فرانسه و امريکا براى تحريم ايران چين را تحت فشار مى‌گذارند

۱۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۰۱:۴۳ کد : ۶۸۶۹ اخبار اصلی
هيلارى کلينتون وزير امور خارجه امريکا مدعی شد: «ما چین را در این زمینه تحت فشار قرار مى گذاریم. چین باید بپذیرد که ایران اتمی سبب ایجاد بی‌ثباتی در منطقه‌ خلیج‌فارس خواهد شد.»
فرانسه و امريکا براى تحريم ايران چين را تحت فشار مى‌گذارند

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده با نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه ۲۹ ژانویه در پاریس پیرامون اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران با یکدیگر گفت‌وگو کردند. وزیرامورخارجه امریکا گفت: «برای حمایت از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی باید چین را تحت فشار قرار داد.»

هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه امریکا برای گفت‌وگو با مقامات فرانسوی پیرامون برنامه اتمی ایران در روز جمعه ۲۹ ژانویه وارد پاریس شد. وی با نیکولا سارکوزی رئیس‌ جمهوری فرانسه برای اتخاذ سیاستی مشترک در قبال ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. فرانسه و امریکا از حامیان جدی اعمال تحریم‌های شدیدتر و فوری علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

وزیر امورخارجه امریکا در سخنان خود در پاریس از پکن خواست که در اعمال تحریم‌ها علیه ایران مشارکت کند. وی مدعی شد: «ما چین را در این زمینه تحت فشار قرار می گذاریم. چین باید بپذیرد که ایران اتمی سبب ایجاد بی‌ثباتی در منطقه‌ خلیج‌فارس خواهد شد.»

هیلاری کلینتون در توضیح ضرورت همکاری چین در مناقشه اتمی با ایران گفت: «ادامه برنامه اتمی ایران به مسابقه تسلیحاتی در خلیج فارس دامن خواهد زد. گرچه چین بخش بزرگی از نیازهای نفتی خود را از ایران تامین می‌کند با این وجود پکن باید قبول کند که ادامه و توسعه برنامه اتمی ایران برای منطقه به شدت خطرناک خواهد بود.»

فرانسه در ماه فوریه امسال ریاست شورای امنیت را برعهده خواهد گرفت. به نظر کارشناسان ریاست فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد راه را برای تصویب قطعنامه‌ جدیدی علیه برنامه اتمی ایران هموارتر خواهد ساخت.

سارکوزی رئیس ‌جمهوری فرانسه نیز پیش از این تصریح کرده بود که با توجه به عدم همکاری ایران با جامعه بین‌المللی باید در پی برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران بود.

کلینتون در اقامت خود در پاریس همچنین با برنار کوشنر همتای فرانسوی خود درباره مناقشه اتمی و کمک به هائیتی گفت‌وگو کرد.

با توجه به اظهارات جدید روسیه مبنی بر تاسف‌آور بودن مواضع ایران در زمینه خودداری از ادامه مذاکرات تنها دولت چین در مقابل تحریم‌های جدید علیه ایران در گروه ۵+۱ مقاومت نشان می‌دهد.

به گفته برخی از ‌آگاهان، چین در گروه شش کشور تنها به دلیل منافع اقتصادی نیست که تحریم‌ها علیه ایران را نمی‌پذیرد بلکه یکی دیگر از موارد اختلاف فروش تسلیحات از سوی آمریکا به تایوان است.

فروش چند میلیارد دلاری اسلحه به تایوان به مناسبات پیچیده واشنگتن و پکن آسیب وارد کرده است. امریکا درصدد فروش پدافند موشکی پاتریوت به تایوان است که این موضوع با واکنش شدید پکن مواجه شده است. دولت اوباما جمعه ۲۹ ژانویه رسما فروش تسلیحات به تایوان را  به کنگره‌ این کشور اطلاع داد. ایالات متحده امریکا خواهان ارسال دست‌کم ۱۱۴ موشک دفاعی، ۶۰ هلی‌کوپتر رزمی و کشتی‌های مین‌‌یاب به تایوان است.

به گفته تحلیلگران سیاسی هم امریکا و هم چین می‌کوشند که با اعمال فشار در عرصه‌های مختلف از جمله فروش تسلیحات به تایوان، برنامه اتمی ایران و ارتباطات آزاد اینترنتی، طرف مقابل را مجبور به سازش و یا تغییر رویه کنند.


نظر شما :