ادعاى فروش لوزام مشکوک گازى توسط يک شرکت تايوانى به ايران

۲۴ دی ۱۳۸۸ | ۱۵:۲۰ کد : ۶۷۲۵ اخبار اصلی
به گزارش مجله‌ نکست (Next) چاپ تایوان، یک شرکت تایوانی دستگاه‌های سنجش فشار به ایران فروخته است. به گفته این مجله جمهوری خلق چین هم در این معامله دست داشته است. ادعا مى شود این دستگاه بر سنجش فشار گاز سانتریفیوژها مورد استفاده قرار می گیرد.
ادعاى فروش لوزام مشکوک گازى توسط يک شرکت تايوانى به ايران

دیپلماسی ایرانی: بر اساس گزارش یک مجله تایوانی دولت چین از طریق شرکتی ‌تایوانی تجهیزات ممنوعه‌ای به ایران می‌فرستد که ادعا می‌شود در ساختن بمب اتمی بکار می‌روند. این اقدام نگرانی ایالات متحده و سازمان ملل متحد را برانگیخته است.

به گزارش مجله‌ نکست (Next) چاپ تایوان، یک شرکت تایوانی دستگاه‌های سنجش فشار به ایران فروخته است. به گفته این مجله جمهوری خلق چین هم در این معامله دست داشته است.

داستان از این قرار است که در سال گذشته شرکت مذکور با یک شرکت چینی برای خرید دستگا‌ه‌های سنجش فشار برای یک شرکت نفتی ایرانی به توافق می‌رسد. شرکت تایوانی ۱۰۸ قطعه از این دستگاه‌ها را که قرار بوده در ساختن یک خط لوله بکار روند در سوئیس می‌خرد و به ایران می‌فرستد.

مجله‌ نکست به نقل از منبعی که نام او فاش نشده، مدعی می‌شود، با وجود ادعای چین مبنی بر این که به ایران در فراهم‌آوردن تجهیزاتی که برای ساختن بمب هسته‌ای قابل مصرف باشند کمک نمی‌کند، این کشور مخفیانه توسط شرکت‌های تایوانی دستگاه‌های این چنینی را به ایران می‌فرستد.

دستگاه سنجش فشار برای سنجش دقیق فشار مثلا در غنی‌سازی اورانیوم توسط سانتریفوژهای گازی به کار می‌رود.

به گفته‌ یک مقام بلندپایه بازرگانی تایوان در کشورهای سوئیس و تایوان برای صادرات دستگاه‌های سنجش فشار به ایران ممنوعیتی وجود ندارد. این را بخش تجارت خارجی وزارت اقتصاد تایوان هم تایید کرده است. با وجود این دولت تایوان می‌خواهد شرکت مذکور را در فهرست شرکت‌هایی که باید تحت نظر باشند، بگذارد.

در دسامبر سال گذشته روزنامه‌ انگلیسی دیلی تلگراف به نقل از گزارش‌های منابع امنینی نوشت که کارکنان وزارت دفاع ایران برای خرید صدها دستگاه سنجش فشار با نمایندگان شرکت‌های تایوانی ملاقات کرده‌ا‌ند. در این گرارش آمده است که پیشتر مقامات دولتی ایران به مدت یک سال تلاش کرده‌اند این دستگاه‌ها را از شرکت‌های امریکایی و اروپایی خریداری کنند. در نهایت مقامات ایرانی به شرکتی تایوانی متوسل شده‌اند که نام آن تا کنون فاش نشده است.

بر اساس گزارش دیلی تلگراف دستگاه‌هایی که در اروپا تولید شده‌‌اند توسط شرکت تایوانی به ایران فرستاده شدند.

بخش تجارت خارجی وزارت اقتصاد تایوان در ماه دسامبر اعلام کرده بود، به این اتهامات رسیدگی خواهد کرد. کارکنان سازمان ملل هم در حال تحقیق در این زمینه هستند که آیا شرکت‌های اروپایی "سند مصرف نهایی" را به دقت کنترل کرده‌اند یا خیر. سند مصرف‌نهایی تضمینی است برای این که خریدار دستگاه‌های سنجش فشار را دوباره نفروشد.

کارکنان سازمان نگرانند که از طریق این معاملات ایران بتواند به فن‌آوری‌های پیشرفته برای پیشبرد برنامه‌ی‌هسته‌ایش دست یابد.

ایالات متحده نیز در این مورد ابراز نگرانی کرده و ضمن هشدار در مورد عواقب زیر پا گذاشتن تحریم علیه ایران از دولت تایوان خواسته است با چنین معاملتی برخورد کند.


نظر شما :