ناتو و سپر دفاع موشکى مهمترين تهديدهاى امنيت ملى روسيه

۱۹ بهمن ۱۳۸۸ | ۰۲:۳۷ کد : ۶۹۲۹ اخبار اصلی
دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه دکترین نظامی جدیدی را مطرح کرده است. بر اساس طرح وی مهم‌ترین تهدید علیه امنیت روسیه گسترش ناتو به سمت مرزهای این کشور و مشکل دیگر استقرار سپر دفاع موشکی امریکا در کشورهای نزدیک به روسیه است.
ناتو و سپر دفاع موشکى مهمترين تهديدهاى امنيت ملى روسيه

دیپلماسی ایرانی: دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه دکترین نظامی جدیدی را مطرح کرده است. بر اساس طرح وی مهم‌ترین تهدید علیه امنیت روسیه گسترش ناتو به سمت مرزهای این کشور و مشکل دیگر استقرار سپر دفاع موشکی امریکا در کشورهای نزدیک به روسیه است.

این دو مقوله همچنان از علت‌های ناخشنودی مسکو در عرصه بین‌المللی از غرب و بالاخص امریکا محسوب می‌شوند. گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به کشورهای شرق اروپا نخستین مورد در فهرست بزرگترین تهدیدهای نظامی خارجی دکترین نظامی جدید روسیه است که دیمیتری مدودیف رئیس جمهوری این کشور روز جمعه ۵ فوریه آن را امضا کرد. 

چندی پیش گرجستان و اوکراین جمهوری‌های شوروی سابق خواهان پیوستن به پیمان ناتو بودند. در سند راهبرد نظامی جدید روسیه که تا سال ۲۰۲۰ اعتبار دارد، این انتقاد به چشم می‌خورد که زیرساخت‌های نظامی ناتو مدام به مرزهای روسیه نزدیک‌تر می‌شوند.

براساس دکترین جدید روسیه حق کاربرد سلاح‌های هسته‌ای را در صورت حمله‌ اتمی یا تهاجمی در این اندازه به روسیه، برای خود محفوظ می‌داند. این دکترین حمله‌های پیشگیرانه را که بر پایه گزارش‌های دولت روسیه می‌توانند خاصیت بازدارنده در برابر تهدیدهای احتمالی علیه این کشور داشته باشند، پیش‌بینی نکرده است.

دکترین دفاعی جدید روسیه سامانه استراتژیک دفاع موشکی امریکا را تهدیدی دیگر برای امنیت خود نامیده است. بر همین اساس این سپر موشکی به توازن قدرت در جهان آسیب خواهد زد. این در حالی است که پس از اعتراض‌های چندی پیش روسیه، باراک اوباما رئيس جمهوری ایلات متحده امریکا استقرار این سامانه دفاع موشکی را در شرق اروپا متوقف کرد.

اما اکنون دولت ایالات متحده قصد دارد ساخت سامانه‌ دفاع موشکی متحرکی را در شرق اروپا آغاز کند. در همین راستا قرار است یک سپر موشکی از نوع SM-3 در رومانی نصب شود.

سپر دفاع موشکی امریکا باعث نگرانی روسیه شده است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه ۵ فوریه در دیداری با همتای آلمانی خود در برلین گفت که دولت ایالات متحده امریکا باید در گفت‌وگوهای مشترک درباره‌ خلع سلاح اتمی توضیح مفصلی درباره سپر دفاع موشکی متحرک ارائه کند. لاوروف همچنین تهدید کرد که در غیر این صورت روسیه ناوگان دریایی خود را در دریای سیاه افزایش خواهد داد. مقام‌های نظامی بلندپایه در مسکو نیز موضع‌گیری‌های مشابهی داشته‌اند.

روسیه و ایالات متحده امریکا در حال حاضر مشغول مذاکره بر سر یک پیمان جدید خلع سلاح هستند. این پیمان جایگزین موافقت‌نامه شماره یک این دو کشور در زمینه خلع سلاح خواهد شد که مدت آن در انتهای سال ۲۰۰۹ به پایان رسید. لاوروف روز گذشته در برلین از یک گفت‌وگوی سازنده در مسائل خلع سلاح سخن گفت.

روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال روز سه شنبه اول فوریه با استناد به گفته مقام‌‌‌‌های دولتی ناشناس و بازرسان تسلیحاتی گزارش داد که گفت‌وگوهای دو طرف در این باره تقریباَ پایان یافته‌اند.

بدین ترتیب توافق‌نامه‌ جدید پیش‌بینی می‌کند که شمار کلاهک‌های هسته‌ای امریکا و روسیه از ۱۶۷۵ به ۱۵۰۰ عدد کاهش یابد و تعداد موشک‌های حمل‌کننده‌‌ این دو ابرقدرت نظامی نیز نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ فروند باشد.

به گزارش خبرگزاری‌ها این توافق‌نامه جدید، دو تا سه ماه دیگر برای امریکا و روسیه آماده امضا خواهد بود.


نظر شما :