تلاش تازه اردوغان براى کاهش قدرت ارتش در امور سياسى کشور

۱۹ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۳ کد : ۶۸۹۸ اخبار اصلی
نخست‌وزیر ترکیه قصد دارد قدرت ارتش را محدودتر سازد. به موجب تصمیم وی ...
تلاش تازه اردوغان براى کاهش قدرت ارتش در امور سياسى کشور

دیپلماسی ایرانی: نخست‌وزیر ترکیه قصد دارد قدرت ارتش را محدودتر سازد. به موجب تصمیم وی ارتش از این پس مجاز نیست در مواردی ویژه از بحران سیاسی داخلی بدون اجازه مراجع رسمی غیر نظامی وارد عمل شود. 

رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در واکنشی مثبت نسبت به انتقاد اتحادیه‌ اروپا نقش ارتش ترکیه در سیاست داخلی این کشور را کاهش داد.

وی در یک مصاحبه‌ تلویزیونی از لغو پروتکل اماسیا و کاهش اختیارات سیاسی ارتش خبر داده است.

پروتکل اماسیا که در سال ۱۹۹۷ منعقد شده پروتکلی است که به موجب آن ارتش ترکیه مجاز است در شرایط معینی از بحران‌های سیاسی داخلی کشور بدون درخواست مقام‌های رسمی غیر نظامی وارد عمل شود.

اتحادیه اروپا از این پروتکل انتقاد و تصریح کرده است که پروتکل اماسیا که به ارتش ترکیه اجازه‌ وارد شدن به سیاست داخلی این کشور را می‌دهد با هنجارهای این اتحادیه مطابقت ندارد.

ترکیه که سال‌‌ها است قصد عضویت در اتحادیه‌ اروپا را دارد بارها تلاش کرده تا برای قبول خواست‌های اتحادیه اروپا نقش سیاسی ارتش را محدود کند. ترکیه تا کنون توانسته از نقش ارتش در سیاست‌هایش به گذشته بکاهد اما اتحادیه‌ اروپا معتقد است که هنوز هم نقش ارتش ترکیه در امور سیاسی این کشور باید محدود شود.

رجب طیب اردوغان در مصاحبه‌ تلویزیونی خود همچنین به طور تلویحی به تغییر یکی از قوانین این کشور اشاره کرد که از سوی منتقدان به عنوان توجیه غیر قانونی کودتای ارتش تعبیر می‌شود. وی در ادامه ضمن تأکید بر همکاری تنگاتنگ خود با ایلکر باسبوگ رئيس ستاد ارتش ترکیه به طرح‌هایی برای کودتا اشاره کرد که به تازگی به تنش‌هایی سیاسی در آنکارا منجر شده است.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین اعلام کرد، با مقام‌های بلند‌پایه‌ ارتش در مورد ممنوعیت پوشش روسری در یکی از بیمارستان‌های ارتش در آنکارا گفت‌وگو و از این امر انتقاد کرده است.

وی گفت که همسرش که به منظور ملاقات یک بیمار به این بیمارستان رفته بود به دلیل پوشش اسلامی و داشتن روسری نتوانست وارد این بیمارستان شود.

اردوغان گفت که دو سال پیش در این باره با رهبران ارتش گفت‌وگو کرده اما این گفت‌وگو تا کنون تغییری را به وجود نیاورده است.

ارتش ترکیه خود را حافظ ارزش‌های سکولار جمهوری ترکیه می‌داند و به دولت محافظه‌کار مذهبی اردوغان با بدبینی می‌نگرد.


نظر شما :