شکست دموکرات‌ها و آينده سخت اوباما

۰۳ بهمن ۱۳۸۸ | ۰۱:۰۳ کد : ۶۷۸۶ اخبار اصلی
با شکست حزب دموکرات در انتخابات ایالت ماساچوست دولت بارک اوباما اکثریت ۶۰ درصدی خود در کنگره‌ امریکا را از دست داد. از این پس جمهوری‌خواهان قادر به ایجاد موانع برای تصویب هر لایحه دولتی خواهند بود.
شکست دموکرات‌ها و آينده سخت اوباما

دیپلماسی ایرانی: با شکست حزب دموکرات در انتخابات ایالت ماساچوست دولت بارک اوباما اکثریت ۶۰ درصدی خود در کنگره‌ امریکا را از دست داد. از این پس جمهوری‌خواهان قادر به ایجاد موانع برای تصویب هر لایحه دولتی خواهند بود.

حزب دموکرات و باراک اوباما در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا در ایالت ماساچوست امریکا شکست سنگینی را متحمل شدند. در پی مرگ سناتور ادوارد کندی در تابستان سال ۲۰۰۹ انتخابات سنا در این ایالت با پیروزی اسکات براون نامزد حزب جمهوری‌خواه به پایان رسید. خانواده کندی بیش از نیم قرن کرسی سنا را در ایالت ماسوچوست در اختیار داشتند. این اتفاق ضرری برای خانواده کندی نیز محسوب می شود.

نتایج اولیه اعلام‌شده نشان می‌دهند که براون دست‌کم ۵۲ درصد آرا را از آن خود کرده است. خانم مارتا کوکلی نامزد حزب دمکرات تنها ۴۷ درصد آرا را کسب کرده است. رسانه‌های امریکا در آغاز شانس بیشتری را به خانم کوکلی در مقایسه با رقیب جمهوری‌خواه وی داده بودند. کوکلی با سمت دادستانی کل در این انتخابات شرکت کرده بود.

اوباما در هفته پیش با سفر به ماساچوست کوشید که در مبارزه انتخاباتی شخصا وارد شود و از شکست کوکلی جلوگیری به عمل آورد. اما حال شمارش ۸۰ درصد آرا خلاف آن را نشان می‌دهد. کوکلی در نخستین واکنش شکست خود را پذیرفت و اوباما نیز پیروزی براون را تبریک گفت و خواهان همکاری با وی شد.

بدین‌ترتیب حزب دمکرات اکثریت مهم و استراتژیک ۶۰ درصدی خود در کنگره این کشور را از دست داد. حال جمهوری‌خواهان با ۴۱ درصد آرا قادر به بلوکه کردن هر لایحه قانونی از سوی دولت اوباما هستند.

مثلا تصویب برنامه درمانی اوباما می‌تواند با مشکلاتی جدی در کنگره امریکا مواجه شود. گرچه اوباما در نطق تلویزیونی چهارشنبه‌اش مجددا بر پیگیری این موضوع تاکید کرد. برخی از دموکرات‌ها خواهان آن هستند که لایحه اصلاحات درمانی را به مجلس سنا ارائه ندهند و تنها کنگره این کشور بار دیگر آن را به رای بگذارد. پیش نویس این لایحه در دسامبر ۲۰۰۹ به تصویب سنا رسیده بود. در امریکا تصویب هر دو نهاد قانونگذاری برای اجرایی شدن لوایح ضروری است.

اما دلیل ناکامی دموکرات‌ها در این انتخابات آن هم یک سال پس از پیروزی تاریخی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری گذشته چیست؟ تعداد اعضای حزب دمکرات در ایالت ماساچوست حدود سه برابر اعضای حزب جمهوری‌خواه است. شکست دموکرات‌ها در این ایالت بدین معناست که تغییر و تحولی جدی در ارزیابی مردم از باراک اوباما رخ داده است.

به گفته سازمان‌های نظرسنجی‌ اوباما در زمان تصدی مقام ریاست‌جمهوری بیش از ۷۰ درصد آرای مردم امریکا را در اختیار داشت اما ‌اکنون کم‌تر از نیمی از رای‌دهندگان حاضر به گزینش مجدد اوباما هستند.

دموکرات‌ها بیم از آن دارند که انتخابات ماساچوست تاثیری منفی بر کل انتخابات کنگره در ماه نوامبر امسال داشته باشد. کنگره امریکا در برگیرنده دو نهاد قانونگذاری یعنی سنا و کنگره (پارلمان امریکا) در این کشور است. در ماه نوامبر امسال انتخابات تمامی کرسی‌های کنگره و یک‌سوم کرسی های سنا برگزار خواهد شد.


نظر شما :