شکست يوليا تيموشچنکو در انتخابات اوکراين

آبى‌ها انقلاب نارنجى‌ها را ربودند

۱۹ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۸ کد : ۶۹۳۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: سارا قاسمى
زنگ‌ها در اوکراين براى رهبران انقلاب نارنجى به صدا درآمد . يوليا تيموشچنکو نخست وزيرى که بارها در شش سال گذشته عزل و دوباره منصوب شده است اين‌بار برگ برنده را به رقيب قديمى ويکتور يانکوويچ واگذار کرد.
آبى‌ها انقلاب نارنجى‌ها را ربودند

زنگ‌ها در اوکراين براى رهبران انقلاب نارنجى به صدا درآمد. يوليا تيموشچنکو نخست وزيرى که بارها در شش سال گذشته عزل و دوباره منصوب شده است اين‌بار برگ برنده را به رقيب قديمى ويکتور يانکوويچ واگذار کرد. رهبر اپوزيسيون مخالفان در حالى که طرفدارانش چادرهاى آبى در محوطه محل شمارش آرا برپا کرده ‌بودند و پرچم‌هاى آبى را در هوا تکان مى‌دادند، اعلام پيروزى کرد. انقلاب نارنجى شش سال پيش يانکوويچ را خائن به آراى مردم خواند و او شش سال تمام منتظر ماند تا هموطنانش دوباره نااميد از رهبران انقلاب نارنجى دست يتازى به سمت او دراز کنند.
 
يانکوويچ 48 درصد آرا را در سبد خود ريخت و بانوى انقلاب نارنجى که حتى نتوانست در شش سال گذشته با ويکتور يوشچنکو همراه خود نيز رفتارى مسالمت‌ـآميز و مدارا‌گونه داشته باشد برگ برنده را به آبى‌ها واگذار کرد. روسيه و ايالات متحده اما دو رقيب پشى اين صحنه بودند. همگان يانکوويچ را نزديک به کرملين مى‌دانند و يوشچنکو را همراه با غرب و ايالات متحده. در شش سال گذشته تمام دستاورد رهبران انقلاب نارنجى نزديکى به ناتو بود و البته دورى از سياستهاى روسيه. با اين‌وجود مردم اوکراين هنوز آن روزهاى سردى را به ياد مى‌اورند که به دنبال لجبازى دولت مرزکى با روس‌ها، مسکو انتقال انرژى و سوخت به اوکراين را خطر بطلان کشيد.
 
اوکراينى‌ها از بازى سياسى در حزب حاکم خسته‌شده‌اند. شايد به دليل اين‌همه نااميد و خستگى از آرمان‌هاى انقلابى بود که همگان بر انقلاب نارنجى در حالى که هنوز نفس‌هاى آخر را مى‌کشيد، نماز ميت خواندند. نفس انقلاب نارنجى از يک سال پيش به شمارش افتاده بود. همه چيز در اين کشور اروپا شرقى رنگ و بوى نااميدى و پايان داشت. حتى شايعه بيمارى آنفلونزا خوکى هم مصرف داخلى براى سياستمداران داشت.

يانکوويچ همزمان با انتشار اخبار رسمى از شمارش اوليه آرا دستانش را به عنوان پيروز انتخابات بالا برد. يوشچنکو اما هنوز از پذيرفتن شسکت سرباز مى‌زند و ادعا مى‌کند که هنوز براى اظهار نظر در اين خصوص بسيار زود است. در شرايطى که يانکوويچ در نهايت برنده ميدان اعلام شود و آقاى يوشچنکو با شکستى مفتضحانه قدرت را ترک کند، نقش روسيه در سياست‌هاى داخلى اوکراين پر‌رنگ خواهد شد. حرکتى که ظاهرا اوکراينى‌ها هم به ان راضى‌تر هستند. در شش سال گذشته يوشچنکو همواره اعلام کرده بود که خواهان پل زدن ميان غرب و اوکراين است. پلى که يا زده نشد و يا در صورت احداث هم چندان فايده‌اى براى اوکراينى‌ها نداشت . بر اساس نظر‌سنجى‌هاى انجام گرفته هنوز اکثريت اوکراينى‌ها از اهداف سياسى و اقتصادى انقلاب نارنجى حمايت مى‌کنند اما اين ناتوانى رهبران انقلاب در وعده به اصلاحات اوکراينى‌ها را نااميد کرده است.

يانکوويچ در نخستين نطق پس از شمارش اوليه آرا گفت: از امروز اوکراين در مسير تغيير قرار خواهد گرفت. کميته انتخاباتى اکراين اعلام کرد که ميزان مشارکت مردم در اين انتخابات هفتاد درصد بوده است. در نخستين دور انتخابات هجده رقيب با هم رقابت کردند اما در نهيات يوليا و ويکتور به دور دوم راه افتادند. گفته مى‌شود که ساکنان شرق اوکراين که در شش سال گشذته عمدتا مورد بى‌توجهى دولت مرکزى قرار گرفته‌اند همگى به يانکوويچ راى داده‌اند. اين در حالى‌ست که در غرب اوکراين اکثريت آرا به نفع خانم خوش‌لباس به صندوق‌ها ريخته شد. بسيارى از سياستمداران اوکراينى‌ از عکس‌العمل يوليا نسبت به پيروزى يانکوويچ انتقاد کرده‌اند. معاون انتخاباتى يانکوويچ در اين خصموص مى‌گويد: اولين قاعده بازى سياستمدارانى که به دموکراسى اعتقاد دارند، پذيرفتن اراده مردم است. اکنون يوليا بايد به اين انتخاب احترام بگذارد.

کميته برگزار کننده انتخابات اين‌بار بر خلاف انتخابات سال 2004 اعلام کرد که هيچ‌گونه سرقت يا تقلب در آرا صورت نگرفته و نتيجه‌اى که اعلام شود در حقيقت همان آرايى خواهد بود که به صندوق‌ها ريخته شده است. چند روز پبش از برگزارى دور دوم انتخابات بود که يانکوويچ از حضور در مناظره تلويزيونى با يوليا سرباز زد. همين امتناع کافى بود تا خانم يوليا تعارف را به کنارى نهاده و اعلام کند که رقيبش تنها سياستمدارى ترسو است.

يانکوويچ براى به دست آوردن اکثريت آرا پس از دور نخست انتخابات تمام تلاش خود را به کار گرفت تا فاصله با روسيه را زياد کند. مشاور انتخاباتى او در امور سياسى به صراحت در اين خصوص گفت: يانکوويچ به بهاى به دست آوردن روسيه، اروپا را از دست نخواهد داد و البته بر عکس اين قاعده هم جارى است. ما به دنبال برقرارى توازن در رابطه با همسايگان هستيم.

سارا قاسمى

نویسنده خبر


نظر شما :