از سوی شبکه تروریستی القاعده است.

کلینتون همچنین گفت: «بزرگترین کابوس ما این است که سلاح‌های کشتار جمعی به دست یکی از نیروهای تروریستی بیفتد.»

این مصاحبه با هیلاری کلینتون پیش از اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران صورت گرفته بود.


نظر شما :