آلمانى‌ها بر روى تحريم ايران حساب کرده اند

۱۸ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۳ کد : ۶۹۰۱ اخبار اصلی
روزنامه‌ دی ولت (welt.de) از شیوه برخورد چند شرکت بزرگ آلمانی با ایران به این نتیجه رسیده که ...
آلمانى‌ها بر روى تحريم ايران حساب کرده اند

دیپلماسی ایرانی: روزنامه‌ دی ولت (welt.de) از شیوه برخورد چند شرکت بزرگ آلمانی با ایران به این نتیجه رسیده که صنایع آلمان در مناسبات خود با این کشور مبنا را بر این گذاشته‌اند که فشار تحریمی بیشتری در پیش خواهد بود.

کلاوس فریدریش (Klaus Friedrich) از اعضای اتحادیه‌ ماشین‌سازان آلمان (VDMA) است. وی در این باره می‌گوید، واکنش فوق‌العاده سرد دولت ایران به پیشنهادهای بین‌المللی در مورد غنی‌سازی اورانیوم بسیار دل‌سرد کننده است. اتحادیه‌ ماشین‌سازان آلمان اکنون بر این گزینه حساب می‌کند که فشار تحریمی بر ایران افزایش خواهد یافت.

در سطح بین‌المللی از دولت ایران به دلیل برنامه اتمی‌اش و برخورد تندش با مخالفان انتقاد می‌شود. احتمال می‌رود که مقررات تحریمی اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران یک بار دیگر تشدید شوند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در هفته گذشته به بحث درباره‌ تحریم شدیدتر ایران تحرک بیشتری داد. او پس از دیداری با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل گفت که مهلت دارد به سر می‌رسد.

به اعتقاد صدر اعظم آلمان اگر در شورای امنیت درباره تحریم بیشتر ایران توافقی حاصل نشود، اتحادیه اروپا باید خود رأسا در این مورد تصمیم بگیرد.

آلمان یکی از مهمترین شریک‌های تجاری ایران است. از آنجایی که ایران در عرصه‌ بین‌المللی منزوی شده، صادرات آلمان به این کشور مدتهاست که رو به کاهش گذاشته است. در سال ۲۰۰۸ میزان ارزش صادرات آلمان به ایران ۹ / ۳ میلیارد یورو بوده است. در فاصله‌ ژانویه تا نوامبر ۲۰۰۹ میزان ارزش صادرات به این کشور ۸ درصد کاهش یافته و به ۳/۳ میلیارد رسیده است.

هنوز معلوم نیست که علت اصلی این کاهش چیست. به همین دلیل است که دی ولت بلافاصله یادآور می‌شود که در سال گذشته کل ارزش صادرات آلمان به دلیل بحران اقتصادی کاهشی به مقدار ۹/۱۹ درصد داشته که بیش از دوبرابر کاهش صادرات به ایران است.

از خبرهای مهم اقتصادی در مناسبات آلمان و ایران در هفته‌های اخیر یکی پس کشیدن شرکت هامبورگی HHLA از همکاری با ایران برای نوسازی اسکله‌ بندرعباس بود و دیگری برملا شدن تصمیم شرکت زیمنس برای خودداری از انعقاد قراردادهای تازه با ایران. ارزش روابط تجاری زیمنس با ایران سالانه حدود ۵۰۰ میلیون یورو است. ایران دیگر برای زیمنس و شرکت‌هایی نظیر آن بازار جذابی محسوب نمی‌شود.

لینده (Linde)، شرکت تولید گازهای صنعتی نیز بر آن شده است که دیگر با ایران معامله نکند. ماشین‌سازی مان (MAN) هم از ایران پا پس می‌کشد. شرکت شیمیایی بسف ((BASF تصمیمی نگرفته است و بر آن نیست که استراتژی خود را در قبال ایران تغییر دهد. این شرکت به معاملات خود با ایران ادامه می‌دهد و منتظر است ببیند که وضع چه می‌شود. شرکت دارویی بایر هم رویه‌ای مثل بسف دارد.

دانیل برن‌بک (Daniel Bernbeck)، از اتاق صنعت و بازرگانی ایران و آلمان می‌گوید که شرکت‌ها طبعا از تصمیمات دولت پیروی می‌کنند و تابع قانون هستند. اما او در این باره می‌گوید: «مجازات‌های اقتصادی نمی‌توانند جای استراتژی‌های سیاسی را بگیرند. به گفته‌ی او چنین مجازات‌هایی در یک جهان به‌هم‌پیوسته تأثیر بسیار ضعیفی دارند.»

 

 


نظر شما :